پارچه سرامیکی و انواع آن

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۱۱:۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۲۶۰۸۳۶
پارچه سرامیکی و انواع آن
پارچه سرامیکی در دو نوع تولید می‌شود: پارچه سرامیکی سیم‌دار و پارچه سرامیکی بدون سیم. پارچه سرامیکی سیم‌دار نسبت به پارچه سرامیکی بی‌سیم کاربرد بیشتری دارد.

به گزارش برنا، پارچه‌های سرامیکی، پارچه بافته شده از نخ فیبر سرامیکی با کیفیت بالا هستند. این پارچه‌ها را می‌توان در دمای بیش از 2300 درجه فارنهایت استفاده کرد. پارچه سرامیکی بسیار مستحکم و انعطاف‌پذیر است. مواد داخلی رشته‌های فایبرگلاس و سیم اینکونل در نخ ادغام شده‌اند که باعث افزایش استحکام پارچه قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض حرارت می‌شود. در واقع، پارچه سرامیکی از مواد آلومینوسیلیک از طریق کنترل دقیق فرآیند فیبرسازی و ذوب کوره در دمای بالا تولید می‌شود. این فیبر سفید و بدون بو است.

انواع پارچه نسوز

پارچه سرامیکی در دو نوع تولید می‌شود: پارچه سرامیکی سیم‌دار و پارچه سرامیکی بدون سیم. پارچه سرامیکی سیم‌دار نسبت به پارچه سرامیکی بی‌سیم کاربرد بیشتری دارد.

پارچه نسوز سیم‌دار

این نوع پارچه دارای سیم فولادی و تقویت فیلامنت فایبرگلاس نوعی پارچه بافته شده است که از نخ سرامیکی با کیفیت بالا تهیه می‌شود. پارچه فیبر سرامیکی تقویت‌شده می‌تواند در دمای بالا بیش از 1832 درجه فارنهایت یا هزار درجه سانتی‌گراد استفاده شود. این نوع پارچه نسوز را می‌توان در درزهای انبساط، کابینت‌های ایمنی، کابینت‎‌های جوشکاری، کابینت‌های محافظتی و عایق‌بندی، محفظه‌ها، واشرها و اتصال لوله استفاده کرد.

پارچه سرامیکی

کاربرد پارچه نسوز فیبر شیشه‌ای

این نوع پارچه دارای مواد غیر متالیک با عملکرد عالی است که دارای مقاومت اسیدی و قلیایی عالی است و قدرت مکانیکی آن بسیار بالاست و برای مواد فیلتراسیون با دمای بالا ایده‌آل است. از این پارچه در عایق حرارتی و محافظت گرمایی، پتوهای جوشکاری و درز انبساط استفاده می‌شود.

پارچه نسوز دما بالا

این نوع پارچه نسوز دارای رسانش حرارتی پایین، ذخیره حرارتی پایین، پایداری بالا در برابر دمای بالا و مقاوم در برابر شوک حرارتی است. ضد آتش و شعله است. این پارچه نسوز دارای وزن سبک و بافتی با استحکام عالی است که برای پوشش امنیتی و محافظتی، پرده‌ها، پتو و پتوی جوشکاری بسیار عالی است. این پارچه از الیاف سرامیکی تهیه می‌شود که در دو نوع سیمی و بدون سیم به بازار عرضه می‌شود. انعطاف‌پذیری آن بسیار عالی است و از استحکام مکانیکی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. چون در تهیه این نوع پارچه نسوز از سیم فولادی ضد زنگ استفاده می‌شود، همین ویژگی باعث می‌شود تا قدرت مکانیکی آن افزایش یابد و دمای بسیار زیاد را تحمل کند. نوعی پارچه نسوز که از سرامیک خالص تهیه می‌شود، تا دمای 1260 درجه را نیز تحمل می‌کند. این نوع پارچه در برابر اکسیداسیون و تجزیه نیز بسیر مقاوم است.

مزیت‌های پارچه سرامیکی

از مزیت‌های پراچه سرامیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایداری در دمای بالا
  • سبک وزن
  • دارای بافتی با قدرت استحکام بالا
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • دارای رسانش حرارتی پایین
  • ضد آتش
  • قدرت مکانیکی بالا

کاربرد پارچه سرامیکی

  • درزهای انبساط
  • پتوی ایمنی
  • پرده‌ها
  • پتوی نسوز جوشکاری
  • کاورهای عایق و محافظتی
  • عایق حرارتی کوره‌های مختلف
  • لوله‌ها و دریچه‌ها با دمای بالا

پارچه سرامیکی به‌طور گسترده‌ای در جوشکاری، ریخته‌گری، کارخانه فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود.  

نکته‌هایی در مورد کاربرد پارچه سرامیکی

بافت فیبر سرامیکی حاوی 15 درصد فیبر ارگانیک است. از این‌رو، باید به فرآیند پاکسازی حرارتی پارچه فیبر سرامیکی توجه کرد.

فرآیند پاکسازی حرارتی: این محصولات حاوی مقداری مواد چسب آلی هستند که برای فرآیند کاردینگ ضروری هستند.  چسب آلی در دمای پایین می‌سوزد و باعث ایجاد دود می‌شود. این امر بر خواص فیبر سرامیکی تاثیری نمی‌گذارد. بعد از سوختن چسب آلی، این محصول دوباره سفید می‌شود. در کاربردهایی که دود جلوگیری می‌شود، این محصول باید قبل از استفاده پاکسازی شود یا در ابتدا آمیخته شود.

حرف آخر

پارچه سرامیکی به علت وزن سبکی که دارد و انعطاف‌‌‌‌‌پذیری بالایی که دارد، تبدیل به انتخاب اول مواد عایق حرارتی شده است. این پارچه در صنعت عایق حرارتی به‌صورت پرده عایق حرارتی استفاده می‌شود. مقدار فیبر ارگانیک، نرخ فرسایش را تعیین می‌کند و انواع فیبر ارگانیک نیز میزان انعطاف‌پذیری پارچه نسوز را تعیین می‌کند. پارچه سرامیکی مقرون‌به‌صرفه است که در دمای بالا استفاده می‌شود.  

منابع:

Ceramic fiber cloth

Ceramic Fiber Cloth Description

پارچه سرامیکی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز