مهمترین کاربردهای تخته سه لایی در صنعت

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۳:۵۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۸۹۵۳
مهمترین کاربردهای تخته سه لایی در صنعت
به جهت اهمیت بالای تخته سه لا، در این مطلب جداگانه قصد داریم به تشریح تخته سه لا، ویژگی های آن و کاربردهایش بپردازیم.

به گزارش برنا، تخته سه لا به لطف خواص مفیدی مانند توانایی مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بالا به یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است. از کابینت آشپزخانه و کفپوش ها گرفته تا دیوارها، مبلمان و وسایل تزئینی، همه از کاربردهای تخته سه لا به شمار میروند و این موضوع را به خوبی نشان میدهند که تخته سه لا، یک ماده کاملا کاربردی است. به جهت اهمیت بالای تخته سه لا، در یک مطلب جداگانه قصد داریم به تشریح تخته سه لا، ویژگی های آن و کاربردهایش بپردازیم.

تخته سه لا

در ابتدا لازم است که توضیح مختصری در مورد تخته سه لا داده شود. تخته سه لا یا تخته سه لایی به نوعی تخته چوب اطلاق میشود که تشکیل دهنده اصلی آن، ورقه های چوبی به هم چسبیده هستند. در ساخت این محصول چوب تنه درختان را به صورت ورقه های نازک در می آوردند و آنها را به صورت لایه ای به هم میچسبانند. به همین دلیل است که نام آن تخته سه لایی است.

البته اشتباه نشود، تخته سه لایی تنها سه لایه ندارد و میتواند تا 13 لایه و بیشتر نیز داشته باشد اما در ابتدا ساخت آن با 3 لایه صورت میگرفت و به همین نام نیز شهرت پیدا نمود. امروزه به آن تخته چندلایی نیز گفته میشود.

ویژگی های تخته سه لا

تخته سه لایی ضد آب

·استحکام و دوام بالا

ویژگی اصلی تخته سه لا، مقاومت و استحکام بالای آن است که تخته سه لا این استحکام را وامدار نحوه ساخت خود است. نحوه قرارگیری ورقه های چوبی بر روی یکدیگر، سبب این استحکام شده است و با افزایش تعداد لایه ها، این استحکام بیشتر نیز میشود. همچنین تخته سه لا نسبت استحکام به وزن فوق العاده ای دارد.

·مقاومت در برابر رطوبت

یکی دیگر از ویژگی های مهم تخته سه لا، مقاومت نسبت به رطوبت یا آب باشد. در هنگام ساخت این محصول از چسب های ضد آب استفاده میشود که میتواند مانع از نفوذ آب و رطوبت به هسته اصلی آن شود. البته این ویژگی در برخی از انواع تخته سه لایی وجود دارد ولی امروزه تولید کنندگان تقریبا تمام محصولات خود را با این ویژگی تولید میکنند. ضد آب بودن سبب شده است تا در مواردی که محصول تولید شده باید در تماس مستقیم با آب و رطوبت باشد، از تخته سه لایی ضد آب استفاده گردد.

·عایق صدا و حرارت

تخته سه لا به طور طبیعی عایق صوتی و حرارتی بالایی دارد. معمولاً برای عایق بندی کف، سقف و روکش دیوار استفاده میشود و خاصیت عایق بندی بالای تخته سه لا باعث کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش شما در طول سال ها میگردد.

·مقاومت در برابر ضربه

ویژگی مهم دیگر تخته سه لا، مقاومت کششی بالای آن و مقاومت در برابر ضربه های سنگین است. این امر خصوصا در هنگام وزش باد شدید و فعالیت لرزه ای بسیار مفید است. از تخته سه لا با مقاومت کششی بالا در کاربردهای سنگین مانند قالب بتن و کف استفاده میشود.

·انعطاف پذیری

انعطاف پذیری تخته سه لا، از آن دسته ویژگی های منحصربفرد این تخته چوب است. برخلاف دیگر انواع تخته چوب، نوعی از تخته سه لا وجود دارد که از قابلیت انعطاف پذیری بالا برخوردار است. سطوح دارای منحنی و خمیده، اصلیترین کاربردهای این نوع تخته سه لا به شمار میرود.

·تولید در ابعاد بزرگ و دلخواه

تخته سه لا از قابلیت تولید در ابعاد دلخواه و بزرگ برخوردار است. اکثر تخته چوب ها در ابعاد استاندارد تولید میشوند و استفاده از آنها در پروژه هایی که نیاز به ابعاد بزرگ میباشد، هزینه بالایی را درپی خواهد داشت اما تخته سه لا به دلیل آنکه علاوه بر تولید در ابعاد استاندارد، در ابعاد دلخواه نیز تولید میشود، گزینه مقرون بصرفه تری خواهد بود.

مهمترین کاربردهای تخته سه لا

تخته سه لایی ضد آب

کاربردهای تخته سه لا، بسیار وسیع و گسترده و است و تقریبا در بسیاری از مشاغل استفاده از آن به چشم میخورد. در ایران از تخته سه لایی بیش از هر صنعت و شغلی در قالب بندی ساختمان، ساخت کانتینر و کانکس استفاده میگردد. مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر فشارهای سنگین سبب استفاده از تخته سه لایی در این زمینه شده است.

از کاربردهای مهم دیگر تخته سه لا میتوان به استفاده از آن در پوشش دیوار و کف، ساخت مبلمان، کابینت، پالت، جعبه های بسته بندی، اسباب بازی، بیلبوردهای تبلیغاتی اشاره نمود.

مدحت وود، بزرگترین وارد کننده و تولید کننده تخته سه لایی در ایران

همانطور که توضیح داده شد، خصوصیات منحصربفرد تخته سه لایی به افزایش وسعت کاربردهای این محصول منجر شده است. پس بسیاری از صنایع و مشاغل به دنبال خرید تخته سه لا هستند تا در پروژه های خود از آن استفاده نمایند. با توجه به تحقیقات انجام شده در این حوزه، گروه بازرگانی و تولیدی مدحت وود بهترین گزینه پیش روی شما برای خرید تخته سه لا است.

مدحت وود از بزرگترین وارد کنندگان تخته سه لا در ایران است و عمده محصولات آن از بهترین کشور تولید کننده تخته سه لا یعنی روسیه خریداری شده است. برند مشهور سوزا (sveza)، یکی از بهترین تولید کنندگان تخته سه لا در جهان است که به مدحت وود به دلیل ارتباطات مستقیم خود با این کمپانی بزرگ، توانسته است محصولات سوزا را با بهترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

همچنین مدحت وود، مواد اولیه مرغوب و با کیفیت را از این شرکت خریداری کرده و در داخل کشور اقدام به تولید تخته سه لایی ایرانی با متریال روسی نموده است. برای آشنایی بیشتر با مدحت وود، می توانید به وب سایت رسمی این شرکت به نشانی اینترنتی https://medhatwood.com/ مراجعه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز