اصول نگهداری سپتیک تانک

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۶:۴۶:۲۸
کد خبر: ۱۳۰۹۱۴۸
اصول نگهداری سپتیک تانک
سپتیک تانک پلی اتیلن بدون شک حرفه‌ای ترین و محبوبترین مدل در میان گندانبارها است.

به گزارش برنا، سپتیک تانک پلی اتیلن بدون شک حرفه‌ای ترین و محبوبترین مدل در میان گندانبارها است. البته گندانبار لوله کاروگیت نیز با ویژگیهایی مشابه با پلی اتیلن، دارای تقاضاهای زیادی در بازار می باشد و از طول عمر قابل توجهی برخوردار است. اما فارغ از جنس بدنه، میزان ماندگاری این تجهیزات قطعاَ با کیفیت و رعایت اصول نگهداری سپتیک تانک، رابطه ای مستقیم دارد. بطوریکه با رعایت اصول نگهداری سپتیک تانک، می توان از این دستگاه ها تا حتی 100 سال استفاده کرد.

جالب است بدانید که این تجهیزات به منظور پیش تصفیه فاضلاب ها بکار میروند. تصفیه ای که کاملاَ بر اساس روشهای بیولوژیکی و مکانیکی انجام میشود؛ بنابراین مخازن سپتیک فاقد هرگونه قطعه الکتریکی می باشند. عدم وجود سیستم های الکتریکی در گندانبارها، کار نگهداری مخزن سپتیک را شدیداَ راحت می کند. اما با تمام این موارد، باز هم نصب، تخلیه و نگهداری سپتیک تانک با چالش های فراوانی همراه خواهد بود. از عدم تخلیه کامل و تعیین زمان تخلیه مناسب گرفتـــــــــــــــــــــــــه تــــــــــا نصب غیرترافیکی، شستشوی ایمن، انتخاب محل مناسب و... 

سپتیک تانک چیست؟

مخزن سپتیک (SEPTIC TANK) دستگاهیست که به منظور پالایش و تصفیه ابتدایی جریانات فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه ها که با نام گندانبار نیز شناخته میشوند، قادرند تا حدود 60 الی 66% از آلودگیهای فاضلاب ها را از بین ببرند و پسابی باکیفیت و شفاف تولید کنند. سپتیک تانک لوله کاروگیت و مخزن سپتیک پلی اتیلن، همواره بعنوان محبوبترین و کارآمدترین مدلهای تولیدی این تجهیزات معرفی میشوند. اما حال این سوال بوجود می‌آید که مکانیزم عملکرد این مخازن چگونه است؟!

نحوه عملکرد سپتیک تانک لوله کاروگیت

اصول نگهداری سپتیک تانک

امروزه عمدتاَ سپتیک تانکها به حالت دو انباره طراحی میشوند. زیرا عملکردی به مراتب بهتر از مدلهای منفرد (تک انباره) دارند. به همین دلیل به سراغ تشریح عملکرد سپتیک تانک لوله کاروگیت دوانباره خواهیم رفت:

  1. فاضلاب از طریق لوله‌های ورودی به دستگاه ورود پیدا میکند.
  2. بلافاصله با کم شدن عمدی سرعت سیالات، نوعی حالت سکون به جریان فاضلاب دست میدهد. بنابراین در سه سطح مختلف، عناصر فاضلابی ته نشین میشوند. چربیها در بالا میمانند، مایع ترکیب شده با ذرات ریز در لایه وسط جای میگیرد و ذرات سنگین، لجن، ذرات معلق و جامدات در پایین جریان فاضلاب ته نشین میشوند.
  • در این حالت، باکتریهای بی‌هوازی موجود در مخزن سپتیک لوله کاروگیت، به تجزیه لجن و ذرات جامد و املاح اضافی میپردازد.
  • پس از انجام تجزیه، پساب از انباره اول به انباره دوم منتقل میشود؛ اما بازهم این پساب دارای مواد معلق می باشد. بنابراین میانگیر نصب شده بین دو انباره، از ورود این ذرات جلوگیری میکند. (تا جای امکان)
  • نهایتاَ پساب تصفیه شده، از طریق لوله های تعبیه شده به درون چاه های جذبی هدایت میشود. این لوله ها 90 درجه طراحی میشوند تا پساب با کمترین سرعت و هیجان، به چاه جذبی وارد شود. درغیر اینصورت، مولکولهای پساب مایع دچار اغتشاش درونی شده و گازهای بیشتری تولید میکند!

نکته: مدلهای پلی اتیلنی دو انباره نیز مکانیزمی کاملاَ مشابه دارند. بطورکلی لوله های کاروگیت، زیرمجموعه از لوله پلی اتیلن هستند.

نکات نگهداری سپتیک تانک

توجه به اصول نگهداری سپتیک تانک، یکی از لازمه های دستیابی به موفقیت در روند تصفیه فاضلاب است. از همین رو همواره در پروژه هایتان، نکات مهم زیر را مدنظر قرار دهید:

  • نصب سپتیک تانک دفنی نباید در کنار درختهایی با ریشه قدرتمند انجام شود. زیرا با گسترش ریشه درخت، امکان وارد آمدن آسیب به بدنه و لوله های دستگاه وجود دارد.
  • حتی اگر گندانبار را در کنار نهالی کوچک قرار دهید، بایستی اطمینان حاصل کنید تا آن گیاه قابلیت رشد گسترده‌ی ریشه را نداشته باشد. با دقت در چنین مسائلی، روند نگهداری از سپتیک تانک آسانتر خواهد شد.
  • تخلیه سپتیک تانک باید در دوره های زمانی مشخص انجام شود. چنانچه مخزن سپتیک بیش از حد پر باشد، روند پالایش فاضلاب با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
  • نباید از مواد ضدعفونی کننده شوینده و شیمیایی، برای شستشو و نگهداری سپتیک تانک استفاده نمود. چرا که تمام باکتری های بی هوازی (هتوتروف) موجود در مخزن سپتیک را نابود خواهد کرد. درحقیقت اساس تجزیه‌ی جریان فاضلاب و ذرات معلق آن، مربوط به باکتری های بی هوازی می باشد.
  • برای افزایش کیفیت راندمان و رعایت اصول نگهداری سپتیک تانک، دو گروه از مواد بایستی از دستگاه تخلیه گردد. اول موادی با اندازه های ریزدانه؛ و دوم موادی که قابلیت تجزیه نداشته باشند.
  • نصب گندانبار دفنی بایستی در نقاط غیرترافیکی صورت پذیرد. زیرا عبور و مرور دائمی ماشین های سنگین میتواند موجب وارد آمدن صدمات جدی به مخزن سپتیک پلی اتیلن شود.
  • فنس کشی دورتادور محوطه‌ی نصب گندانبار، اقدامی موثر برای نگهداری مخازن سپتیک می باشد. (ایجاد 2 الی 3 متر فاصله نسبت به اضلاع محوطه‌ی نصب

اصول نگهداری سپتیک تانک

نگهداری ساختاری سپتیک تانک

فارغ از مباحث تجزیه و نصب این دستگاه ها، ساختار مخزن سپتیک نیز بایستی مورد نگهداری و بازرسی مستمر قرار گیرد. همچنین از تجهیزات جانبی موثر در جهت نگهداری از سپتیک تانک استفاده شود. بدین منظور به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حتماَ از لوله ونت هوا در مخزن سپتیک پلی اتیلن استفاده نمایید. بایستی بدانید که در عملیات تجزیه بیولوژیکی فاضلاب، حجم زیادی گاز تولید میشود. این گازها چنانچه از طریق لوله ونت هوا تخلیه نشوند، در درون دستگاه متراکم شده و میتوانند موجب انفجار سپتیک تانک شوند.
  • طبق زمانبندی های مشخص، به سراغ چک کردن قطعات و اتصالات دستگاه بروید.
  • اشیا و اجسام تیز و برنده میتواند به قطعات دستگاه آسیب وارد کند. بنابراین از بوجود آمدن چنین شرایطی، شدیداَ اجتناب نمایید.
  • جریانات فاضلابی دارای انواع مواد جامد، املاح، ذرات معلق، گل و لای و... می‌باشد. بنابراین هرلحظه امکان مسدود شدن لوله های انشعابی وجود دارد. عدم گرفتگی لوله‌ها را مرتباَ چک کنید.
  • بهتر است چربی ها و روغنها را مرتباَ تخلیه نکنید. زیرا ممکن است برای لوله‌ها دردسرساز شده و موجب انسداد آنها شود!

تخلیه سپتیک تانک لوله کاروگیت

بمنظور تخلیه سپتیک تانک لوله کاروگیت، نمیتوان بازه‌ی مشخصی را از پیش تعیین کرد. درواقع جریان فاضلابی که وارد دستگاه میشود، از میزان اسیدیته، املاح، ذرات و مقدار حجمی متفاوتی برخوردار است. به همین جهت بایستی بر اساس عملکرد کمی و کیفی گندانبار، میزان پرشدن مخزن و تخلیه سپتیک تانک را پیش بینی نمود.

چنانچه بتوانید از ورود گرد و غبار و ذرات بزرگ به دستگاه جلوگیری نمایید، توصیه میشود تخلیه گندانبار را هر یک سال یکبار انجام دهید. همچنین میتوانید بر اساس دو مولفه:

  • تعداد استفاده کنندگان از مخزن سپتیک پلی اتیلن
  • و ظرفیت مخزن،

مدت زمان تخمینی برای تخلیه در نظر بگیرید. بیاد داشته باشید که نباید تمامی لجن و گل و لای موجود در دستگاه را به یکباره تخلیه کنید. زیرا باکتری های بی هوازی که بار اصلی عملیات تجزیه بیولوژیکی فاضلاب را بر عهده دارند، در درون لجنها زیست می‌کنند. عدم وجود باکتریهای بی‌هوازی شدیداَ میتواند در کاهش سرعت و کیفیت عملیات تجزیه جریانات فاضلابی موثر باشد. چنانچه از سپتیک تانک لوله کاروگیت یا پلی اتیلن دوانباره استفاده میکنید، عملیات تخلیه را برای هر دو انبار در نظر بگیرید.

راه های تخلیه و نگهداری سپتیک تانک

چندین روش برای تخلیه مخزن سپتیک تانک لوله کاروگیت و پلی اتیلنی وجود دارد:

پمپ مکش: پمپ مکش شیوه‌ی مناسب، پرسرعت و قدرتمندی است. بشرطی که در تخلیه لجنهای مخزن سپتیک (زیستگاه باکتریهای بی هوازی) زیاده روی نشود. معمولاَ یک سر پمپ به ماشین سنگین مخزن‌دار وصل است و سر دیگر پمپ از طریق هندهولها به درون مخازن دفنی وارد می‌شود.

زهکش: این شیوه نیز بسیار موثر است. اما دارای حساسیت های زیادی در زمان اجرا می باشد و البته هزینه بیشتری نیز دارند. فاضلاب سطحی و لجن موجود در مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن را میتوان با زهشکی تخلیه نمود.

تخلیه دستی: این روش غالباَ با سرعت بسیار کندی انجام میشود. درواقع در دو زمان، این روش مورد استفاده قرار میگیرد: 1) خساست به خرج دادن کارفرما و 2) عدم دسترسی مناسب به روشهای دیگر و سخت بودن شرایط محل نصب گندانبار.

مواد تخلیه شده از مخزن نباید در طبیعت به حال خود رها شود. زیرا دارای عناصر شیمیایی و سمی زیادیست و بایستی به مراکز تصفیه و تجزیه انتقال یابد. البته خود پساب فاضلابی نیز پس از تصفیه، نباید مستقیماَ وارد طبیعت شود. چراکه هنوز بیش از 35 درصد از آلودگی این پسابها پالایش نشده و باید مستقیماَ به چاه‌های جذبی منتقل گردند.

آب بندی مخزن سپتیک

حتماَ در هنگام تولید و نصب مخزن سپتیک، بایستی به آب بندی مناسب گندانبار توجه شود. درواقع آب بندی مناسب، یکی از مهمترین رمز و رازهای نگهداری صحیح سپتیک تانک پلی اتیلن و لوله کاروگیت می‌باشد. عدم وجود آب بندی مناسب میتواند موجب دو نوع نشتی دردسرساز شود:

  • نشت آب به فضای داخل (INFILTRATION)؛ برگشت فاضلاب به درون سرویس های بهداشتی فضای مسکونی
  • نشت خارجی فاضلاب (EXFILTRATION)؛ به فضای بیرون از دستگاه و آسیب به محیط زیست

پایپ گستر؛ خرید بی دردسر سپتیک تانک

مجموعه پایپ گستر همواره بر رسالت خود در طراحی و تولید خلاقانه انواع تجهیزات حوزه آب و فاضلاب ثابت قدم بوده است. ما در این مسیر طاقت فرسا به پشتوانه لطف الهی، اعتماد کارفرمایان پروژه‌های بزرگ کشور، افتتاح آزمایشگاه‌های منحصربفرد تولید، فراهم آوردن برترین ماشین آلات تولید بین المللی، تدارک تیمی از نخبگان صنعتی کشور و...، همواره به بهترین بودن فکر کرده‌ایم. و حال در سطح اول تولید کشور، مفتخریم تا با تولید انواع تجهیزاتی نظیر:

  • سپتیک تانک لوله کاروگیت، پلی اتیلن و...
  • لوله کاروگیت، لوله پلی اتیلن، زهکش و...
  • منهول پلی اتیلن
  • درب منهول کامپوزیت و چدنی
  • سختی گیر
  • پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی
  • ژئوممبران و ژئوتکستایل

و صدها محصول دیگر، تمامی نیازهای بازار داخلی و منطقه‌ای را با افتخار پوشش دهیم.  توصیه میکنیم جهت خرید سپتیک تانک پلی اتیلن با کارشناسان شرکت پایپ ایران (https://pipe-iran.ir/) ارتباط برقرار کنید. همچنین از قیمت محصولات اطلاع کسب کنید، نیازهای صنعتی تان را مطرح کنید و مشاوره های رایگان تخصصی دریافت نمایید.

تلفن‌های تماس: 02188565085 - 02166483199

دفتر فروش مرکزی: تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از میدان حر، پلاک ۱۶۷، طبقه ۶، واحد ۴

نشانی کارخانه: شهرک صنعتی البرز، خ امیر کبیر، امیرکبیر غربی نب

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز