مزایای  استفاده از درب و پنجره های دوجداره 

۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۸:۳۰
کد خبر: ۱۳۱۳۶۷۵
مزایای  استفاده از درب و پنجره های دوجداره 
افزایش روزمره هزینه‌های زندگی در دوران معاصر اعم از هزینه‌های مالی، هزینه‌های سلامتی و هزینه‌های زمان، باعث شده که در انتخاب وسایل زندگی به مسائلی از قبیل میزان مصرف انرژی، طول عمر، هزینه‌های نگهداری، دوره تعمیرات، میزان آلایندگی محیط زیستی و.... آن توجه بسیار زیاد شود.

به گزارش برنا،  رشد و سلامتی انسان علاوه بر مواد غذایی سالم، نیازمند دریافت نور طبیعی کافی و هوای سالم است، نور طبیعی از طریق تابش خورشید حاصل می‌شود و هوای سالم از طریق جلوگیری از ورود آلاینده‌های محیطی به محل زندگی صورت می‌گیرد.

برای تأمین هوای سالم و نور کافی، انتخاب در و پنجره باکیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درگذشته نه‌چندان دور با توجه به مشکلات عایق‌بندی و سختی‌های استفاده از پنجره‌های آهنی و آلومینیومی در ساختمان، پنجره‌ها در ابعاد کوچک ساخته می‌شد تا از هدر رفت حرارتی و ورود آلودگی صوتی و محیطی تا حد امکان پیشگیری شود، به‌این‌علت نور کمتری از طریق پنجره‌ها وارد محیط می‌شد.

امروزه با استفاده از پنجره ‌upvc  و رفع مشکلات پنجره‌های قدیمی در این سیستم از در و پنجره، این امکان برای سازندگان فراهم‌شده تا در و پنجره با ابعاد بزرگ‌تر و برای جذب نور بیشتر  در ساختمان‌ها در نظر بگیرند و دیگر نگران هدر رفت انرژی و مشکلات عایق‌بندی در و پنجره‌ها نباشند.

برای آشنایی هرچه بیشتر با مزایای درب و پنجره uPVC  با شیشه دوجداره ویژگی آن را بررسی و با پنجره‌های آهنی و قدیمی مقایسه می‌کنیم.

Screenshot_20220330-124719_Docs

عایق بندی محیطی 

در سیستم پنجره دوجداره uPVC با استفاده از نوارهای درزبندی مخصوص از جنس لاستیک‌های نرم و منعطف، در هنگام بسته بودن پنجره ورود گردوغبار و هوای آلوده موجود در محیط خارج به داخل تقریباً به صفر می‌رسد. این مهم در پنجره‌های آهنی قدیمی و آلومینیومی قدیمی تقریباً امکان‌پذیر نیست و حتی در صورت استفاده از نوارهای درزگیر اسفنجی، ضمن عدم تحقق عایق‌بندی مناسب، نیازمند تعویض این نوارها در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت خواهد بود.

این امر موجب کاهش هزینه‌های نظافت خواهد شد. هزینه‌های نظافت صرفاً شامل هزینه‌های خرید مواد شوینده و وسایل تمیزکاری نیست بلکه شامل هزینه‌های سلامت و خطرات ناشی از استفاده زیاد از مواد شوینده و تأثیر آن بر سلامتی فرد و همچنین استهلاک بالای وسایل منزل به جهت استفاده بیش‌ازحد مواد شوینده و شستشوی آنها یکی دیگر از هزینه‌های وجود آلودگی محیطی در محل زندگی ما است.

Screenshot_20220330-124737_Docs

عایق بندی صوتی 

در  محیط شهری یکی از عوامل سلب آسایش و معضلات اصلی وجود سروصدای بالا و شلوغی بیش‌ازحدی است که زندگی روزمره را با اختلال روبرو می‌کند. یکی از دلایل مهم عدم تمرکز کافی برای انجام کارها، خستگی ذهنی و از دست دادن آرامش  در رفتار روزمره آلودگی صوتی موجود در اطراف ما است.

پنجره‌های uPVC با امکان نصب شیشه دوجداره و سه جداره، سطح بالایی از عایق‌بندی صوتی را برای ساختمان فراهم می‌آورد. در پنجره‌های آهنی و آلومینیومی قدیمی به علت عدم امکان استفاده از شیشه‌های چند جداره عملاً عایق‌بندی بسیارکمی نسبت به پنجره‌های  uPVC دارند. علاوه بر شیشه‌های دو جداره و سه جداره، وجود نوار درزبندی لاستیکی باعث افزایش میزان عایق‌بندی صوتی پنجره‌های دوجداره uPVC می‌شود.

عایق بندی حرارتی

حتماً همه ما این تجربه را درگذشته داشته‌ایم، احساس جریان هوای سرد در خانه درعین‌حالی که همه در و پنجره‌ها بسته و بخاری با بیشترین شعله روشن بوده و یا احساس گرما در فصول گرم درحالی‌که کولر با بالاترین شدت در حال کار است و علت آن چیزی جز تبادل حرارتی از طریق پنجره‌های آهنی و قدیمی نیست. به‌غیراز بحث مشکلات عایق‌بندی پنجره‌های آلومینیومی و آهنی که ذکر شد که یکی از دلایل تبادل حرارتی از طریق پنجره‌هاست، ضریب انتقال حرارتی پنجره نیز یکی از دلایل تبادل حرارتی پنجره‌هاست.

ضریب انتقال دما در مواد مختلف متفاوت است.  این ضریب که میزان انتقال حرارت در مواد را نشان می‌دهد در فلزات بسیار بالا بوده و در مواد پلاستیکی بسیار پایین است و پایین بودن ضریب انتقال حرارت پنجره های uPVC نسبت به پنجره‌های فلزی یکی از دلایل عایق‌بندی بیشتر این در و پنجره‌هاست.

Screenshot_20220330-124746_Docs

مقایسه امنیت پنجره uPVC با پنجره‌های قدیمی

پنجره دوجداره uPVC با توجه به یراق‌آلات به کاررفته در ساخت آن و امکان قفل و بست پنجره در اضلاع مختلف پنجره و امکان قفل شدن دستگیره‌ها امنیت بسیار بالایی را برای پنجره فراهم می‌آورد. امکان استفاده از شیشه‌های دوجداره و یا شیشه‌های سه جداره در پنجره‌های uPVC امنیت بیشتری نسبت به استفاده از شیشه‌های تک جداره در پنجره‌های آهنی قدیمی ایجاد می‌کند. همچنین در پنجره‌های uPVC می‌توان از شیشه‌های دوجداره سکوریت و یا نشکن نیز برای امنیت بیشتر استفاده کرد.

تنوع بازشو

پنجره‌های قدیمی به لحاظ نوع بازشو دارای محدودیت‌های زیادی بودند و برای مثال پنجره‌های آهنی قدیمی فقط به‌صورت دورانی آن‌هم حول یک محور (یا محور عمودی و یا محور افقی) باز و بسته می‌شدند و پنجره‌های آلومینیومی قدیمی هم به همین ترتیب که یا به‌صورت دورانی حول یک محور یا به‌صورت کشویی با عایق‌بندی بسیار ضعیف ساخته و مورداستفاده قرار می‌گرفتند. در و پنجره‌های دوجداره uPVC با تنوع یراق‌آلات زیاد امکان اجرای انواع بازشوها را برای مصرف‌کننده فراهم می‌آورد.

این بازشوها که در انواع درب کشویی و پنجره استفاده میشوند، شامل بازشو تک‌حالته (بازشو دورانی حول یک محور) بازشو دوحالته (دورانی حول محور افقی و عمودی)، بازشو فرانسوی (پنجره با دو لنگه بازشو همزمان بدون قید وسط) بازشو کشویی با سطح عایق‌بندی مناسب، بازشو فولکس‌واگنی (باز شدن پنجره یا در به‌صورت کشویی و دورانی)، بازشو آکاردئونی و انواع مختلف بازشو دیگر است.

هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و نظافت پنجره uPVC

پنجره‌های آهنی قدیمی لااقل در هر یک یا دو سال نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد برای حفظ نمای پنجره‌ها دارند که این رنگ‌آمیزی علاوه بر هزینه‌های خود موجب آسیب رساندن به سیستم پنجره جهت باز و بسته شدن می‌شود و عملاً بعد از چند بار رنگ‌آمیزی، پنجره به‌طور صحیح و راحت باز و بسته نمی‌شود، ولیکن در و پنجره‌هایuPVC فاقد این مشکل هستند. پروفیل درب و پنجره uPVC دارای رنگ ثابت است که در درازمدت ثابت بوده و نیاز به رنگ‌آمیزی ندارد. برای نگهداری پنجره‌های دوجداره uPVC کافی است لولاها و یراق‌آلات پنجره در سال یک‌بار روغن‌کاری و روانکاری و پروفیل پنجره uPVC به‌وسیله دستمال نمدار و به‌وسیله یک شوینده رقیق‌شده (صابون جامد و آب) تمیزکاری شود.

تنوع طرح و رنگ

طرح و رنگ امروزه در معماری داخلی و خارجی ساختمان اهمیت غیرقابل‌انکاری دارد که این امر در پنجره‌های قدیمی محدود به طیف رنگ‌های خاص و دارای تنوع بسیارکمی بوده و هست. در پنجره‌های نسل جدید به‌ویژه پنجره‌های دوجداره uPVC تقریباً هیچ محدودیتی در انتخاب طرح و رنگ پنجره وجود ندارد. با استفاده از رنگ‌های مخصوص پروفیل uPVC و همین‌طور روکش‌های لمینیت امکان ایجاد انواع طرح و طیف‌های رنگی در پنجره‌های دوجداره uPVC وجود دارد. در این نوع از پنجره‌ها این امکان به طراح داده می‌شود که رنگ و طرح نمای داخلی پنجره را با دکوراسیون داخلی و رنگ و طرح نمای خارجی پنجره را با نمای ساختمان هماهنگ نماید. مجتمع بوتیا صنعت اولین تولیدکننده پروفیل در و پنجره uPVC در ایران با ایجاد تنوع در طرح و رنگ پروفیل‌های uPVC تولیدی خود این امکان را برای معماران و طراحان ساختمان فراهم کرده که پنجره متناسب با طرح و نمای خود انتخاب کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز