نحوه استفاده از چسب آکواریوم بدون تفنگ

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۶:۲۷:۳۲
کد خبر: ۱۳۰۰۰۴۶
نحوه استفاده از چسب آکواریوم بدون تفنگ
چسب‌های سیلیکون درزگیر، از معروف‌ترین چسب‌هایی هستند که به‌طور تخصصی برای درزگیری و آب بندی سطوح طراحی شده‌اند. این چسب‌ها بین عموم مردم با عنوان چسب آکواریوم شناخته شده هستند. چون اولین بار برای ساخت آکواریوم‌های شیشه‌ای از آنها استفاده شد.

به گزارش برنا، کار کردن با این چسب‌ها راحت است و تقریباً جزو پرمصرف‌ترین چسب‌های خانگی محسوب می‌شوند. ولی با توجه به اینکه ممکن است بعضی از این چسب‌ها بدون تفنگ یا نازل تولید شده باشند، تصمیم گرفتیم در مطلب پیش رو به آموزش نحوه صحیح استفاده از چسب آکواریوم بدون تفنگ بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، تا ضمن آشنایی با انواع کاربردهای چسب آکواریوم، با نحوه استفاده از آن هم آشنا شوید.

موارد استفاده از چسب سیلیکون آکواریوم

چسب سیلیکون اسیدی یا چسب آکواریوم یک چسب قدرتمند و مقاوم به رطوبت و حرارت است، که به چسب درزگیر هم معروف است. این چسب در هر شرایط آب و هوایی و در اغلب صنایع کاربرد دارد. اگر بخواهیم موارد استفاده از چسب سیلیکون آکواریوم را نام ببریم، شامل موارد زیر می‌شود:

·تعمیرات و نگهداری از خانه

اولین و مهم‌ترین محلی که در آن از چسب آکواریوم استفاده می‌شود، تعمیر، بازسازی و ساخت خانه است. مثلاً برای آب بندی کردن سینک ظرفشویی، درزگیری کاشی و سرامیک‌های سرویس بهداشتی و حمام، درزگیری شیشه‌ها، عایق بندی پنجره‌های خانه برای جلوگیری از هدر رفتن گرما، چسباندن آینه یا شیشه روی سطوح MDF و...

·صنایع مختلف

از چسب‌های سیلیکونی در صنایع مختلف، مانند انجام درزگیری‌های رایج صنعتی و ساختمانی و هوابندی، صنایع کاشی کاری و سرامیک کاری، آب بندی نمای کرتین وال، آب بندی اسپایدر و چسباندن فلاشینگ، صنایع دکوراسیون داخلی (دکوراسیون آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام)، صنایع ساختمانی جهت ساخت سالن‌های استخر، سونا و جکوزی استفاده می‌شود.

·مصارف جانبی

از چسب‌های سیلیکون آکواریومی، برای عایق کاری قطعات الکترونیکی و مدارهایی که نباید در معرض هوا یا رطوبت باشند، چسباندن شیشه خودرو، چسباندن شیشه‌های دوجداره، مانع سازی بین سطوحی که نباید با هم اصطکاک پیدا کنند و هر نوع درزگیری استفاده می‌شود.

انواع چسب آکواریوم از نظر نوع و نحوه کاربرد

شرکت‌های تولیدکننده چسب آکواریوم، برای راهنمایی بهتر مصرف‌کننده‌ها بسته بندی‌های این محصولات را از نظر رنگی متمایز کرده‌اند. هر رنگ، نشان دهنده نوع خاصی از کاربردهای این چسب‌ها است. در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

  • چسب قرمز: این نوع چسب خاصیت نسوز دارد و برای مواردی که لازم است از چسب سیلیکون حرارتی استفاده کنیم، به کار می‌رود.

  • چسب سفید: از این چسب برای درزگیری روشویی، سرویس بهداشتی، کاشی، وان حمام، توالت‌فرنگی و آب‌بندی پنجره‌ها استفاده می‌شود.

  • چسب مشکی: از این نوع چسب برای چسباندن شیشه ماشین‌ها و درزگیری‌های ظریف خودروها استفاده می‌شود.

  • چسب شفاف: این چسب معروف‌ترین نوع چسب آکواریوم است که برای چسباندن شیشه و درزگیری و آب بندی سینک ظرفشویی استفاده می‌شود.

0013

آموزش نحوه استفاده از چسب آکواریوم بدون تفنگ

چسب‌های سیلیکون آکواریوم، در دو مدل استوانه‌ای و تیوپی تولید می‌شوند. مدل استوانه‌ای بدون استفاده از پمپ یا تفنگ چسب قابل استفاده نیست. چون محفظه‌ی چسب طوری طراحی شده، که فقط با فشار دستگاه، چسب از آن خارج می‌شود.

ولی در مدل تیوپی با توجه به نوع طراحی بسته بندی آن، نیاز به استفاده از هیچ ابزاری نیست. بسته‌بندی مدل تیوپی، کاملاً شبیه چسب‌های قطره‌ای یا تیوپ خمیردندان است و چسب با فشار دست از آن خارج می‌شود. فقط لازم است در زمان مصرف روی مقدار چسبی که از تیوپ خارج می‌شود، کنترل داشته باشیم تا حجم زیادی از آن خارج نشود. همچنین لازم است از یک کاردک کوچک، برای صاف و یکنواخت کردن سطح چسبی که روی درز و شکاف‌ها ریخته‌ایم، استفاده کنیم. در مجموع استفاده از چسب آکواریوم بدون تفنگ، خیلی راحت است.

نکاتی که درباره استفاده از چسب‌های آکواریومی باید بدانیم

برای استفاده از انواع چسب‌های آکواریوم، لازم است چند نکته مهم را رعایت کنیم تا چسب بخوبی به سطح مورد نظر بچسبد و از آن جدا نشود. این نکات عبارتند از:

  1. سطح مورد نظر (اعم از سینک ظرفشویی، درز سرامیک‌ها، درز پنجره‌ها و...) باید از هر نوع گرد و غبار، آثار چربی یا آثار چسب قدیمی پاک شود. برای این کار می‌توانیم از یک شوینده‌ی الکلی سبک استفاده کنیم.

  2. از ریختن حجم زیادی از چسب روی درز و شکاف‌ها خودداری کنیم. برای این کار، باید ابتدا درزها را با مقدار کمی از چسب پر کنیم. سپس، اگر درزها کاملاً پر نشده بودند، مجدداً آن را با لایه دوم چسب پر کنیم. در مرحله آخر، از یک کاردک برای صاف و یکنواخت کردن سطح چسب استفاده می‌کنیم.

  3. برای خشک شدن کامل چسب به حداقل 6 الی 8 ساعت و حداکثر 24 ساعت زمان نیاز است. چسب‌های تولید شده توسط هر شرکت، مدت زمان مشخصی برای خشک شدن دارند که معمولاً آن را پشت ‌بسته بندی محصول درج می‌کنند.

  4. تا زمانی که چسب کاملاً خشک نشده، نباید در معرض رطوبت یا حرارت قرار بگیرد. چون خشک نمی‌شود، کیفیت خود را از دست می‌دهد، ترک می‌خورد و آب بندی به‌درستی انجام نمی‌شود.

چند نکته درباره کیفیت چسب های آکواریومی!

  • چسب هایی که جنس و کیفیت خوبی دارند، چسبندگی سطحی و خاصیت کشسانی بالایی دارند. یعنی این طور نیست که با فشاری جزئی به تیوپ چسب، حجم زیادی از آن خارج شود. اگر چسبی تهیه کردید که غلظت آن کم بود، احتمال دارد که به مرور زمان کیفیت خود را از دست بدهد.

  • چسب آکواریومی که از سیلیکون 100% ساخته شده باشد، پس از خشک شدن سطحی یکنواخت و بدون ترک یا درز و شکاف خواهد داشت.

  • روی بسته بندی بعضی از چسب‌های آکواریوم نوشته شده، ضد قارچ و ضد کپک؛ همه‌ی چسب‌ها این ویژگی‌ها را ندارند. از این مدل چسب‌های سیلیکون برای درزبندی سرویس‌های بهداشتی و سطوحی که برای مدت طولانی در معرض رطوبت و گرما قرار دارند، استفاده می‌شود.

0014

سخن پایانی

امیدواریم محتوای این مطلب در آشنایی با کاربردهای چسب آکواریوم و یادگیری نحوه استفاده از آن برای شما مفید باشد. با توجه به تنوع برندهای تولید کننده این محصول و وجود اجناس تقلبی در بازار، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید این محصول را دارید، به فروشگاه‌های معتبری مانند رایمند تجارت مراجعه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به نشانی www.raymandtejarat.com محصول مورد نظر خود را انتخاب و به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز