هر آن چیزی که باید در مورد زعفران بدانید! خواص + انواع

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۱۴:۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۹۲۶۲۰
هر آن چیزی که باید در مورد زعفران بدانید! خواص + انواع
در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه به معرفی انواع زعفران پرداخته و سپس خواص دارویی زعفران را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

به گزارش برنا، زعفران از دیرباز یکی از گیاهان پرمصرف و محبوب در میان مردم بوده است. این گیاه زیبا و حیرت‌انگیز، علاوه بر تاثیر فوق‌العاده‌ای که در طعم و رنگ خوراک‌ها از خود به جای می‌گذارد، خواص متعددی را نیز برای حفظ سلامت بدن به همراه دارد. در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه به معرفی انواع زعفران پرداخته و سپس خواص دارویی زعفران را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

انواع زعفران کدام است؟

رشته‌های زعفران از دو بخش به نام‌های کلاله و خامه تشکیل شده‌اند که کلاله به رنگ قرمز و خامه سفید رنگ دیده می‌شود. با توجه به وجود یا عدم وجود این دو بخش و میزان هر یک از آن‌ها، می‌توان زعفران را به چهار دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد. شکل کلاله و خامه نیز ممکن است در این دسته‌ها با هم متفاوت باشد. هر چند که تفاوت فاحشی در خاصیت انواع زعفران دیده نمی‌شود. در ادامه به بررسی انواع زعفران می‌پردازیم.

زعفران

زعفران سرگل

محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع زعفران در ایران زعفران سرگل است. چرا که از قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر انواع زعفران برخوردار است. زعفران سرگل فاقد خامه است و تنها بخش قرمز رنگ یعنی کلاله در آن وجود دارد. به همین دلیل به این نوع زعفران زعفران قرمز نیز گفته می‌شود.

زعفران نگین

برخلاف سرگل که در آن کلاله‌ها شکسته می‌شوند، زعفران نگین دارای سه رشته کلاله متصل به هم است که صاف و بدون شکستگی‌ هستند. از آنجایی که زعفران نگین در مقایسه با انواع دیگر از رنگ‌دهی بالاتری برخوردار است، قیمت بالاتری نیز نسبت به انواع دیگر زعفران دارد.

زعفران سوپر نگین

انواع مختلفی از زعفران نگین در بازار موجود است. اما سوپر نگین را باید زیباترین آن‌ها دانست. این نوع زعفران دارای کلاله‌های درشت و صاف است و رنگ قرمز تیره این زعفران آن را از انواع دیگر متمایز می‌نماید. از این رو رنگ‌دهی آن نسبت به انواع دیگر زعفران بسیار بیشتر است.

زعفران پوشال

یکی دیگر از انواع زعفران موجود در بازار زعفران پوشال است که رنگ‌دهی بالایی دارد. این زعفران زمانی به دست می‌آید که هنگام برداشت، 1 الی 3 میلی‌متر از خامه در کلاله‌ها باقی بماند. زعفران پوشال را می‌توان بر اساس میزان فرخوردگی و درشتی کلاله به 3 دسته قلمدار، معمولی و ضعیف تقسیم کرد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

خواص دارویی زعفران برای بدن چیست؟

همان‌طور که گفته شد، زعفران نه تنها طعم و عطر دلپذیری را به غذاهای ما هدیه می‌دهد، بلکه از خواص درمانی متعددی نیز برای بدن برخوردار است. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین خواص دارویی زعفران می‌پردازیم.

زعفران

محافظت از سلامت قلب

زعفران منبع غنی از پتاسیم است و این پتاسیم با خاصیت گشادکنندگی عروق، از بالا رفتن بی‌رویه فشار خون جلوگیری می‌کند. به همین جهت مصرف زعفران سبب محافظت از قلب شده و شما را در مقابل حملات قلبی مصون نگه می‌دارد. علاوه بر این، زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، سلامت سیستم قلبی عروقی ما را تضمین می‌کنند.

ضدافسردگی

خواص دارویی زعفران در درمان افسردگی بر هیچکس پوشیده نیست. سافرانال موجود در زعفران به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی، نقش موثری در کاهش اضطراب و استرس ناشی از افسردگی و همچنین بهبود الگوی خواب بر عهده دارد. علاوه بر این، زعفران با ترشح سروتونین که یک هورمون نشاط‌آور محسوب می‌شود، می‌تواند سبب افزایش شادابی و سرزندگی در شما گردد.

