۶ ترفند خانگی و موثر برای از بین بردن انواع لکه از روی فرش

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۱۰:۵۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۱۹۷۷۱
۶ ترفند خانگی و موثر برای از بین بردن انواع لکه از روی فرش
محلول‌هایی که برای پاک کردن لکه از روی فرش با الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند، نباید به صورت مستقیم روی الیاف فرش ریخته شوند، بلکه حوله یا پارچه تمیز کننده باید به انواع محلول‌ها آغشته شود.

به گزارش برنا، فرش و قالی یکی از اسباب و اثاثیه‌های ضروری برای هر خانه‌ای است و همگی تلاش می‌کنیم آنها را سالم، تمیز و به دور از لکه‌ها نگاه داریم، اما برخی از تلاش‌های ما نتیجه نمی‌دهد و ممکن است لکه‌های مختلفی روی آنها ایجاد شود. در این نوشتار سعی کرده‌ایم برخی از راه‌های موثر خانگی را برای از بین بردن انواع لکه از روی فرش امتحان کنیم؛ راه‌هایی که باعث می‌شوند فرش زیبای شما مانند روز اول سالم و تمیز شود و اثری از لکه سمج روی آن باقی نماند.

محلول‌های پاک کننده برای فرش‌هایی با الیاف مصنوعی

محلول‌هایی که برای پاک کردن لکه از روی فرش با الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند، نباید به صورت مستقیم روی الیاف فرش ریخته شوند، بلکه حوله یا پارچه تمیز کننده باید به انواع محلول‌ها آغشته شود:

  • محلول شوینده: یک چهارم قاشق چای خوری مایع شوینده ظرف (ترجیحا بی‌رنگ) را در یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید تا محلول صابونی مورد نظر تهیه شود.
  • محلول سرکه‌ای: یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب مخلوط کنید.
  • حلال روغنی: از یک حلال روغنی یا از محلول پاک کننده لاک ناخن غیر استونی استفاده کنید.

محلول‌های تمیز کننده برای فرش‌هایی با الیاف طبیعی

برای این نوع از فرش‌ها، محلول‌ به آرامی روی لکه ایجاد شده فرش اسپری می‌شود. البته در این نوع فرش‌ها نباید حلال‌های روغنی را روی فرش اسپری کرد:

  • محلول‌های صابونی: یک قاشق چای خوری مایع شوینده ظرف (بی‌رنگ) را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید.
  • محلول سرکه‌ای: یک چهارم فنجان سرکه سفید را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید.
  • محلول آمونیاکی: یک قاشق غذاخوری از امونیاک (سفید کننده) را با یک دوم فنجان آب ولرم مخلوط کنید.
  • حلال روغنی: همانند محلولی است که برای فرش‌های با الیاف مصنوعی تهیه می‌شود.

طرز استفاده از محلول‌های مختلف برای پاک کردن لکه‌ها

قالیشویی + فرش شویی + نظافت منزل

پیش از اینکه روش استفاده از این محلول‌ها را بررسی کنیم، پیشنهاد می‌کنیم اگر توانایی، زمان و یا حوصله انجام چنین روش‌هایی را برای پاک کردن لکه‌ها ندارید، از قالیشویی آنلاین کمک بگیرید. به این ترتیب هر زمان که قصد شستشوی فرش خود را داشتید، از آنها بخواهید تا بخش‌های لک شده را هم به خوبی تمیز کنند. برای انتخاب قالیشویی معتبر، روش شستشوی قالی را از آنها جویا شوید و همینطور تعرفه و نرخ قیمتی آنها را مقایسه کنید و سپس اقدام به درخواست قالیشویی و فرش شویی کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید فرش و قالی شما مانند روز اول سالم و تمیز خواهد بود.

شستشوی لکه ها در فرش‌های با الیاف مصنوعی

گام‌های زیر را برای شستشوی لکه‌هایی مانند نوشیدنی‌ها، سس کچاپ، شکلات، قهوه، چای، شیر، سس قرمز، آب میوه‌های قرمز و نوشابه، دنبال کنید:

  1. از یک پارچه و یا حوله سفید استفاده کنید، چرا که انواع رنگی، خود مستعد انتشار رنگ روی فرش و قالی هستند. در ابتدا بخشی از حوله را به مایع شوینده صابونی آغشته کنید و روی لکه ایجاد شده قرار دهید و فشار دهید. بسته به نوع لکه باید اینکار را به مدت 15 دقیقه انجام دهید تا لکه از روی بافت فرش جدا شود. اگر با این روش لکه از روی فرش پاک شد، نوبت استفاده از حوله و یا پارچه خشک می‌رسد تا قطرات محلول اضافی از روی فرش برداشته شود.
  2.  اگر محلول صابونی نتیجه دلخواه را ایجاد نکرد، از محلول سرکه‌ای استفاده کنید و مقداری از آن را روی پارچه تمیز اسپری کنید و سپس روی لکه قرار دهید و به مدت 5 تا 15 دقیقه اینکار را انجام دهید. حوله را روی لکه فشار دهید و از حرکت دادن پارچه روی لکه خودداری کنید. سرکه علاوه بر از بین بردن لکه، مایع شوینده را نیز از روی الیاف پاک می‌کند.
  3. اگر به این ترتیب لکه از روی فرش پاک شد، با پارچه خشک رطوبت را از فرش بگیرید، آن را از روی زمین بلند کنید و اجازه دهید تا ناحیه خیس شده خشک شود.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که برای اینکه نتیجه دلخواه را به دست بیاورید، گاهی باید این قدم‌ها را برای چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل از روی فرش و قالی پاک شود.

چه زمانی لکه‌ها را از فرش جدا کنیم؟

بهترین زمان برای جدا کردن بسیاری از انواع لکه‌ها، بلافاصله پس از ریختن لکه روی فرش است، چرا که هنوز لکه روی الیاف فرش ثابت نشده است. اما اگر در این زمان نتوانستید اینکار را انجام دهید، زمانی را در هنگام نظافت منزل به اینکار اختصاص دهید. برای اینکار حتی می‌توانید از خدمات نظافت منزل با تعرفه و قیمت مناسب استفاده کنید. نظافتچی منزل به خوبی قادر است با محلول‌های دست ساز و یا صنعتی و در هنگام تمیز کردن خانه، به پاک کردن لکه نیز اقدام کند.

روش پاک کردن لکه‌ها از روی فرش با الیاف طبیعی

قالیشویی + فرش شویی + نظافت منزل

برای پاک کردن انواع لکه‌های نوشیدنی، قهوه و چای گام‌های زیر را انجام دهید:

  1. مقداری از مایع صابونی را روی لکه ایجاد شده اسپری کنید و سپس با حوله خشک آن را تمیز کنید.
  2. در مرحله بعد از محلول سرکه‌ای برای تمیزی لکه‌ها استفاده کنید. محلول را روی محل مورد نظر اسپری و سپس با حوله آن را تمیز کنید.
  3. مرحله اول را تکرار کنید
  4. در نهایت مقداری آب ولرم را به ناحیه مورد نظر اسپری کنید و محل لکه را خشک کنید.
  5. اگر لکه روی فرش باقی مانده بود، این مراحل را دوباره و دوباره تکرار کنید تا لکه به طور کامل از روی فرش پاک شود.
  • برای پاک کردن لکه شکلات، انواع آبمیوه، شیر و نوشابه هم مراحل اشاره شده را انجام دهید، اما قبل از انجام مرحله دو، از محلول آمونیاکی برای پاک کردن لکه استفاده کنید.
  • همچنین برای پاک کردن لکه کچاپ، آب گوجه و سس مراحل یک تا پنج را انجام دهید، اما به جای مرحله دوم، از محلول آمونیاکی استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌های روغنی از فرش‌های با الیاف مصنوعی

برای از بین بردن لکه‌های روغنی مانند کره، پنیر، تخم مرغ، روغن سرخ‌کردنی و ... حوله سفید را به حلال روغنی آغشته کنید و روی لکه قرار دهید و برای چند ثانیه آن را فشار دهید. اینکار را چند بار تکرار کنید تا روغن به طور کامل از بافت جدا شده و سپس با آب ولرم ناحیه مورد نظر را شستشو داده و اجازه دهید به طور کامل خشک شود. برای راهنمایی بیشتر به این مطلب مراجعه کنید.

پاک کردن لکه روغنی از فرش با الیاف طبیعی

مراحل انجام پاک کردن لکه روغنی از فرش‌های با الیاف طبیعی همانند نوع مصنوعی است، فقط در این روش، حلال روی ناحیه مورد نظر اسپری می‌شود و پس از حلال روغنی از محلول صابونی نیز روی لکه استفاده می‌شود. این مراحل تا به جایی تکرار می‌شود که لکه از روی فرش پاک شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز