چرا خرابی باتری خودرو در فصل تابستان افزایش می‌یابد؟

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۱۶:۴۸:۱۶
کد خبر: ۱۲۱۸۹۸۶
چرا خرابی باتری خودرو در فصل تابستان افزایش می‌یابد؟
اپلیکیشن "بسپر" این قابلیت را برای هموطنان ایجاد کرده تا با نصب آن در تلفن همراه خود، از خدمت «امداد باتری» در هر ساعت از شبانه روز و در محل مورد نظر خود استفاده کنید.

به گزارش برنا، با گرم شدن هوا و ورود به فصل گرم سال به ویژه در مناطق گرمسیر، میزان استهلاک خودروها نیز افزایش می‌یابد. گرم شدن هوا می‌تواند به ایجاد اصطکاک بیشتر در بسیاری از قطعات متحرک خودرو و به دنبال آن استهلاک بیشتر منجر شود.

علاوه بر این، گرم شدن هوا تاثیر چشمگیری در عملکرد پیشرانه خودرو نیز دارد. در فصول گرم سال و به خصوص در زمان رانندگی در ترافیک‌های سنگین، دما پیشرانه به سرعت به حد طبیعی و نرمال خود می‌رسد و باعث می‌شود که فن‌های خنک کننده رادیاتور خودرو دفعات و مدت زمان بیشتری نسبت به سایر فصل‌ها فعال باشد. این مساله علاوه بر استهلاک موتور فن‌ها، مصرف برق بالایی را به دنبال دارد که اهمیت آن می‌تواند در زمان روشن بودن سیستم تهویه مطبوع خودرو بسیار قابل توجه باشد.

گرما و تاثیر آن بر باتری خودرو

روشن بودن سیستم تهویه مطبوع خودرو علاوه بر اعمال بار اضافی روی پیشرانه به دلیل اتصال کمپرسور کولر به میل‌لنگ توسط تسمه، سیستم برق و به خصوص باتری خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در زمان روشن بودن کولر خودرو، فن‌های خنک کننده رادیاتور، فن دمنده داخل کابین و کلاچ برقی کمپرسور کولر فعال و درگیر هستند که تمامی این بخش‌ها سیستم‌های برقی بوده و انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می‌کنند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که سلامت باتری خودرو در فصل تابستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باتری فرسوده قادر به ذخیره کافی انرژی الکتریکی نبوده و این مساله باعث می‌شود باتری خودرو در مدت زمان کوتاهی دشارژ شود.

 این مشکل در زمان روشن بودن خودرو آنچنان به چشم نخواهد آمد زیرا دینام (یا آلترناتور) برق مورد نیاز سیستم‌های برقی خودرو را تامین می‌کند، اما از آنجایی که باتری خودرو فرسوده بوده و نتوانسته است زیر بار بالای مصرفی کولر خودرو، خود را به میزان لازم شارژ کند، بنابراین در بسیاری از موارد دیده می‌شود که خودرو پس از خاموش شدن، به سختی روشن شده یا به دلیل عدم توانایی باتری در تامین برق مورد نیاز استارتر موتور، روشن نخواهد شد.

پس استفاده از کولر خودرو و فعالیت بیشتر فن‌های خنک کننده در تابستان می‌تواند علاوه بر مستهلک کردن باتری، باتری فرسوده را نیز به سرعت و به راحتی از کار اندازد.

لزوم مراقبت از باتری خودرو در همه فصول

پیش از این گفته شد که در فصول سرد سال و دماهای پایین، باتری خودرو نیازمند نگهداری صحیح است. اما حال به این نتیجه می‌رسیم که در فصل تابستان و دمای بالای هوا نیز استهلاک باتری خودرو افزایش یافته و در صورت عدم سلامت کافی به راحتی می‌تواند راننده را با مشکل رو به رو سازد.

در واقع با پیشرفته صنعت خودرو و استفاده از سامانه‌های الکتریکی و الکترونیکی گسترده در اتومبیل‌ها، نقش سیستم برق به خصوص باتری خودرو به عنوان یکی از منابع تامین کننده انرژی بسیار پر رنگ‌تر از گذشته شده است.

نکات طلایی نگهداشت باتری

  • باتری را خنک نگه دارید. خودروی خود را در یک مکان مناسب در سایه پارک کنید یا از چادر استفاده کنید.
  •  از استارت زدن‌های پی در پی بپرهیزید. یکی از مشکلاتی که می‌تواند در خرابی باتری موثر باشد، رانندگی در مسافت‌های کوتاه و استارت زدن‌های پی در پی است. در اینگونه موارد دینام خودرو برای شارژ مجدد باتری به زمان نیاز دارد.
  •  در فصل گرما باتری یکی از پُر کارترین ادوات فنی خواهد بود. استفاده از سیستم تهویه هوا و انبوهی از سیستم‌های صوتی و الکترونیکی، فشار زیادی بر باتری وارد می‌کند. هنگام رانندگی در تابستان سعی کنید از سایر وسایل الکترونیکی متصل به خودرو مانند تبلت و جی پی اس و غیره استفاده نکنید.
  •  باتری خود را تمیز نگه دارید. وجود رسوبات در سر باتری و ترمینال‌های آن یکی دیگر از مشکلات خرابی آن است. رسوب بستن یا به اصطلاح سولفاته شدن سر باتری می‌تواند در عملکرد باتری تاثیر داشته باشد.
  •  آب باتری را چک کنید. با توجه به اینکه این مایع مایعی اسیدی است پیشنهاد می‌شود که اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید حتما قبل شروع تحقیق کنید.

استفاده از "امدادباتری"

خرابی باتری خودرو و به دنبال آن روشن نشدن خودرو از جمله مشکلاتی است که در برخی موارد بدون پیش آگاهی می‌تواند خودرو را زمین‌گیر کرده و طبیعتا مشکلاتی را در زندگی روزمره دارنده خودرو و سرنشینان ایجاد کند.

اپلیکیشن "بسپر" این قابلیت را برای هموطنان ایجاد کرده تا با نصب آن در تلفن همراه خود، از خدمت «امداد باتری» در هر ساعت از شبانه روز و در محل مورد نظر خود استفاده کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز