ورق استیل

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۱۰:۳۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۵۳۶۲
ورق استیل
ورق استیل یک فلز پایه فولادی است که در ساختار خود حداقل دارای 11 درصد کروم است.

به گزارش برنا، ورق استیل یک فلز پایه فولادی است که در ساختار خود حداقل دارای 11 درصد کروم است. ورق استیل آلیاژی است حاوی آهن و عناصر متعدد دیگری چون نیکل، کروم، مولیبدن و کربن. این آلیاژ نسبت به آهن خالص یا فولاد ساده ، این عناصر موجود در ورق استیل ( نیکل، کروم و دیگر افزودنی ها ) یک لایه اکسید غیر فعال در این آلیاژ ایجاد می کنند که باعث مقاومت در برابر زنگ زدگی شده و پس از فرایند پولیش کاری سطح براق و آینه ای (منعکس کننده) پدید می آورد. سطح براق و درخشان ورق استیل نسبت به استیل یا فولاد ساده، در برابر کدورت ( کدر شدن ) بسیار مقاوم است و به همین دلیل آن را ورق استیل یا فولاد زنگ نزن می نامیم.

معرفی انواع ورق استنلس استیل – ورق استیل

ورق استنلس استیل به ورقی گفته می شود که پایه آن آهن است اما آلیاژهای دیگری نیز دارد و عناصر دیگری نیز بسته به خواص مکانیکی آن مثل شکل پذیری ، جوش و سختی در آن ترکیب شده اند. این ورق از مقاطع فلزی است که کمتر از 2 درصد آن کربن است . هر چه مقدار کربن در این آلیاژ بیشتر شود مقاومت و سختی آن نیز افزایش پیدا می کند و از میزان شکل پذیری آن کاسته می شود. این محصول به دو صورت تولید می شود ، قطعات مربع یا مستطیل شکل که ابعاد متنوعی دارند. ورق های استیل به ویژه استنلس استیل مقاومت بسیار خوبی در برابر دماهای بالا و پایین دارند به طوری که تا 1000 درجه سانتی گراد و همچنین تا دمای  منفی 200 (200-)  درجه سانتی گراد می توان به آن ها حرارت داد.

ویژگی های ورق استیل

این محصول براق ، صاف ، ضد زنگ و مقاوم به خوردگی است. این محصول به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می شود. می توان چند ویژگی مهم آن را به صورت زیر بیان کرد:

  • ورق استیل به صورت براق و مات در بازار وجود دارد.
  • ورق استیل نسوز است.
  • ورق استیل ضد اسید است.
  • ورق استیل روکش دار است.

تولیدکنندگان ورق استیل در ایران

این نوع محصول در کشور ما وارداتی است ما در کشور ورق استنلس استیل را تولید نمی کنیم. تولید کنندگان آن از دیگر کشورهاست. از معروف ترین تولیدکنندگان این محصول می توان آلمان ،  فرانسه ، اوکراین ، تایوان ، کره جنوبی ، چین ، ژاپن ، آفریقای جنوبی و آمریکا است. البته در گذشته این ورق ها از آمریکا ، ژاپن و آلمان وارد می شده که امروزه بیشتر از چین ، تایوان ، کره جنوبی و آفریقای جنوبی است و درصد چین بیش از همه کشورها است. اگر چه کیفیت تایوان و کره جنوبی مناسب و خوب برآورد شده است.

مواد خام تولید استنلس استیل – ورق استیل 304

مواد خام از قبیل : سنگ آهن ، نیکل ،کروم ، سیلیسیوم ، مولیبدن و عناصر دیگرکه حاوی طیف متنوعی از عناصر شیمیایی هستند ،پس از ترکیب و ذوب شدن ، آلیاژ قدرتمندی را پدید می آورند . نسبت های مختلف عناصر تشکیل دهنده ی استنلس استیل . هر ترکیب معرف یک گرید استنلس استیل است ، مثلا ( ورق استیل ۳۰۴، استنلس ۳۱۶ یا استنلس استیل ۴۲۰ )

نسبت آهن به عناصر دیگر نشان می دهد که :

  • لایه اکسیدی محافظت کننده تا چه حد مقاوم است
  • فلز ( استنلس استیل ) در برابر مواد و محیط های خورنده ی خاص تا چه میزان مقاومت دارد
  • برخی خواص و ویژگی های مکانیکی دیگر نظیر سختی، نقطه ذوب، ضریب برشی و غیره به چه صورت هستند

ورق استیل

فرآیند تولید: چگونگی ساخت ورق استیل – ورق استیل 316

به محض اینکه مواد خام جمع آوری شوند ادامه فرآیند ساخت استنلس استیل می تواند شروع شود.

فرایند تولید ورق استنلس استیل به شرح ذیل می باشد:

  • ذوب مواد اولیه خام

مواد اولیه استنلس استیل ( با توجه با گرید و آلیاژ مورد نظر ) در یک کوره قرار گرفته و تا نقطه ذوب شان حرارت می بینند. برای ساخت استنلس استیل، میبایست از کورهای الکتریکی استفاده شود .

  • حذف کربن اضافی ( کربن زدایی )

مواد ذوب شده به منظور حذف کربن اضافی وارد سیستم خلاء-اکسیژن-دی کربوریزاسیون ( VOD ) یا سیستم آرگون-اکسیژن-دی کربوریزاسیون ( AOD ) می شود.  این مرحله بسته به اینکه چه میزان کربن حذف شده باشد ، می تواند منجر به گونه ای آلیاژ استاندارد یا گونه ای کم کربن شود، مثلا آلیاژ ۳۰۴ در مقابل آلیاژ L 304  فرآیند این مرحله می تواند بر استحکام کششی و سختی محصول نهایی تاثیر بگذارد.

  • تنظیم یا هم زدن

به منظور کمک به تنظیم عالی کیفیت محصول نهایی یا حذف و اجزای خاص استنلس استیل از مخلوط مذاب، فولاد ذوب شده می بایست هم زده شود. با این عمل، اطمینان حاصل می شود که استنلس استیل تولیدی کیفیت یکدست و یکنواخت خواهد داشت و از عهده تمام مشخصات و ویژگی های مورد تقاضای کاربران نهایی بر خواهد آمد.

  • فرم دهی فلز

زمانی که استنلس استیل شروع به سرد شدن می کند ، عملیات فرم دهی با نورد گرم آغاز می شود. این در حالی است که در دمای فولاد هنوز بیش از دمای کریستال شدن است یعنی هنوز به کریستال شدن نرسیده. نورد داغ باعث می شود استیل زبر و زمخت گردد و اغلب برای تولید فلز بیلت (شمش) یا بیلت به کار رود . ابعاد و اندازه های دقیق، استنلس استیل می بایست تحت عمل نورد سرد قرار گیرد.

  • عملیات حرارتی یا آنیلینگ

به منظور از میان بردن تنش های داخلی و تغییر و اصلاح خواص مکانیکی استنلس استیل، این آلیاژ می بایست آنیل گردد یعنی ابتدا حرارت ببیند و سپس تحت شرایط کنترل شده، سرد شود. در صورتی که آلیاژ آنیل شده باشد ممکن است نیاز به رسوب زدایی پیدا کند. بنابراین لایه اکسیدی محافظ به خطر نیفتاده است.

  • عملیات برش و شکل دهی

پس از آنیلینگ، استنلس استیل از یکسری مراحل گوناگون برش و شکل دهی عبور داده می شود تا محصول نهایی ایده آل جهت کاربردهای مورد نظر پدید آید . عملیات خاصی که جهت برش استنلس استیل استفاده می گردد بنا بر شکل و اندازه محصول نهایی مورد نظر متفاوت خواهد بود. مثلا چنانچه ساخت صفحات ضخیم فلز مدنظر است، استیل بایست به طور مکانیکی به وسیله قیچی های فلزی بزرگ بریده شود. ضمنا جهت برش صفحات نازک تر و ایجاد شکل های مختلف می بایست از دستگاه های پانچ سی ان سی و دستگاه های برش لیزری استفاده شود.

 سازندگان استنلس استیل قبل از ارسال شمش تولید شده ، می بایست بر روی آنها عملیات کار سطحی انجام دهند. اگر چه کار سطحی های انجام شده بر روی فولاد ها بر حسب نوع کاربرد مد نظر متفاوت است اما یکی از عمومی ترین این عملیات عبارت است از سنگ زنی سطح به منظور برداشتن ناخالصی ها از روی آن و ایجاد سطحی به مراتب صاف تر

ورق استیل

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز