سرمایه‌گذاران هوشمند چگونه در دوران ریزش بورس به موفقیت رسیدند؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۱۵:۵۰:۳۶
کد خبر: ۱۲۰۳۰۹۳
سرمایه‌گذاران هوشمند چگونه در دوران ریزش بورس به موفقیت رسیدند؟
مدیریت دارایی کارگزاری مفید ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری دارد که انواع مختلف صندوق ها را پوشش می‌دهد تا افراد با میزان دارایی مختلف و سطوح ریسک متفاوت بتوانند از آن‌ها بهره ببرند.

به گزارش برنا، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یا اصطلاحاً سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه یکی از روش‌های کم ریسک و توصیه‌شده از سوی کارشناسان و حرفه‌ای‌ها در بازار سرمایه برای مدیریت دارایی محسوب می‌شود.

سودآوری و امنیت این روش در برابر نوسانات شدید بورس نسبت به روش معاملات مستقیم در بازار سهام با بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته قابل اثبات است.

در سرمایه گذاری غیر مستقیم افراد به جای اینکه خودشان در بورس اقدام به خرید و فروش سهام  کنند، که این کار نیاز به دانش، اطلاعات، تخصص و زمان کافی دارد، سرمایه خود را در اختیار صندوق‌ها قرار می‌دهند تا کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه این دارایی را در بورس به جریان انداخته و نفع آن به صاحب سرمایه برسد.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

 صندوق های سرمایه گذاری به عنوان روشی برای فعالیت غیر مستقیم و کم ریسک در بازار سرمایه   با دریافت مجوزهای قانونی، تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند.

مدیریت وجوه سرمایه‌گذاران هر صندوق توسط گروهی از معامله‌گران و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه انجام می‌شود. طبیعتا صندوق های سرمایه گذاری با وجود افراد متخصص و حجم بالای سرمایه تحت مدیریت در شرایطی که بازار سرمایه در روند صعودی قرار دارد، سود مناسب و زمانی که بازار در شرایط ریزش قرار می‌گیرد کمتر ضرر ناشی از افت شاخص بورس را متوجه صاحبان سرمایه می‌کند.  

حد سود و زیان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته به نوع صندوق ها، با یکدیگر متفاوت است بنابراین بر اساس میزان پذیرش ریسک از سوی سرمایه‌گذاران به آن‌ها گزینه ای جهت سرمایه گذاری معرفی می‌شود.

می توان با سرمایه گذاری در صندوق های اصطلاحا با درآمد ثابت بازدهی معقول که بیشتر از سود بانکی است، داشت به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت نامی مفید در روند مثبت و منفی بازار به طور متوسط در سال گذشته بیش از ۲۰ درصد سودآوری داشته است . برای افرادی که انتظار  بازده بالاتری دارند امکان انتخاب صندوق های با ریسک بالاتر وجود دارد که می توان به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشرو کارگزاری مفید که سود به مراتب بالاتری برای سرمایه گذار و به همان اندازه ریسک به همراه خواهد داشت اشاره کرد.

دیدگاه بلند مدت و انتخاب صندوق های معتبر بازار سرمایه می تواند در مدیریت دارایی و سرمایه گذاری موفق تعیین کننده باشد، به عنوان مثال صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز مفید از ابتدای تاسیس بیش از ۲۶ هزار درصد سود داشته به عبارتی اگر فردی در سال ۱۳۸۷ مبلغ ۱  میلیون تومان در این صندوق سرمایه گذاری می کرد امروز سرمایه‌اش به ۲۶۵ میلیون تومان می‌رسید. بازدهی صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری مفید در مقایسه با سایر بازار ها مثل مسکن، طلا، خودرو، ارز و... بازده به مراتب بالاتری داشته، نمودار زیر بازدهی ۱ میلیون تومان سرمایه طی ۵ سال گذشته در بازارهای مختلف را نشان می دهد.

کارگزاری مفید

انواع صندوق ها؛ بازدهی و ریسک سرمایه گذاری در آنها

 صندوق های سرمایه گذاری را می‌توان در نگاه کلی بر اساس نوع سرمایه گذاری و نیز نحوه سرمایه گذاری تقسیم بندی کرد؛ از نظر نوع سرمایه گذاری و نحوه تملک دارایی صندوق ها به سهامی، درآمد ثابت، مختلط و طلا و هر کدام از این صندوق ها از نظر نحوه سرمایه گذاری می تواند به صورت صدور و ابطال و  یا قابل معامله در سامانه های معاملاتی باشد که اصطلاحا به این صندوق ها ETF یا Exchange Traded Fund می گویند. 

تقسیم بندی بر اساس نوع سرمایه گذاری:

·        صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام

·        صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

·        صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط

·        صندوق سرمایه گذاری در سکه طلا

تقسیم بندی بر اساس نحوه سرمایه گذاری:

·        صندوق قابل معامله ETF

·        صندوق مبتنی بر صدور و ابطال

انواع صندوق ها بر اساس نوع سرمایه گذاری:

صندوق سهامی حداقل ۷۰ درصد از سرمایه را به خرید سهام و حق تقدم سهام اختصاص می دهد، این صندوق ها به طور معمول بازدهی و ریسک بالایی دارد. صندوق های درآمد ثابت حداقل ۷۵ درصد سرمایه خود را به خرید اوراق بهادار مثل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی اختصاص می دهند که سرمایه گذاری در این صندوق ها کمترین ریسک و البته سود مشخص و ثابت دارد. صندوق های سرمایه گذاری مختلط بین دو صندوق سهامی و درآمد ثابت قرار می گیرند به طوری که می توانند بین حداقل ۴۰ و حداکثر ۶۰ درصد از سرمایه خود را به سهام یا اوراق درآمد ثابت اختصاص دهند، از منظر ریسک و بازدهی نیز طبیعتا این صندوق ها بین صندوق های سهامی و درآمد ثابت قرار دارد.

صندوق های سرمایه گذاری در طلا صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس هستند که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را به جای خرید سهام، در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق ها که ریسک سرمایه گذاری در آنها وابستگی زیادی به قیمت سکه و طلا دارد و این امکان را فراهم می کنند تا افراد با انتخاب این صندوق ها علاوه بر کسب بازدهی ناشی از طلا، امنیت هم کسب می کنند چرا که از نگهداری و مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گرانبها معاف می شوند.

انواع صندوق ها بر اساس نحوه سرمایه گذاری:

صندوق قابل معامله ETF یا Exchange Traded Fund یک صندوق از دارایی‌های متنوع است که مانند سهام عادی در بورس معامله می‌شود؛ یعنی شما در زمان معاملات می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.

اما خرید یا صدور و ابطال یا فروش در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال کمی متفاوت است و روز کاری پس از درخواست از طریق مراجعه حضوری به یکی از شعب صندوق یا مراجعه به درگاه اینترنتی آن انجام می شود و وابسته به وجود تقاضا در بازار ندارد.

صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری مفید 

مدیریت دارایی کارگزاری مفید ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری دارد که انواع مختلف صندوق ها را پوشش می‌دهد تا افراد با میزان دارایی مختلف و سطوح ریسک متفاوت بتوانند از آن‌ها بهره ببرند. 

صندوق های سهامی مفید

در بخش صندوق های سرمایه گذاری سهامی کارگزاری مفید ۴ صندوق به نام‌های پیشتاز، پیشرو، امید توسعه (مبتنی بر صدور و ابطال) و اطلس (قابل معامله یا ETF) را تحت مدیریت دارد که ویژگی این صندوق‌ها کسب بازدهی بالا در ازای تحمل ریسک بالا است. 

به سود ۲۶ هزار درصدی صندوق پیشتاز مفید اشاره شد، صندوق سرمایه گذاری پیشرو مفید نیز سود حدود ۵ هزار درصدی داشته به عبارتی اگر فردی در سال ۱۳۹۰ ابتدای تاسیس صندوق پیشرو ۱ میلیون تومان در این صندوق سرمایه گذاری می کرد امروز سرمایه اش ۶۰ میلیون تومان می شد، صندوق امید توسعه با سود حدود ۲ هزار درصدی از ابتدای تاسیس یعنی سال ۱۳۹۲ تاکنون و صندوق اطلس نیز سود بیش از ۲ هزار درصدی از ابتدای تاسیس در دی ماه سال ۱۳۹۲ تا امروز داشته است.

صندوق های درآمد ثابت مفید

کارگزاری مفید دو صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت به نام های حامی و نامی دارد. این صندوق ها سرمایه تحت مدیریت خود را عمدتا به خرید اوراق مشارکت در بازار سرمایه اختصاص می دهند که برای سرمایه گذاران سود ثابتی همراه دارد و معمولا بالاتر از سود سپرده های بانکی است.

به عنوان مثال سود صندوق حامی مفید طی یکسال بیش از ۱۸ درصد بوده است که بالاتر از سود سپرده بانکی است، صندوق حامی مفید در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد. صندوق نامی نیز دیگر صندوق درآمد ثابت کارگزاری مفید، طی ۳ سال اخیر ۷۲.۲ درصد سود معادل سالانه ۲۴ درصد را نصیب سرمایه گذاران کرده است.   

صندوق دارایی مختلط مفید

تنها صندوق با دارایی مختلط مفید صندوق ممتاز است که از نظر بازدهی و ریسک در میانه صندوق های درآمد ثابت و سهامی قرار می گیرد. صندوق ممتاز در سال ۱۳۸۸ پذیره نویسی شده که تا امروز بیش از ۶ هزار درصد بازدهی داشته است برای مثال اگر فردی در ابتدای تاسیس این صندوق مبلغ ۷ میلیون تومان معادل حدودی خرید یک دستگاه خودرو پراید در آن سال را در صندوق ممتاز سرمایه‌گذاری می‌کرد امروز سرمایه‌ای معادل ۴۲۰ میلیون تومان در اختیار داشت. 

صندوق سرمایه گذاری سکه طلا مفید

«عیار» نام صندوق سرمایه‌گذاری بر مبنای سکه طلای کارگزاری مفید است که عمده سرمایه گذاری این صندوق بر گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا صورت می گیرد. صندوق عیار مفید سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و از نوع قابل معامله ETF محسوب می‌شود.

عملکرد این صندوق‌ها، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد و همچنین این راهکار به صورت غیرمستقیم می‌تواند نوسانات نرخ دلار را هم پوشش دهد. 

آشنایی بیشتر با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بررسی وضعیت هر کدام نسبت به نیازهای سرمایه‌گذار از طریق مشاوره رایگان کارگزاری مفید، امکان‌پذیر است.

نظر شما