تقویت قدرت استخوانی

کلسیم ماده‌ای حیاتی برای حفظ استحکام استخوان‌ها محسوب می‌شود که دریافت آن در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. زعفران حاوی ترکیباتی است که جذب مواد مغذی موثر علی‌الخصوص کلسیم را به حداکثر رسانده و به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان کمک شایانی می‌نماید. از این رو با مصرف زعفران می‌توانید تا حد زیادی از بروز بیماری‌های استخوانی همچون پوکی استخوان پیشگیری کنید.

افزایش ایمنی بدن

از خواص دارویی زعفران می‌توان برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن نیز بهره برد. چرا که زعفران حاوی مقادیری از ویتامین C بوده و به همین جهت می‌تواند روند تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد. در نتیجه این امر سیستم دفاعی و ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی مقاومت بیشتری خواهد یافت.

جلوگیری از سرطان

افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان محسوب می‌شود. ترکیب‌های مختلف آنتی‌اکسیدانی موجود در زعفران وظیفه خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارند تا وجود آن‌ها سبب جهش یا مرگ سلول‌های سالم نشود. از این رو با مصرف زعفران سلامت و ایمنی بدن تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

کاهش اضطراب

یکی از خواص دارویی زعفران که بسیار به آن اشاره شده، به نقش موثر آن در آرام‌بخشی و کاهش اضطراب و استرس مربوط می‌شود. بسیاری از ترکیبات فعال موجود در زعفران با اثرگذاری بر روی سیستم غدد درون ریز بدن، سبب آزادسازی هورمون‌های موثر در آرام‌بخشی می‌شوند و با تنظیم مکانیسم‌های عصبی بدن، تنش و اضطراب را از بدن دور خواهند کرد.

افزایش گردش خون

افزایش گردش خون می‌تواند سوخت‌وساز را بالا برده و سطح انرژی بدن را به خوبی بهبود بخشد. در این مورد نیز زعفران حرفی برای گفتن دارد. آهن موجود در زعفران سبب افزایش گلبول‌های قرمز خون شما شده و با اکسیژن‌رسانی بیشتر به اندام‌ها، میزان گردش خون را تا حد زیادی بالا می‌برد.

بهبود عملکرد عصب

ویتامین‌های خانوادهB  نقش موثری در عملکرد سیستم عصبی بدن بر عهده دارند. از این رو زعفران با دارا بودن مقدار زیادی ویتامین B6، به طور چشم‌گیری به عملکرد مناسب عصب بدن کمک خواهد کرد.

کنترل دیابت

از خواص دارویی زعفران در کنترل دیابت نیز نباید غافل شد. مقدار قابل توجه منگنز موجود در زعفران، سطح قند خون را کنترل می‌کند و می‌تواند در کنار درمان‌های اصلی، به عنوان یک وسیله جانبی کنترل دیابت به خوبی عمل کند.

کاهش اختلالات معده

اختلالات معده و نفخ بیش از حد یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال راهی برای بهبود آن هستند. یکی از روش‌های موثر در بهبود این ناهنجاری مصرف زعفران است. زعفران با برخورداری از خاصیت آرام‌بخشی و ضدالتهابی، باعث آرام شدن و کاهش التهاب معده می‌گردد.

کمک به کاهش وزن

زعفران مکملی طبیعی با کالری صفر است. همچنین، زعفران ترکیبات ضدالتهابی دارد که موجب افزایش متابولیسم بدن و کاهش چربی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که زعفران با مهار اشتها، میل به مصرف تنقلات را کنترل می‌کند.

از کدام فروشگاه اینترنتی، زعفران خرید کنیم؟

حال که با انواع زعفران و خواص مختلف آن برای بدن آشنا شده‌اید، ممکن است به دنبال یک فروشگاه معتبر برای تهیه زعفران باشید. زعفران عطرین به عنوان یک فروشگاه آنلاین زعفران ارگانیک، تمامی انواع زعفران ذکر شده را در اختیار شما قرار می‌دهد. ضمن اینکه محصولات مختلف زعفرانی مانند شیرینی‌ها و شربت‌های زعفران نیز از طریق وبسایت این برند قابل دسترسی است. محصولات این برند پس از انجام تحقیقات فراوان در آزمایشگاه‌های تخصصی زعفران تولید شده و تاییدیه کارشناسان سلامت و صنایع غذایی، کیفیت آن‌ها را تضمین می‌کند. تنها کافی است برای خرید زعفران به وبسایت فروشگاه اینترنتی زعفران عطرین به آدرس www.Atrinsaffron.com مراجعه کنید و محصولات مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی خرید دهید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز