با ۳ ماده شیمیایی پرمصرف در صنایع بیشتر آشنا شوید

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۰:۲۶:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۱۲۹۰
شرکت جهان شیمی واردکننده و ارائه کننده مواد شیمیایی صنایع غذایی و صنایع تصفیه آب و مواد شیمیایی صنایع دیگر با 30 سال سابقه است.

به گزارش برنا، در این مقاله شرکت جهان شیمی ، خوانندگان را با 3 ماده شیمیایی پرمصرف و پرکاربرد بیشتر آشنا میکنیم. مواد شیمیایی در زندگی روزمره به مقدار زیادی استفاده میشود و منافع زیادی برای ما دارد. در سالهای اخیر مواد شیمیایی در مواد غذایی و آرایشی روزانه بطور گسترده بکار گرفته می شود.

WhatsApp Image 2022-01-02 at 11.23.39 AM

جیوه مایع نقره ای

جیوه (Hg) یا سیماب، فلزی سنگین و نقره‌ای ‌رنگ است که در دمای اتاق به حالت مایع است. جیوه

بیشترین کاربرد را در ساخت مواد شیمیایی صنعتی و تولید لوازم برقی و الکترونیکی  دارد.

این فلز سمی همچنین در چسب‌ها، فیلترهای صنعتی، لوازم آرایشی، دماسنج ‌ها ، پرکننده‌های دندانی، داروهای ادرارآور، نرم‌ کننده‌های البسه، پولیش‌ها، پسماندهای صنعتی، ملین‌ها، رنگ‌ ها، غذاهای دریایی، نگهدارنده‌های چوب و ... وجود دارد.

Hg با بیشتر فلزها غیر از آهن و پلاتین ملقمه می دهد. آلیاژ جیوه صنعتی را با یک یا چند فلز دیگر را ملقمه می نامند. ملقمه ای از قلع و نقره و روی با این فلز برای پر کردن دندان به کار می رود.

این ملقمه وقتی تازه تهیه شده باشد نرم است و به راحتی می توان آنرا در سوراخ دندان فشرد ولی بعد از مدت کوتاهی سخت می شود..

این فلز در دمای اتاق مایع است زیرا " انقباض نسبیتی " اربیتال های اتمی آن باعث می شود الکترون های لایه ی آخر s2 6 آن به هسته نزدیک تر شده و بار مؤثر بیشتری را احساس کنند . در نتیجه از نظر شیمیایی تقریبا همانند یک گاز نجیب رفتار کرده و علاقه ای به شرکت دادن الکترون هایش در پیوند با سایر اتم ها ، حتی اتم های جیوه دیگر ، نداشته باشد.

WhatsApp Image 2022-01-02 at 11.23.40 AM

 جالب است بدانید این فلز در فاز گازی ، همانند یک گاز بی اثر ، تک اتمی است .اما به هر حال نباید در این مسئله اغراق کرد زیرا Hg نه گاز است و نه کاملا بی اثر . در جیوه آنقدر بر همکنش بین الکترون های بیرونی وجود دارد که آن را مایع نگه دارد ، الکتریسیته را هدایت کند و در واکنش های شیمیایی معمولی شرکت کند.

 

تارتاریک اسید

تارتاریک اسید یکی از اسیدهای آلی با کمترین اثر ضد میکروبی است که میکروارگانیسم های کمتری را غیرفعال کرده و در مقایسه با سایر اسیدهای آلی دیگر (از جمله اسید استیک ، اسید آسکوربیک ، بنزوئیک ، اسید سیتریک ، فرمیک ، فوماریک ، اسید لاکتیک ، لوولینیک ، مالیک و  پروپیونیک)  رشد میکروب های کمتری را مهار می کند. علاوه بر این ، هنگامی که این ماده در آب سخت حل می شود ، رسوبات نامحلول و نامطلوب تارترات کلسیم را تشکیل می دهد.

 در پزشکی اسید تارتاریک برای تولید دی اکسید کربن از طریق واکنش  با بی کربنات سدیم به صورت خوراکی تجویز می شود. دی اکسید کربن معده را منبسط کرده و در طول رادیوگرافی کنتراست منفی ایجاد می کند. در دوزهای زیاد ، این ماده با مهار تولید اسید مالیک به عنوان سم عضله عمل می کند و می تواند باعث فلج و شاید مرگ شود.

WhatsApp Image 2022-01-02 at 11.23.39 AM (1)

تارتاریک اسید یک ماده ارگانیک است که به طور طبیعی در گیاهان ، میوه ها و شراب های مختلف ظاهر می شود. همه ما سالهاست که به روشهای مختلف از این ماده استفاده می کنیم. این ترکیب نخستین بار در سال 1769 توسط یک شیمیدان سوئدی به نام کارل ویلهلم شل جداسازی شد.

این اسید و نمکهای آن کاربرد بسیار متنوعی دارند و به عنوان کنترل کننده  pH  ، عامل نگهدارنده ، امولسیفایر ، عامل شلات کننده ، تقویت کننده و اصلاح کننده طعم دهنده ، تثبیت کننده ، آنتی کیک در تهیه کالاهای پخته شده و شیرینی سازی ، لبنیات ، روغن و چربی خوراکی ، میوه و سبزیجات کنسرو شده ، غذاهای دریایی ، گوشت و مرغ ، آب میوه و نوشابه ، مواد نگهدارنده قند ، آدامس ، پودر کاکائو و نوشیدنی های الکلی استفاده می شود.

از نظر تجاری ، صنایع غذایی از آن به عنوان ماده افزودنی و طعم دهنده استفاده می کنند و همچنین در صنایعی مانند سرامیک سازی ، چاپ نساجی ، برنزه کردن ، عکاسی و داروسازی به کار می رود.

این ماده به عنوان یک اسیدی کننده دارای طعم طبیعی ترش است و به غذاها نیز طعم ترش و تیز می بخشد. تارتاریک اسید همچنین می تواند به تنظیم ژل ها و حفظ مواد غذایی کمک کند. این ماده اغلب به محصولاتی مانند نوشیدنی های گازدار ، ژله های میوه ، ژلاتین و قرص های جوشان اضافه می شود. این ترکیب در آب نبات های سخت و مارک های مختلف بیکینگ پودر یافت می شود تا حجم کالاهای پخته شده را افزایش دهد.

تارتاریک اسید و فرآورده های جانبی فوری آن به ویژه برای کالاهای پختنی مفید هستند. به دلیل خاصیت اسیدی این ترکیب به همراه جوش شیرین (بی کربنات سدیم) استفاده می شود. وقتی این دو ماده باهم واکنش نشان می دهد ، گاز دی اکسید کربن تولید می شود که باعث افزایش حجم و پف کردن مواد پختنی بدون استفاده از مخمر می شود. این عمل باعث تغییر بافت بسیاری از غذاها از جمله مخلوط پنکیک ، کوکی و کیک ها می شود.

کاربردهای صنعتی اسید تارتاریک شامل فرایند آبکاری طلا و نقره ، تمیز کردن و پولیش فلزات ، برنزه کردن چرم و تهیه جوهر آبی برای چاپگرهاست. این ماده همچنین به عنوان جزئی در نمک روچل موجود  است که با نیترات نقره برای نقره کاری آینه ها واکنش نشان می دهد.

مشتقات استر اسید تارتاریک می توانند در نساجی برای رنگ کردن پارچه ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

هیدرازین

هیدرازین (Hydrazine) یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی N2H4 است. هیدرازین یک هیبرید ساده و مایعی بی رنگ و قابل اشتعال با بوی آمونیاک است.

هیدرازینها به گروهی از مواد آلی اطلاق می شوند که با جایگزینی یک یا چند اتم هیدروژن در هیدرازین توسط یک گروه آلی حاصل می شوند. این ترکیب بسیار سمی و بطور خطرناکی ناپایدار است مگر اینکه در حالت محلول مورد استفاده قرار بگیرد.

این ماده عمدتا به عنوان ماده کف ساز در تولید فوم های پلیمری مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این به عنوان پیش ساز کاتالیزورهای پلیمریزاسیون ، داروسازی و کشاورزی  نیز کاربرد دارد.

هیدرازین یک ترکیب شیمیایی معدنی است که از طریق فرآیندهای شیمیایی صنعتی مشابه با تولید آمونیاک تولید می شود. با اینحال خواص فیزیکی این ماده بیشتر شبیه آب است.

استنشاق و جذب پوستی این ماده سمی است و با خاصیت خورندگی موجب از بین رفتن بافت ها می شود. این ترکیب در هنگام احتراق اکسیدهای سمی ازت تولید می کند که برای انسان خطرناک است.

پیش بینی می شود با افزایش تقاضا برای این ماده و مشتقات آن در صنعت پلیمر ، تصفیه آب و کشاورزی بازار جهانی این ماده در چند سال آینده رونق  بیشتری داشته باشد.

کاربرد بالقوه این ماده برای سلول های سوختی به عنوان جایگزین هیدروژن فرصت دیگری برای رونق بازار این ماده شیمیایی است. با این حال ، نگرانی های زیست محیطی به دلیل ماهیت سرطان زای این ماده ممکن است مانع رشد بازار شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز