گاو و خرس در فارکس نماد چیست؟

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۱۰:۵۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۷۹۴۹
گاو و خرس در فارکس نماد چیست؟
قصد داریم در این مطلب با دو نماد گاو و خرس در فارکس بیشتر آشنا شده و ضمن شناسایی ویژگی های هر کدام دلیل انتخاب و نامگذاری این دو نماد را بر بازار فارکس پیدا کنیم.

به گزارش برنا، هنگامی که درباره بازارهای مالی به دنبال مطلب یا نکته ای هستیم معمولا با طیف وسیعی از اصطلاحات بازار و یا تصاویر مرتبط مواجه می شویم که بعضا شاید کمی دور از ذهن بوده و یا نتوانیم ارتباط مستقیمی بین آن ها و بازار پیدا کنیم.

از جمله این موارد می توان به دو نماد گاو و خرس اشاره نمود که شاید تاکنون بارها و بارها در جاهای مختلف این دو نماد را مشاهده نموده باشید. به طور نمونه این دو نماد در بازار فارکس و یا وب سایت های مرتبط با این بازار به وفور دیده می شود. احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که گاو و خرس در فارکس نماد چیست؟

از همین رو امروز قصد داریم با این دو نماد بیشتر آشنا شده و ضمن شناسایی ویژگی های هر کدام دلیل انتخاب و نامگذاری این دو نماد را بر بازار فارکس پیدا کنیم. اما جهت بررسی این موارد لازم است ابتدا با انواع حرکات قیمت در بازارهای مالی آشنا شویم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. پس از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

انواع حرکات قیمت در بازارهای مالی

با نگاهی سریع و گذرا به چارت های قیمت در بازارهای مختلف می توان حالت های مختلفی را مشاهده نمود. در برخی چارت ها قیمت مدام در حال رشد بوده در حالی که در برخی دیگر حرکت قیمت کاملا نزولی می باشد. در این میان در برخی چارت ها نه صعودی و نه نزولی بوده بلکه قیمت میان دو محدود خاص قرار گرفته و در بین آن ها نوسان می نماید.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، می توان سه نوع حرکت قیمت را در بازار متصور شد.

۱. حرکت صعودی (Up trend): بازار مدام در حال رشد بوده و علیرغم وجود برخی ریزش های موقتی، می توان همچنان برآیند حرکتی مثبتی برای آن در نظر گرفت.

۲. حرکت نزولی (Down trend): بازار در حال ریزش بوده و علیرغم وجود برخی حرکات مثبت قیمت، روند کلی و غالب بازار همچنان نزولی می باشد.

۳. حرکت خنثی (Sideway): در این حالت بازار نه در حال رشد و نه در حال ریزش است بلکه تنها قیمت بین دو ناحیه محصور شده نوسان می نماید.

بازار گاوی و خرسی چیست؟

حال در این بخش با فرض شناخت انواع حرکات قیمت در بازار و گذراندن آموزش فاندامنتال فارکس به همراه تکنیکال (به منظور درک بهتر بازار)، قصد داریم به بررسی بازار گاوی و خرسی بپردازیم.

بنا به آنچه تاکنون گفته شد، به بازار صعودی که برآیند حرکتی قیمت در آن مثبت است، بازار گاوی (Bull market) می گویند. همچنین به بازار نزولی که در آن روند کلی قیمت رو به کاهش می باشد، بازار خرسی (Bear market) گفته می شود.

حال که با تعریف بازار گاوی و خرسی آشنا شدیم در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی های این دو بازار بپردازیم.

گاو و خرس در فارکس نماد چیست؟

ویژگی‌های بازارهای گاوی و خرسی

به طور کلی می توان گفت بازارهای گاوی به نوعی تداعی کننده رشد اقتصادی، خوشبینی معامله گران و تقدم تقاضا بر عرضه می باشند. به عبارت دیگر می توان گفت حرکت صعودی قیمت در پی یک رشد و یا یک رویداد اقتصادی مثبت حاصل شده که در نهایت سبب افزایش قدرت ارز پایه (و یا سهام در بازارهای بورس) گردیده است.

همچنین از طرفی می توان گفت بازارهای گاوی بیانگر خوش بینی معامله گران می باشد چرا که حرکت صعودی قیمت حاصل تفکر و دیدگاه معامله گرانی بوده که دیدگاه مثبت نسبت به بازار داشته و حاضر بودند برای دارایی مربوطه مبلغ بیشتری پرداخت نمایند.

از طرف دیگر نیز می توان بازارهای گاوی را نمونه ای از پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه تفسیر نمود. چرا که در پی این امر، به واسطه عدم توازن ایجاد شده در بازار، قیمت رفته رفته افزایش می یابد.

این در حالیست که تمامی موارد اشاره شده، در بازارهای خرسی، بالعکس می باشد. به عبارت دیگر این بازارها بیانگر افول اقتصادی، ترس و هراس معامله گران و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار می باشند. در ادامه به منظور درک بهتر موضوع، خلاصه این ویژگی ها را به منظور مقایسه در جدول زیر قرار داده ایم:

بازار گاوی

بازار خرسی

بیانگر رشد و پیشرفت اقتصادی

افول اقتصادی

خوش بینی و دید مثبت معامله گران به بازار

ترس و هراس معامله گران نسبت به بازار

پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه

پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا

 

 

دلیل انتخاب دو نماد گاو و خرس در بازار فارکس

دلیل انتخاب این دو نماد، بررسی نحوه مبارزه آن ها می باشد. به عبارت دیگر، گاو به دلیل اینکه هنگام حمله، با شاخ های خود به سمت بالا ضربه می زند، از همین رو به عنوان نماد حرکت صعودی در بازارهای مالی لحاظ گردیده است.

از طرف دیگر خرس به دلیل اینکه هنگام حمله، با پنجه هایش به سمت پایین ضربه وارد می نماید، نیز به عنوان نماد حرکت نزولی در بازارهای مالی شناخته می شود.

گاو و خرس در فارکس نماد چیست؟

معامله گری در بازارهای گاوی و خرسی

به عنوان یک معامله گر بازار فارکس (که بازاری دو سویه می باشد)، گاوی (Bullish) یا خرسی (Bearish) بودن بازار صرفا یک حالت از بازار بوده و در صورتی که به درستی تشخیص داده شود، در هر دو حالت می تواند برای معامله گر سودآور باشد.

لذا در واقع بایستی در هر شرایطی، ابتدا به دور از تعصب، نوع حرکت قیمت در بازار را سنجیده (صعودی، خنثی، نزولی) و سپس بر اساس آن اقدام نمود. به عبارت دیگر باید توجه داشته باشیم که نحوه انجام معاملات ما در بازار بر اساس نوع حرکت قیمت تعیین می گردد.

به طور نمونه در بازارهای صعودی توصیه می گردد در اصلاحات صورت گرفته بازار (کف های قیمتی) وارد شوید. همچنین در بازارهای نزولی نیز غالبا فروش در اصلاحات انجام شده بازار (سقف های قیمتی) می تواند به عنوان یک معامله با احتمال برد بالا (به شرط در نظر گرفتن سایر شرایط بازار) محسوب گردد.

علاوه بر این، در بازارهای خنثی نیز عمل خرید در کف قیمتی و فروش در سقف می تواند به عنوان یک راهکار معاملاتی مناسب در نظر گرفته شود.

 البته توجه داشته باشید روش های معاملاتی مطرح شده زمانی می تواند موثر واقع گردد که دانش صحیحی از بازار و نحوه معامله گری در آن داشته باشیم.

چرا که بایستی پیش از ورود به معاملات، مجموعه ای از شرایط و پارامترهای مختلف بازار را سنجیده و سپس نسبت به ورود یا عدم ورود به معامله تصمیم گیری نماییم. در این راستا به منظور یادگیری اصولی و دقیق علم معامله گری می توانید از بهترین دوره آموزش فارکس بهره مند گردید.

در نهایت از اینکه تا پایان این متن همراه ما بودید سپاسگزاریم. امیدواریم با مطالب ارائه شده توانسته باشیم سهمی هر چند کوچک در ارتقا دانش مالی شما عزیزان داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز