چگونگی ساخت و تولید بیکینگ پودر

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۱۱:۰۷:۲۶
کد خبر: ۱۱۹۶۱۲۴
چگونگی ساخت و تولید بیکینگ پودر
بیکینگ پودر یک پودر شیمیایی است که خودش از جنس باز است و با یک اسید ضعیف خوراکی ترکیب می شود و به بهبود خمیر کمک می کند.

به گزارش برنا، بیکینگ پودر یک پودر شیمیایی است که خودش از جنس باز است و با یک اسید ضعیف خوراکی ترکیب می شود و به بهبود خمیر کمک می کند.  

انجام مراحل تولید بیکینگ پودر کار چندان دشواری نیست و بسیار ساده می باشد. در ابتدا مواد تشکیل دهنده آن را خشک می کنند و پیش از آنکه به مرحله خرد کردن برسد کاملا رطوبت آن را می گیرند. پس از آن به تناسب و نسبت مشخص بسته بندی و روانه بازار می کنند.

مواد اولیه ای که در تولید و ساخت این پودر به کار می رود نشاسته، منوکلسیم فسفات و بی کربنات سدیم است.

مراحل تولید بیکینگ پودر

1. خشک کردن          2. خرد کردن      3. مخلوط کردن         4. بسته بندی

دستگاه های مورد نیاز:

خردکن   همزن برقی   توستر آون   دستگاه مخصوص بسته بندی

خمیرهای موجود قادر نیستند گاز را برای مدت طولانی در خود نگه دارند. به همین دلیل وجود ماده ثانویه ای لازم است که  عمل تخمیر را انجام دهد. طی فرایندی که با ترکیب اسید و باز بر روی خمیر انجام می شود و دی اکسید کربنی که آزاد می شود این آزادسازی منجر به ورآمدن خمیر و پف کیک می شود. بیکینگ پودر همیشه در مرحله آخر به کیک اضافه می شود برای اینکه دیگر فاصله زمانی موجود نباشد و کیک بلافاصله برای فرایند پخت به فر منتقل شود. چون اگر وقفه بین اضافه کردن پودر و قرار دادن در فر بیفتد فرایند بهبود تخریب می شود و مانع از پف کیک می شود. اسیدی که اضافه می شود برای این است که وقتی بیکینگ پودر را می ریزند بلافاصله واکنش از خود نشان ندهد و تنها در صورتی شاهد بروز واکنش از سوی آن خواهیم بود که آب به آن اضافه شود و گاز CO2 آزاد می شود. گیر کردن گاز در بین باعث پف کیک می شود. نشاسته، رطوبت موجود در محیط را به خود می گیرد و در زمان نگهداری از بیکینگ پودر از واکنش نابهنگام آن ممانعت می کند.

به دلیل اینکه انجام عمل تخمیر ممکن است به درازا بکشد، از مخمر شیمیایی استفاده می شود چرا که مخمرهای شیمیایی خیلی سریع واکنش نشان می دهند و به امر آزاد شدن گاز بسیار سرعت می بخشند. اکثر متخصصان در امر شیرینی پزی اتفاق نظر دارند که برای آماده کردن خمیر مواد خشک جداگانه با یکدیگر مخلوط شوند تا واکنش سریع بین اسید و باز اتفاق نیفتد.

چگونگی ساخت و تولید بیکینگ پودر

انواع بیکینگ پودر

دو نوع از آن در بازار موجود است: تک حالته یا تک مرحله ای.  و دو حالته یا دومرحله‌ای.

نوع تک حالته بیشتر در مصارف خانگی به کار می روند و بعد ریختن پودر در مرحله پایانی، کیک سریعا به داخل فر منتقل می شود.

اما نوع دو حالته در مصارف تجاری و شیرینی پزی های بزرگ کاربرد دارد چون یک مرحله بعد از ترکیب مواد خشک و مرطوب گاز آزاد می شود و در یک مرحله دیگر هم در حین فرآیند پخت وقتی که حرارت می بینند یک مرحله دیگر گاز آزاد می کنند.

پودر، به دو روش خانگی و کارخانه ای تهیه می شود. در نوع خانگی آن خودتان هم می توانید با استفاده از کرم تارتار و نشاسته ذرت و جوش شیرین مبادرت به ساخت آن نمایید. اما اگر از پودر تولیدی خود استفاده کردید بعد از ریختن، سریعا باید ظرف خمیر را به داخل فر منتقل نمایید. به همین خاطر پودرهای خانگی برای تهیه نان ها و کلوچه های فوری مناسب تر هستند.

یک نوع بیکینگ پودر داریم به نام بیکینگ پودر سودا که نباید با بیکینگ پودر ساده اشتباه گرفته شود. نوع سودا با نام های دیگری نیز همچون بیکربنات سودا ، سدیم بیکربنات و جوش شیرین نیز وجود دارد که معمولا برای تهیه ماسک صورت از آن استفاده می شود و با بیکینگ پودر که مخصوص پخت شیرینی و کیک است فرق دارد.

چگونگی ساخت و تولید بیکینگ پودر

کاربرد  سدیم اسید پیروفسفات

مهم ترین کاربرد  سدیم اسید پیرو فسفات  در تولید موادی مانند بهبود دهنده های کیک و کلوچه و ویفر است.  سدیم اسید پیروفسفات در محصولات دریایی هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پیروفسفات همچنین در محصولات گوشتی برای تثبیت رنگ گوت و افزایش ماندگاری آن کاربرد دارد. پیرو فسفات در انواع کنسروها با منیزیمی که تولید می کند کریستال های مضر کنسرو را از بین می برد. تمامی عملیات هایی که توسط پیروفسفات انجام می شوند در سه درجه fast وmedium  و slow  تنظیم شده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز