رزومه دکتر میثم شکری ساز و ویژگی های یک کارآفرین موفق

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۹:۲۹:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۵۹۹۳
رزومه دکتر میثم شکری ساز و ویژگی های یک کارآفرین موفق
در این مطلب رزومه دکتر میثم شکری ساز و ویژگی های یک کارآفرین موفق را مرور می کنیم.

به گزارش برنا، به نظر شما استعدادهای ذاتی هستند که باعث می‌شوند بعضی‌ها به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند؟ یا ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ است که باعث موفقیت‌شان شده؟

نمی‌دانم کارآفرینان بزرگ این ویژگی ها را از ابتدای تولد داشته‌ یا طی مسیر به دست‌شان آورده‌اند، اما می‌دانم در هر حال برای کارآفرین شدن باید یک سری ویژگی های مهم رفتاری و شخصیتی داشت. در این مقاله، در مورد 10 ویژگی مشترک کارآفرینان موفق با همراه مثال با ماهمراه باشید...!

یک نکته قبل از آغاز!

احتمال دارد شما بخش اعظمی از این ویژگی‌ها را در خودتان پیدا نکنید. اما چنین چیزی به این معنا نیست که دیگر توانایی به وجود آوردن‌شان را هم ندارید. مطمئن باشید دو واژهِ یادگیری و تمرین، راه حل‌هایی است که می‌توانند برای تبدیل شدن یک کارآفرین بزرگ کمک‌تان کنند.

ویژگی اول: انضباط شخصی

وقتی در یک شرکت مشغول به کارید، وظایفی روی دوش شماست و رئیس یا مدیر از شما انتظار دارد در زمان مشخص شده وظایف را به درستی انجام بدهید. اما در مورد کارآفرینان چنین شرایطی وجود ندارد.

در واقع هیچ رئیس و مدیری بالای سر یک کارآفرین حضور ندارد که او را به انجام وظایفش وادار کند. حتی هیچ شخصی نیست که به او بگوید باید چه کارهایی را انجام بدهد! و خب اینجا همان‌جایی است که تفاوت یک فرد عادی و یک کارآفرین مشخص می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ، انضباط شخصی است. آنها به خوبی می‌دانند باید در چه زمانی چه کاری را انجام بدهند. حتی با اینکه قرار نیست به هیچکس جز خودشان جوابگو باشند، به این مقید هستند که کارهای لازم را در زمان مشخص شده انجام بدهند و در فعالیت‌های‌شان انضباط شخصی دارند. در اصل مهارتی که کارآفرینان از آن بهره‌مند هستند، مهارت به تعویق انداختن کارهای غیر ضروری و تمرکز روی کارهای مهم است. علاوه بر این، در این مسیر اهمیت مهارت مدیریت زمان هم به شدت به چشم می‌خورد.

ویژگی دوم: خلاقیت

زمانی که صحبت از خلاقیت می‌شود، اغلب مردم تصور می‌کنند داریم از یک کار هنری، یک مجسمه خاص یا قطعه موسیقی متفاوت صحبت می‌کنیم. اما اینطور نیست! هیچ قانونی نگفته  خلاقیت باید صرفا به هنر محدود شود.

خلاقیتی که کارآفرینان بزرگ از آن بهره‌مند هستند، از آن نوع خلاقیتی است که در حل مسئله‌ها و مشکل‌ها به کمک می‌آید. خلاقیتی است که باعث می‌شود مسیر موفقیت با سرعت بیشتری طی شده و در منابع صرفه‌جویی شود

کارآفرینان بزرگ مسئله‌ها و موضوعات پیرامون خودشان را طوری که بقیه نگاه می‌کنند، نمی‌بینند و با خلاقیت خودشان همه چیز را تغییر می‌دهند.

ویژگی سوم: خودآگاهی

اگر در حوزه کسب و کار فعال باشید، می‌دانید که یکی از مهم‌ترین موضوعات در موفقیت یک مجموعه، شناختی است که مدیر یا رهبر از مجموعه خودش دارد.

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی یک کارآفرین بزرگ، خودآگاهی است. این خودآگاهی هم نسبت به مجموعه‌های زیردست است و هم نسبت به شخصیت خودش! بگذارید مثال یکی از کارآفرین‌های خوب کشورمان برای‌تان توضیح بدهیم:

فردی که از از او صحبت می‌کنیم، یک مدیر توانمند است که هولدینگ پارس پندار نهاد را تاسیس کرده است. بعد از خواندن زندگینامه و بیوگرافی میثم شکری ساز (که تا به حال برای صدها نفر اشتغال زایی کرده است) می‌توانیم این نکته جالب را برداشت کنیم:

"نسبت به اغلب ضعف‌ها و توانایی‌های خودش آگاهی کامل دارد. مثلا ایشان در حوزه‌ مدیریت، توانایی بالایی دارد اما ترجیح می‌دهد این کار را به یک شخص قوی‌تر بسپارد و خودش کارهای مهم دیگری مثل عقد قراردادها، ایده پردازی وساخت ارتباطات موثر با سایر کارآفرین‌ها بپردازد."

این یعنی خودآگاهی نسبت به خود برای ایده پردازی قوی‌تر و برون سپاری کارهای دیگر به سایر همکاران.

میثم شکری ساز

ویژگی چهارم: همدلی (و ادراک)

همدلی، دیگر ویژگی کارآفرینان است. فرقی ندارد صاحب یک شرکت با 5 نفر نیرو باشید (مثل یک شرکت کوچک) یا مثل میثم شکری ساز کارآفرینی که بیش از 500 نفر نیرو و همکار دارد، در هر حال باید این ویژگی مهم در شما دیده شود. در واقع یک کارآفرین نیاز دارد بتواند به خوبی اطرافیانش را درک کند. این اطرافیان هم مشتریان هستند و هم نیروهای مجموعه.

کارآفرینانی که ویژگی رفتاریِ همدلی را در خودشان داشته باشند، اغلب دارای مزیت‌های بزرگی هستند. مزیت‌هایی مثل وفاداری نیروها، تعداد زیاد مشتریان وفادار، بهره‌وری بیشتر کارکنان و... .

ویژگی پنجم: مهارت‌های ارتباطی

زمانی که صحبت از روابط موفق در دنیای عادی هم باشد، نقش مهارت‌های ارتباطی بسیار پررنگ می‌شود. حالا زمانی که بخواهیم از روابط موفق در دنیای کسب و کار صحبت کنیم، نقش مهارت‌های ارتباطی بیشتر از هرچیزی به چشم می‌آید. اما چه مهارت‌های ارتباطی برای کارآفرینان مهم است؟

تحقیقاتی در دانشگاه وروسلاو انجام شد تا مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی رهبران طبق آن سنجیده شود. نتیجه این تحقیقات، این بود که هر کارآفرین موفق و مدیر بزرگ، باید این 3 مهارت برتر ارتباطی را داشته باشد:

  • گوش دادن موثر،
  • ارائه پیام به شکل واضح،
  • بازخورد دادن به شکل حمایتی.

کارآفرینانی که این 3 مهارت را دارند، همان‌هایی هستند که امروز به اسم کارآفرینان موفق می‌شناسیم‌شان.

ویژگی ششم: انگیزه!

احتمالا بارها شده شما هم مثل من احساس کنید امروز انگیزه کافی برای انجام کارهای‌تان ندارید. در ادامه ممکن است حتی به دلیل این نبود انگیزه، تصمیم گرفته باشید یک روز کامل کاری را از دست بدهید. یا حتی امکان دارد کارایی‌تان در آن روز به شدت پایین آمده باشد، تا جایی که متوجه شوید کار نکردن‌تان نتیجه بهتری از کار کردن‌تان داشته.

ولی خب باید بدانید این کاری نیست که کارآفرینان بزرگ انجامش می‌دهند. در واقع از دست دادن یک روز کاری برای یک کارآفرین مثل یک فاجعه تمام عیار است. آنها  راضی نمی‌شوند که دست از کارهای خودشان بکشند؛ به بهانه نبود انگیزه.

البته که آنها هم روزهایی بی‌انگیزه می‌شوند و خب این خصلت همه انسانهاست. ولی آنها روش‌های انگیزه دادن به خودشان را بلدند. به زبان دیگر، یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان بزرگ، خودانگیزشی است!

ویژگی هفتم: خوش بینی

یکی از مطالبی که در دوره های میثم شکری ساز آموزش داده می‌شود ویژگی مهمی به نام خوش بینی است. خوش بینی نه به معنای خواندن مطالب انگیزشی یا صرفا تکرار این مطلب که "من موفق خواهم شد!!!"

بیایید نگاهی به اطراف‌مان بیندازیم. حتی اگر بخواهیم خودمان را به کوچه علی‌چپ بزنیم، نمی‌توانیم از شرایط اقتصادی بد صرف نظر کنیم. ولی یک موضوع جذاب این است که کارآفرینان موفق در همین شرایط بد و نابسامان کسب و کارهای‌شان را راه‌اندازی می‌کنند و به موفقیت می‌رسند! پس تفاوت در چیست؟

خوش‌بینی! البته نه آن خوش‌بینی‌های احمقانه که چشم را روی همه چیز ببندند. بلکه خوش‌بینی به معنای دیدن نیمه پر لیوان و پیدا کردن فرصت‌ها. در همین شرایطی که خیلی‌ها از اقتصاد خراب ناله می‌کنند، کارآفرینان موفق در حال راه‌اندازی کسب و کارهای بزرگ و سودده خودشان هستند و از شرایط لذت می‌برند. این دقیقا به خاطر همان خصلت خوشبینی و فرصت‌بینی است که دارند.

این مطلب رپورتاژی است و خبرگزاری برنا محتوای آن را تایید یا رد نمی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز