مضرات سیگار کشیدن ( ۷ ضرر خیلی خطرناک)

۱۴۰۰/۰۳/۱۶ - ۰۹:۵۷:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۸۸۹۶
مضرات سیگار کشیدن ( ۷ ضرر خیلی خطرناک)
در این مطلب نگاهی به برخی از مهم ترین مضرات سیگار کشیدن انداخته و در رابطه با این مشکلات توضیحات کاملی را بیان می کنیم.

به گزارش برنا، اعتیاد به سیگار و سیگار کشیدن دارای مضرات بسیار زیادی برای ارگان های مختلف بدن است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد پس از فهمیدن این معایب و مضرات برای ترک سیگار اقدام کنند. اگر بخواهیم نگاهی به مضرات سیگار انداخته و آن ها را به شما معرفی کنیم باید به این نکته اشاره کرد که بررسی هر یک از مضرات سیگار خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارد. با این حال اگر بخواهیم برخی از این نظرات را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم می توان به موارد گوناگونی اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم تا برخی از مهم ترین مضرات سیگار را به شما معرفی کنیم که خواندن این موارد می تواند باعث ترک سیگار هم شود  پس با ما همراه باشید.

تاثیر سیگار بر دستگاه قلبی - عروقی

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کشیدن سیگار می تواند سیستم قلب و عروق را با مشکلات مختلفی مواجه کند. در وهله اول نیکوتین وارد شده به بدن از طریق سیگار باعث تنگ شدن رگ های خونی شده و در نتیجه شاهد آن هستیم که جریان خون در بدن محدود می شود که این مسئله می تواند رفته رفته فرد معتاد به سیگار را با بیماری هایی نظیر سرخرگ محیطی مواجه کند. همچنین باید به این نکته اشاره داشت که کشیدن سیگار می تواند فشار خون را بالا برده، دیواره های رگ خون را ضعیف کرده و در نهایت باعث افزایش احتمال سکته مغزی در فرد شود.

تاثیر سیگار بر پوست، مو و ناخن

شاید عجیب باشد اما نکته مهمی که باید بدانید این است که کشیدن سیگار و اعتیاد به آن باعث آسیب رسیدن به پوست، مو و ناخن افراد نیز خواهد شد. در واقع بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیگار نقش جدی در به وجود آمدن سرطان پوست برای افرا  دارد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته کشیدن سیگار و اعتیاد به آن باعث ایجاد عفونت های قارچی، ریزش مو، سفید شدن مو، زرد شدن دندان ها، سفت شدن بافت ناخن و... می شود. اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید لازم است تا سریعا اقدام به ترک سیگار کرده و تلاش کنید تا رفته رفته بدن به حالت عادی خود باز گردد چرا که در دراز مدت کشیدن سیگار آسیب های جبران ناپذیری بر روی بدن شما خواهد داشت.

آسیب به دستگاه تولید مثل با اعتیاد به سیگار

فارغ از جنسیت فرد، اعتیاد به سیگار می تواند آسیب های جدی به دستگاه تولید مثل مردان و زنان وارد کند. از یک سو مردانی که به سیگار اعتیاد دارند به تدریج با مشکلات گوناگونی همچون مشکل در نعوظ، کاهش قدرت باروری، آسیب به اسپرم، کاهش میل جنسی و... مواجه می شوند.

از سوی دیگر زنانی که به سیگار اعتیاد دارند نیز با مشکلات گوناگونی مواجه هستند که از مهم ترین آن ها می توان به آسیب به سیستم تولید مثل، مشکلات مختلف در رحم، افزایش احتمال سقط جنین و... اشاره کرد که این مسئله باعث می شود تا افرادی که قصد فرزند آوری دارند اقدام به ترک سیگار کرده و تلاش کنند تا با کنار گذاشتن این اعتیاد شانس داشتن یک بچه سالم را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

مشکلات روحی و روانی کشیدن سیگار

یکی دیگر از آسیب ها و مضرات کشیدن سیگار، آسیبی است که این نوع اعتیاد به سیستم روحی و روانی فرد وارد می کند. در واقع می توان گفت که کشیدن سیگار اعصاب مرکزی را با مشکل مواجه کرده و نیکوتین موجود در سیگار باعث تغییر خلق و خو در افراد می شود.

پس از کشیدن، سیگار نیکوتین در کمتر از چند ثانیه خودش را به مغز رسانده و همین مسئله باعث می شود تا فرد احساس پیدا کردن انرژی کند اما پس از نابود شدن اثر نیکوتین فرد دوباره با احساس خستگی مواجه خواهد شد. همین مسئله آرام آرام باعث اعتیاد فرد به سیگار می شود و در صورت نبود نیکوتین در مغز فرد با مشکلاتی نظیر اضطراب، خستگی، عصبانیت و... مواجه خواهد شد.

کاهش قدرت و استحکام استخوان ها

بر اساس بررسی ها و آزمایشات صورت گرفته کشیدن سیگار می تواند در طولانی مدت باعث کاهش قدرت و استحکام استخوان ها در فرد شود. در واقع افرادی که به سیگار اعتیاد داشته و اقدام به ترک سیگار نکنند، پس از مدتی با ضعیف شدن استخوان های خود مواجه شده و در صورت هر برخورد و آسیب جزئی به بدن فرد معتاد استخوان به سرعت شکسته شده و همین مسئله می تواند فرد را با مشکلات گوناگونی مواجه کند.

آسیب به دستگاه تنفسی با کشیدن سیگار

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که یکی از مهم ترین آسیب هایی که کشیدن سیگار به بدن وارد می کند، ناحیه تنفسی را هدف می گیرد.

ترک سیگار + دیسگار

 در واقع زمانی که دود سیگار وارد بدن می شود، این دود به همراه مواد موجود در آن به شش ها وارد شده و به آن ها آسیب های جدی می زند. در واقع کشیدن طولانی مدت سیگار شش های فرد را با مشکلات مختلفی مواجه می کند. موضوع لازم به ذکر است که اگر کشیدن سیگار ادامه پیدا کرده و فرد افراطی به سیگار اعتیاد پیدا کند، ممکن است که شش ها وارد مرحله غیرقابل بازگشتی شوند.

یکی از نکات مهمی که بسیاری از افراد آن را در نظر نمی گیرند این است که علاوه بر فرد معتاد به سیگار اشخاصی که در کنار او زندگی می کنند نیز با مشکلات تنفسی مختلف مواجه خواهند شد. در واقع حتی اگر همسر و یا فرزندان فرد سیگار نکشند، در معرض دود سیگار بودن می تواند آن ها را با مشکلاتی نظیر سرفه کردن، خس خس سینه، حملات آسمی، سینه پهلو و... مواجه کند.

در حقیقت می توان گفت که اعتیاد یک فرد سیگار به سیگار نه تنها بدن شخص را با مشکلات مختلفی مواجه می کند، بلکه می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن اطرافیان آن فرد نیز بزند. به همین دلیل است که پس از فهمیدن این مسئله بسیاری از افراد اقدام به ترک سیگار کرده و تلاش می کنند تا برای سلامت نگه داشتن خود و اطرافیان شان این اعتیاد را به سرعت کنار بگذارند.

جمع بندی مضرات سیگار کشیدن

در این مطلب نگاهی به برخی از مهم ترین مضرات سیگار کشیدن انداخته و در رابطه با این مشکلات توضیحات کاملی را بیان کردیم. سعی ما در این مطلب آن بود که به صورت کامل برخی از مهم ترین مضرات سیگار کشیدن را به شما معرفی کرد هو در رابطه با آن ها صحبت کنیم.

منبع: https://www.disgar.ir

نظر شما