مراقبت از سالمند مبتلا به بیماری پارکینسون

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۰:۴۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۱۰۳۴۸
مراقبت از سالمند مبتلا به بیماری پارکینسون
یکی از شایع ترین بیماری هایی که سالمندان به آن مبتلا میشوند بیماری پارکینسون میباشد این بیماری مربوط به اختلال در سیستم عصبی سالمند است و در اثر عدم ترشح هورمونی به نام دوپامین در سلول های عصبی مغز در فرد سالمند ایجاد میگردد و شخص دچار اختلالات روحی و عصبی میشود. وقتی مردم در مورد بیماری پارکینسون صحبت می کنند ، تصویری که بیشتر اوقات به ذهن خطور می کند مربوط به یک فرد مسن است که دستان یا بدنش می لرزد و در حرکت مشکل دارد. اما تحقیقات در طول 15 سال گذشته شروع به کشف برخی از تغییرات و علائم پارکینسون بسیار زودتر از بروز علایم جدی بیماری نموده است.

به گزارش برنا، بیماری پارکینسون حتما باید با مراجعه به پزشک و مصرف دارو کنترل شود در غیر این صورت بیماری پیشروی داشته و ممکن است روز به روز حال بیمار بدتر شود.

نحوه مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون در منزل

با پیشرفت بیماری پارکینسون در سالمندان دیگر شخص توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را ندارد و از طرفی نگهداری سالمند پارکینسونی به دلیل لرزش های متعدد و اختلال در بخش عصبی توسط اعضای خانواده سخت و طاقت فرسا میباشد. برای نگهداری از بیمار مبتلا به پارکینسون تنها نمیتوان به نکات نگهداری کفایت نمود و در صورتی که جان عزیزتان برای شما مهم است میبایستی که از بیماری که سلامتیشان رو تهدید میکند اطلاعات جامع و کافی داشته باشد.

در مقاله همه چیز در مورد بیماری پارکینسون به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت شده است.

از این رو بهتر است شخصی به عنوان پرستار که دانش کافی از این بیماری را دارد از او نگهداری کند علاوه برآن سالمند مبتلا به این بیماری عصبی علاوه بر عدم توانایی در انجام فعالیت های فیزیکی نیازمند فردی میباشد که از لحاظ عاطفی با او در ارتباط بوده تا بتواند در طول روز با او صحبت کند.

 

وظایف فرد مراقبت کننده از سالمند چیست؟

وظیفه مراقب سالمند در مرحله اول مراقبت از سالمند در منزل و رسیدگی به امورات او‌ میباشد در کنار آن نیز وظیفه خدمت رسانی در زمینه های دیگر را هم دارد که عبارت است از:

بیماری پارکینسون در سالمندان

توجه به مصرف منظم داروها

 بیماری پارکینسون در سالمندان بیماری بسیار حساسی میباشد و اگر تایم مصرف داروها اندکی جابجا شود ممکن است حال بیمار بد شود م دچار گرفتگی عضلات و لرزش گردد بنابراین پرستارس که از او مراقبت میکند باید به ساعت دقیق مصرف داروهای سالمند بیمار توجه ویژه ای داشته باشد.

تشویق بیمار به داشتن فعالیت

داشتن فعالیت ورزشی برای بهبود هر نوع بیماری مفسد میباشد بنابراین پرستار سالمند مبتلا به پارکینسون باید اورا به انجام فعالیت های ورزشی سبک ولی منظم تشویق نماید در کنار آن انجام فیزیوتراپی نیز میتواند برای این دسته از سالمندان مفید باشد و عضلات آنهارا تقویت نماید تا دچار آسیب های جدی نگردند.

توجه به روحیات سالمند

 یکی از عواملی که پرستار سالمند مبتلا به این بیماری باید به آن توجه داشته باشد زیرنظر گرفتن روحیات او میباشد زیرا این افراد به مرور زمان به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن عصب های مغزشان ممکن است دچار افسردگی و یا هیجانات و اضطراب های مفرط شوند.

تنظیم‌خواب سالمند

داروهای مربوط یه بیماری پارکینسون تنظیمات خواب سالمند را بهم میریزد و ممکن است باعث شب ییداری سالمند شود در این صورت است که پرستار او باید با دقت بیشتری از او در طول شبانه روز مراقبت کند تا آسیبی به خود وارد نکند.

نشانه های ابتلای سالمند به بیماری پارکینسون

  • به وجود آمدن انقباضات عضلانی
  • احساس لرزش در قسمت های مختلف بدن بخصوص دست و پا
  • ایجاد اختلال در قدرت تکلم و حرف زدن سالمند
  • ایجاد اختلال در شرایط روحی سالمند و افسرده شدن او
  • اختلال در عملکرد سیستم عصبی شخص و زود رنج شدن او
  • از یین رفتن حس بویایی و قدرت بلعیدن غذا توسط سالمند مبتلا به پارکینسون
  • به وجود آمدن تغییرات در صدای شخص و آبریزش دهانی
  • یبوست در سالمندان نیز میتواند عامل و نشانه ی دیگری از این بیماری در آنها باشد

پیشگیری و درمان پارکینسون

آیا بیماری پارکینسون در سالمندان قابل درمان است؟

درمان قطعی در دنیای پزشکی برای این بیماری به تایید نهایی نرسیده است و تنها راه مقابله با آن مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشکان متخصص به منظور کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن زیر نظر پرستار آنها میباشد که مصرف این داروها تا حد زیادی میتوان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

در برخی از موارد نیز پزشکان متخصص پیشنهاد انجام جراحی برخی از قسمت های مغزی سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون را میدهند ک گاها این جراحی ها برای بهبود روند درمان نیز صورت خواهد گرفت. یکی از مهم ترین فاکتور ها در بازگشتن سلامت افراد مبتلا به پارکینسون نگهداری درست و کامل از این بیماران می باشد که در صورت آگاهی و وجود وقت کافی توسط خود خانواده قابل انجام است اما این بیماری در  سالمندان بسیار خطرناک تر از سایر افراد است. درصورتی که امکان نگهداری کامل از عزیزانتان را ندارید بهتر است از خدماتی همچون پرستار سالمند در منزل استفاده کنید.

 

تغذیه سالمند مبتلا به بیماری پارکینسون باید چگونه باشد؟

به دلیل کاهش فعالیت های بدنی بیمار و کاهش توانایی او در بلعیدن غذا و همچنین عوارض داروهایی که برای درمان این بیماری مصرف میکند ممکن است شخص سالمند دچار کاهش وزن شود و بدن او ضعیف شود بنابراین پرستار سالمند باید توجه ویژه ای به تغذیه ی او داشته باشد و برای او مواد غذایی مغذی طبخ کند و انواع سبزیجات و میوه جات را به او بدهد تا ویتامین های مختلف وارد بدن او شود و به این صورت تقویت گردد تا روند درمانی او راحت تر شود.

 

گفتار درمانی مخصوص سالمندان مبتلا به پارکینسون

یکی از عوارض شایع بسماری پارکینسون در سالمندان ایجاد اختلال در صحبت کردن و کلام آنها میباشد به همین خاطر یکی از مهم ترین توانایی هایی که پرستار سالمند باید دارا باشد و به آن تسلط کامل داشته باشد گفتار درمانی میباشد تا از این طریق عضلات صورت شخص سالمند تقویت گردد و ذفته رفته بتواند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند تا از نظر روحی آسیب نبیند.

 

هزینه معاینات پزشکی و پرستاری از سالمند مبتلا به پارکینسون

میزان هزینه پرستاری از این سالمندان بستگی به مدت زمان مراقبن از آنها و نوع مراقبت و خدماتی است که قرار است به هنگام نگهداری از او ارائه دهند معمولا نرخ پرستارس از سالمند مبتلا به بیماری خاصی از سالمند سالم بیشتر است و همچنین اگر نگهداری سالمند به صورت شبانه روزی و تحت شرایط خاص و به صورت خصوصی باشد هزینه آن بیشتر خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از هزینه پرستاری از سالمندان مبتلا به بیماری های مختلف متوانید با مراجعه به سایت رسمی ما  و ارتباط با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم جهت انتخاب بهتر را در اختیارتان قرار دهند و بهتر است پرستاری را برای نگهداری از سالمندتان انتخاب کنید که در زمینه بیماری و دانش او تخصص کافی و لازم را داشته باشد ما با استفاده از کادری مجرب و پرستارانی دوره دیده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان با بهترین کیفیت ممکن هستیم.

برگرفته از مجله سلامت اول : salamateaval.com 

نظر شما