اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۱ - ۱۲:۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۲۳۲۳۵۳
اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد؟
در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از اندیکاتور RSI را به صورت کامل، توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

به گزارش برنا، یکی از گام‌های اولیه برای شروع معاملات در بازار بورس، آشنایی با اصطلاحات و تکنیک‌های تحلیل سهام در این بازار است. سرمایه‌گذاران با کسب مهارت و دانش‌های مربوط به معاملات در این بازار، سودهای قابل توجهی کسب می‌کنند. یکی از روش‌های تحلیل سهام در بازار بورس، استفاده از روش تکنیکال است. ابزارهای متنوعی در این زمینه وجود دارد که سرمایه‌گذاران با استفاده ازآن‌ها می‌توانند بهترین نقاط ورود و خروج از سهم را پیش‌بینی کنند. اندیکاتور RSI یکی از همین ابزارها است. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از اندیکاتور RSI را به صورت کامل، توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

اندیکاتور RSI چیست؟

اندیکاتور یکی از ابزارهای تحلیل سهم در بازار بورس است که از انواع مختلفی تشکیل شده است. اندیکاتورها با استفاده از محاسبات ریاضی و معادلات پیچیده و به کارگیری قیمت سهم و حجم معاملات، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهند. از این ابزار در بازار بورس برای کشف الگوی حرکتی و پیش‌بینی جهت روند سهم در آینده استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران با استفاده از این تکنیک می‌توانند به راحتی از هر سهمی در بازار بورس، سیگنال خرید و فروش کسب کنند.

نام دیگر اندیکاتور RSI «شاخص قدرت نسبی» یا  Relative Strength Index است. تحلیل‌گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند نقاط بازگشتی سهم در بازار را تشخیص دهند. به عبارتی دیگر با استفاده از این اندیکاتور می‌توان قدرت بازار و قدرت خریدارها و فروشند‌گان را نسبت به هم، مشاهده و بررسی کرد. به طور معمول بازه زمانی مورد نظر در این اندیکاتور، 14 روز است.

کاربردهای اندیکاتور در روند معاملات سهام

به صورت کلی از اندیکاتورها برای ارزیابی اوضاع یک سهم در شرایط فعلی و روزهای آینده در بازار، استفاده می‌شود. در ادامه به موارد استفاده از این اندیکاتور، اشاره می‌کنیم:.

1.  هشدار: سرمایه‌گذاران با استفاده از این ابزار می‌توانند زودتر از سایر افراد نسبت به روندهای بازگشتی یا تغییر الگوی حرکتی سهم در بازار، اطلاع داشته باشند.

2.  پیش‌بینی: ابزارهای متنوعی برای پیش‌بینی و تشخیص روند سهام در بازار بورس وجود دارد. در این میان، اندیکاتور RSI از محبوبیت بیشتری برخوردار است و تحلیل‌گران با استفاده از آن می‌‌توانند تا حد زیادی الگوی حرکتی سهم را در بازار پیش‌بینی کنند.

3.  تایید: ممکن است کارشناسان و تحلیل‌گران در بازار بورس، از سایر ابزارها برای پیش‌بینی و تشخیص جهت روند سهم استفاده کنند. در این حالت به یک ابزاری نیاز دارند که نتیجه به دست آمده آن‌ها را تایید کند، از اندیکاتور RSI به عنوان یک مهر تایید برای نتیجه به دست آمده، استفاده می‌شود.

اندیکاتور RSI در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری آگاه

سرمایه‌گذاران در گذشته سعی داشتند با استفاده از فرمول‌های سخت و پیچیده، روند یک سهم را در بازار پیش‌بینی کنند اما در حال حاضر این فرآیند به شکل راحت‌تری انجام می‌شود. با مراجعه به سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه و ورود به بخش پنل تحلیل تکنیکال، می‌توانید به سادگی از تمامی ابزارهای موجود در صفحه به صورت رایگان برای تحلیل سهام مورد نظر، استفاده کنید. بعد از ورود به این بخش مطابق با تصویر زیر باید روی آیکون اندیکاتورها کلیک و نوع اندیکاتور مورد نظر را انتخاب کنید. در نهایت، اندیکاتور انتخاب شده در قسمت پایین نمودار سهام نمایش داده می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید فرآیند تحلیل خود را آغاز کنید. با شرکت در دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال در مدرسه بورس کارگزاری آگاه، می‌توانید با انواع اندیکاتورها و کاربرد آن‌ها آشنا شوید. این دوره‌ها در دو سطح مقدماتی و پیشرفته و با حضور مدرسان برتر بازار سرمایه برگزار می‌شوند و در پایان نیز دانش‌پذیران مدرک یا گواهی حضور در دوره را دریافت خواهند کرد.

کاربردهای اندیکاتور RSI در بازار بورس

برای شروع لازم است بدانید که دو سطح افقی 30 و 70 در اندیکاتور RSI از اهمیت بالایی برخوردار است. سهم‌ها در بازار بورس معمولا میان این دو بازه در حال نوسان هستند. سطح افقی 30 به عنوان «سطح حمایت» و سطح افقی 70 به عنوان «سطح مقاومت» شناخته می‌شوند. مطابق با تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با استفاده از «خطوط روند» در اندیکاتور RSI  می‌توان نقاط ورود و خروج از سهم را پیش‌بینی کرد.

بعضی مواقع در نمودار یک سهم شاهد واگرایی میان نمودار سهم و اندیکاتور RSI هستیم، به عبارت دیگر در نمودار اصلی سهم یک قله بلندتر از قله قبلی وجود دارد در صورتی که در نمودار اندیکاتور، عکس این قضیه مشاهده می‌شود. اگر این قله‌ها را در نمودار اصلی با خطوط روند به هم وصل کنیم یک خط صعودی ترسیم می‌شود با انجام همین پروسه در نمودار تکنیکالی سهم، یک خط نزولی حاصل می‌شود که درنهایت، شاهد واگرایی منفی به وجود آمده بین نمودار اصلی و اندیکاتور سهم خواهیم بود. برای درک بهتر، پیشنهاد می‌کنیم به تصویر زیر توجه کنید:

برعکس حالت قبل ممکن است در بررسی نمودار یک سهم با اندیکاتور RSI، شاهد یک واگرایی مثبت باشیم. در این حالت قله اول در نمودار اصلی سهام نسبت به قله دوم در ارتفاع بالاتری قرار دارد و با رسم خطوط روند، یک خط نزولی حاصل می‌شود. همین فرآیند در نمودار تکنیکال سهم برعکس بوده و با رسم خط روند، یک خط صعودی به دست می‌آید. در نهایت، واگرایی مثبت در این ارزیابی مشاهده می‌شود. دقت داشته باشید که در نمودار اصلی، بعد از قله دوم باید چند کندل به سمت بالا تشکیل شود تا بتوانیم آن نقطه را به عنوان قله دوم در نظر بگیریم. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید:

کلام آخر

همان‌طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم، ابزارهای متنوعی در بستر تحلیل تکنیکال وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان بهترین نقاط را برای خرید و فروش یک سهم در بازار، پیش‌بینی کرد. در این میان به یکی از ابزارهای پرکاربرد و محبوب به اسم اندیکاتور RSI اشاره کردیم. تحلیل‌گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند زودتر از سایر افراد تغییرات به وجود آمده در روند یک سهم را در روزهای آتی، تشخیص دهند. با این اطلاعات ارزشمند می‌توان به راحتی نقاط حمایت و مقاومت سهم را پیش‌بینی کرد و با ورود و خروج به موقع در سهم مورد نظر، سودهای قابل توجهی را کسب کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای ارتقای سطح دانش بورسی و یادگیری این ابزار پرکاربرد در بازار بورس، با استفاده از لینک‌های زیر، در دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته کارگزاری آگاه، شرکت کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز