آموزش دم کردن زعفران سریع

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۹:۲۶:۴۷
کد خبر: ۱۲۶۹۸۱۱
آموزش دم کردن زعفران سریع
در این مقاله سعی داریم به آموزش دم کردن زعفران سریع پرداخته و انواع روش های آن را بیان کنیم.

به گزارش برنا به نقل ازسایت زرچین، زعفران جز مواد غذایی خوشرنگ و بو است که هم طعم دلنشینی به غذا داده و هم سبب زیبایی آن می شود. در این مقاله سعی داریم به آموزش دم کردن زعفران سریع پرداخته و انواع روش های آن را بیان کنیم.

اگر قصد دارید از زعفران دم کرده بر روی برنج استفاده کنید، مقداری از زعفران پودر شده را درون قوری کوچک یا استکان بریزید و آن را روی برنج بگذارید. هنگامی که در قابلمه را روی برنج بگذارید، برنج و زعفران به صورت همزمان دم آمده و رایحه زعفران سبب معطر شدن برنج نیز می شود. این روش بسیار سریع است و مناسب زمانی است که شما مهمان دارید و می خواهید زعفران به سرعت دم بکشد. همچنین هرگز تاثیر زعفران بر کرونا را دست کم نگیرید.

در روش دوم مانند چای، زعفران را دم می کنید. برای این کار ابتدا قوری و استکانی که می خواهید زعفران را درون آن بریزید، با آب جوش گرم کنید. سپس زعفران و آب جوش را درون ظرف ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

دم کردن زعفران با یخ

ابتدا زعفران را کوبیده و آن را به شکل پودر کنید. سپس چند تکه از یخ را در ظرف حاوی پودر زعفران بریزید. دقت کنید که ظرفتان باید شیشه ای باشد. سپس اجازه دهید یخ در دمای محیط ذوب شود و تاثیر آن را در رنگ زعفران مشاهده کنید. ذوب شدن یخ در دمای محیط سبب رنگ دهی بیشتر زعفران می شود. بسیاری از افرادی که از این روش برای دم کردن زعفران استفاده می کنند، به این نتیجه رسیده اند که یخ بیشتر از آب جوش سبب رنگ دهی و خوش بو شدن زعفران می شود. اگر قصد دارید به صورت فوری این روش را انجام دهید، زعفران را داخل آب جوش بریزید و همزمان با آن، یک تکه یخ نیز درون ظرف بریزید. با این شوک، زعفران زودتر رنگ داده و دارای رنگ شفافی می شود.

نکاتی برای دم کردن و مصرف زعفران

آموزش دم کردن زعفران سریع

  • برای این که عطر و طعم زعفران کاهش نیابد، آن را در ظرف و مکانی ایزوله قرار دهید.
  • زعفران سرگل باید در جایی دور از تابش نور خورشید و مکانی خشک، نگهداری شود.
  • هیچ وقت زعفران را بیش از یک هفته در یخچال و فریزر قرار ندهید.
  • از دم کردن تمامی زعفران به صورت یکجا خودداری کنید. زیرا زعفران نمیتواند به صورت دم کرده، ساعت زیادی خاصیت خود را نگه دارد و لزج مانند می شود.
  • زعفران میتواند با شیر و چای نیز دم شده و میل شود.

نکات مهم برای خوشرنگ شدن زعفران

  1. ساییدن زعفران به روش سنتی: ساییدن با هاون، از روش های سنتی و رایج است. ولی باید به دو نکته هنگام ساییدن زعفران با هاون دقت کنید. اولین نکته این است که هیچ گاه از هاون برنجی و فلزی برای ساییدن زعفران استفاده نکنید و به جای آن ها، هاون سنگی را به کار برید. نکته دوم این است هنگام ساییدن زعفران، محیط دارای رطوبت نباشد. زیرا اگر محیطی که زعفران در آن ساییده می شود، دارای رطوبت باشد، سبب می شود که زعفران به خوبی پودر نشود.
  2. جلوگیری از مرطوب شدن زعفران: روش نگهداری زعفران با سایر مواد موجود در آشپزخانه متفاوت می باشد. زعفران را باید در ظرف شیشه ای که درب آن بصورت کامل بسته شود، نگهداری کرد. زیرا در این صورت رطوبت به زعفران نمی رسد. اگر زعفران دچار رطوبت شود، به انتهای طرف میچسبد و نمی توان موقع استفاده از آن مصرف کرد.

عوامل موثر در رنگ و عطر زعفران

  • اگر زعفران دارای هیچ گونه عطر و رنگی نباشد، به این معنی است که زعفران تقلبی می باشد. برای همین سعی کنید که زعفران را از مراکز فروش معتبر و شناخته شده، خریداری کنید. حتما تشخیص زعفران اصل از تقلبی را بخوانید.
  • همانطور که در بالا توضیح دادیم، روش نگهداری این ماده بسیار مهم است و باید در نحوه نگهداری آن دقت کرد. زعفران نباید در جای مرطوب نگهداری شود و از قرار دادن آن در یخچال خودداری کنید. سعی کنید که همواره آن را در محیطی خشک و به دور از تابش نور خورشید قرار دهید.
  • روش دم کردن زعفران، یکی از عوامل موثر در رنگدهی و عطر آن است. بنابراین باید در نحوه انجام آن دقت کرد. روش هایی کاربردی برای دم کردن زعفران را در ابتدای مقاله توضیح دادیم. می توانید از آن ها در دم کردن زعفران استفاده کنید.

انواع زعفران و تفاوت های آن

آموزش دم کردن زعفران سریع

زعفران نگین: این نوع زعفران دارای هیچ گونه زردی و سفیدی نبوده و از قسمت های قرمز رنگ کلاله زعفران تشکیل شده است. این نوع زعفران دارای عطر و بویی فوق العاده بوده و خاصیت رنگ دهی بالایی در مقایسه با سایر زعفران ها دارد. به دلیل مزایا و خاصیت هایی که زعفران نگین دارد، از قیمت بالایی برخوردار می باشد و بیشترین میزان صادرات زعفران را به خود اختصاص داده است.

زعفران سرگل: این نوع زعفران در بسته بندی های یک گرمی و یک مثقالی به بازار عرضه شده و مناسب مصارف روزانه است. زعفران سرگل از سر قلم زعفران تشکیل شده است. این زعفران خرده و شکسته های بیشتری از سایر زعفران ها دارد که دارای رنگ دهی بالا و عطر و طعم خوبی است. به زعفران سرگل، سرریشه، سرقلم و ممتاز نیز می گویند. این نوع زعفران نیز دارای حجم زیادی از صادرات بوده و شامل مصارف صنعتی، درمانی و خوراکی می شود.

زعفران دسته: این زعفران از اصلی ترین زعفران ها شناخته می شود. طرز تهیه متفاوتی با سایر زعفران ها دارد. زیرا کنار هم قرار می گیرند و پس از خشک شدن، همه رشته زعفران آماده می شود. بخش کلاله زعفران بستگی به کیفیت آن دارد و می تواند مطابق کیفیت زعفران، بلند یا کوتاه باشد. زعفران دسته یکی از زیباترین زعفران ها بوده و از قیمت مقرون به صرفه و پایینی نسبت به سایر زعفران ها برخوردار می باشد. نام دیگر این زعفران، زعفران دختر پیچ است.

زعفران ریشه: درست است که نام این زعفران ریشه است ولی از ریشه زعفران تشکیل نشده است. به کلاله زعفران، ریشه زعفران می گویند که دارای قسمتی به رنگ سفید در انتهای خود بوده و قسمت اصلی زعفران است. ریشه زعفران از تمامی خاصیت های قسمت قرمز زعفران برخوردار می باشد و تنها همانند کلاله، قدرت رنگ دهی ندارد.

طرز دم کردن زعفران بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی در رنگ دهی و عطر آن دارد. بنابراین باید در نحوه دم کردن آن دقت نمود. همچنین زمانی که عجله دارید و می خواهید به سریع ترین روش ممکن، زعفران دم بکشد، آن را درون استکانی قرار داده و همزمان با برنجی که برای دم گذاشته اید؛ روی آن قرار دهید. با این کار برنج و زعفران همزمان با هم دم می آیند. سعی کنید که برای خودداری از خرید زعفران تقلبی، آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا هم رنگ دهی خوبی داشته و هم از عطر و طعم خوبی برخوردار باشد. برای خرید زعفران اصل و با کیفیت می‌توانید از فروشگاه اینترنتی زرچین استفاده کنید این وب سایت می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای خرید زعفران از کشاور باشد و محصولاتی با کیفیتی را می‌تواند در اختیار شما قرار دهد.

نظر شما
نظرات
نازنین
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
عالی بود مرسی
دمنوش زعفران و هل هم سایت باغ ایران آموزشش رو گذاشته بود پیشنهاد میدم تست کنید خیلیی آرامش بخشه
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز