بهترین کلاس آموزش سنتور در تهران کجاست؟

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۱۱:۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۸۷۱۲۳
بهترین کلاس آموزش سنتور در تهران کجاست؟
آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان با آموزش آکادمیک انواع سازهای اصیل ایرانی از جمله آموزش سنتور و غربی بدنبال کشف استعداد های جدید و معرفی افراد متبحر به جامعه هنری است.

به گزارش برنا، سنتور سازی زهی مضرابی از سازهای کهن ایران زمین که قدمتی همتراز با فرهنگ اصیل ایرانی دارد. شواهد تاریخی بدست آمده از سازی ذوزنقه ای شکل بر روی لوح های قدیمی نشان از عمر کهن و طولانی این ساز دارد. با گذر زمان سنتور مرزها را در هم شکست و پا به سرزمین های شرقی و غربی گذاشت و امروزه در دنیا ساز دوست داشتنی و محبوب بسیاری از افراد است. بخصوص در بین کودکان و نوجوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی تمایل به نواختن و یادگیری سنتور دارند. در این مقاله درصدد هستیم با معرفی این ساز اصیل شما را با ویژگی های آن، مدت زمان یادگیری، نحوه یادگیری و خصوصیات که باید یک آموزشگاه موسیقی خوب داشته باشد، آشنا کنیم.

ساختار

سنتور سازی ذوزنقه ای شکل است که توسط مضراب نواخته می شود. این ساز متشکل از

  • جعبه رِزُنانس: جعبه ای شامل صفحه، کلاف و کفه
  • شیطانک
  • گوشی و سیمگیر
  • سیم
  • خرک

می باشد. جنس چوب سنتور از گردو، راش، آزاد، و رز وود است. سنتور دارای وسعت صوتی سه اکتاو و یک نت است. این ساز دارای صدایی شفاف و مخملین است و قابلیت تکنوازی و هم نوازی دارد.

انواع

سنتور از لحاظ ساختار، شکل ظاهری و همچنین نوع کاربردش انواع گوناگونی دارد.

معروفترین مدل های سنتور عبارتند از

  • سنتور۱۰، ۱۱ و ۱۲ خرک
  • سنتورباس
  • سنتور باریتون
  • سنتور کروماتیک
  • سنتور کروماتیک بم
  • سنتور لا کوک
  • سنتور سی کوک
  • سنتور سُل کوک

سنتور سُل کوک رایج ترین نوع سنتور است که دارای ۹ خرک است و بیشتر توسط نوازندگان استفاده می شود. سنتور سی کوک ابعاد کمتری نسبت به سنتور لا کوک و سنتور لا کوک صدای زیرتری نسبت به سنتور سُل دارد که کاربردش در تکنوازی و بداهه نوازی است.

کوک کردن سنتور

کوک کردن سنتور در صدای ساز تاثیر مستقیمی دارد و کمی پیچدگی دارد، با توجه به مدل سنتورهای امروزی که چهار سیم از روی هر خرک عبور می کند اگر صدای یک سیم با بقیه فرق داشته باشد صدای نت ها تغییر می کند و نوعی ناهماهنگی بوجود می آید.

آموزش سنتور

سنتور یا سنطور سازی است که حرکات سریع و سنجیده دست در نواختن آن بسیار مهم است.

دوره آموزش سنتور شامل نت خوانی و یادگیری اصول اولیه و آکادمیک سنتور همچنین یادگیری سلفژ است. هر فردی با زبان موسیقی باید آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند در آینده در نواختن ساز مورد نظرش موفق باشد. ساز سنتور با توجه به ظاهرش در ابتدا نواختنش سخت به نظر می رسد اما بعد از مدت کوتاهی هنرجو براحتی با آن رابطه برقرار می کند. در سطوح بالاتر

  • مهارت اجرای تکنیک ها
  • اجرای قطعه و تصنیف
  • بداهه نوازی و تکنوازی
  • همراهی ارکستر

به هنرجو آموزش داده می شود. در نواختن ساز سنتور علاوه بر چابکی و هماهنگی دست ها تمرکز و آمادگی ذهنی بسیار مهم است و این امر میسر نمی شود مگر با تمرین بسیار.

سن مناسب یادگیری

بهترین زمان برای یادگیری سنتور سن ۵ الی ۶ سالگی است. کودک می تواند با گذراندن کلاس های ارف در کلاس سنتور شرکت کند. همانطور که گفته شد مهمترین عامل در یادگیری هر سازی علاقه و پشتکار است بنابراین هر فردی در هر زمانی می تواند این ساز را یاد بگیرد و محدود به زمان خاصی نیست.

لوازم مورد نیاز برای یادگیری سنتور

برای یادگیری سنتور اولین قدم تهیه ساز مناسب است که نیاز فرد را با توجه به سطحی که قرار گرفته است برآورده کند. سپس دفتر نت و کتاب مناسب یادگیری، تهیه مضراب و میز مخصوص نواختن است.

مدت زمان یادگیری

برای اینکه در نواختن هر سازی حرفه ای شود نیاز به تمرین و پشتکار فراوان است. سنتور نیز از این قاعده مستثنی نیست. با تمرین مداوم و ممارست فراوان می توانید در مدت زمان کوتاهی در نواختن این ساز توانایی لازم داشته باشید. به طور کلی برای اینکه بتوانید تسلط کافی بر روی ساز سنتور داشته باشید و قطعات مشهور را بنوازید به یک زمان سه الی چهار ساله احتیاج است. بنابراین هنرجویی که پشتکار کافی و انگیزه کافی برای نواختن نداشته باشد سالیان سال برای یادگیری نیاز به زمان دارد.

خرید سنتور

در هنگام خریدن سنتور به اتصال و پیچیدن سیم ها و ارتباط آنها با شیطانک توجه کنید که محکم و بدون مشکل باشد اگر محکم نباشد و زدگی داشته باشد کوک سنتور دچار مشکل می شود. صفحه چوبی سنتور باید صاف و یکدست بدون ترک خوردگی باشد. اگر ضخامت جنس صفحه و محل پل گذاری در سنتور با هم متناسب نباشند، صدای تق تق زیر مضراب شنیده می شود. کیفیت ظاهری، رنگ چوب، نحوه اتصال سیم ها همه و هم در هنگام خرید مهم هستند. همچنین رنگ کردن ساز نیز در طول عمر آن تاثیر گذار است سازی که با لاک رنگ شده باشد عمری طولانی تر دارد.

دقت شود روی چوب سنتور خاتم، منبت و نقش و نگار موجود نباشد اگر چه در زیبایی تاثیر زیادی دارد ولی کیفیت صدای ساز را پایین می آورد. اگر چوب سنتور آزاد است بهتر است رنگ آن قهوه ای مایل به نارنجی باشد. چوب گردو نیز تیره و حالت راه راه دار باشد باکیفیت تر است. حجم صدای ساز تقریبا سلیقه ای است اما بهتر است پرحجم نباشد.

قیمت

ساز سنتور با توجه به انواع گوناگونی که دارد در شکل ها و اندازه های مختلف عرضه می شود. سنتور با توجه به ویژگی ها و اجزای داخلی آن برای افراد مبتدی که تازه با این ساز شروع به نواختن کرده اند، افراد حرفه ای و نیم حرفه ای متفاوت می باشد و دارای رنج مختلف قیمت است.

قیمت سنتور به چوبی که در ساخت آن بکار رفته بستگی دارد بطوری که چوب گردو و آزاد از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

نکته پایانی

آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان با آموزش آکادمیک انواع سازهای اصیل ایرانی و غربی بدنبال کشف استعداد های جدید و معرفی افراد متبحر به جامعه هنری است. کلاس های آموزشی در این موسسه با همراهی اساتید با تجربه که با صبر و حوصله در صدد انتقال دانش خود به هنرجو می باشند، در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار می شود. برای یادگیری سنتور، نحوه آموزش و خرید باکیفیت ترین سنتور می توانید از مشاوران و اساتید مجرب این آموزشگاه کمک و راهنمایی بگیرید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز