نکات مهم جهت خرید فن کویل

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۹:۳۹:۴۴
کد خبر: ۱۳۲۰۸۴۷
نکات مهم جهت خرید فن کویل
خرید فن کویل یکی از مراحل تجهیز ساختمان به سیستم سرمایش و گرمایش مناسب است. فن کویل یکی از کاربردی‌ترین و ساده­ترین تجهیزات تهویه مطبوع در یک ساختمان است.

مقدمه

فن کویل ها دستگاههای ساده ای هستند و قطعات تشکیل دهنده زیادی ندارند، اما همین قطعات می توانند با روشهای مختلف و با اشکال مختلف به هم مونتاژ شده و کارایی های متفاوتی ایجاد کنند. در ادامه به تعریف فن کویل و نکات مهم در هنگام خرید فن کویل می پردازیم:

فن کویل چیست؟

فن کویل یکی از دستگاههای تهویه مطبوع است که به زبان ساده از یک مبدل حرارتی، یک یا چند پروانه، موتورفن، فیلتر و سینی یا پمپ تخلیه تشکیل شده است. روش عملکرد این دستگاه به این صورت است که زمانی که آب سرد درون لوله­های مبدل در جریان باشد، هوای خروجی فن کویل سرد خواهد بود و در صورتیکه آب درون کویل گرم باشد، هوای خروجی فن کویل گرم خواهد بود. لازم به ذکر است آب سرد توسط چیلر و آب گرم درون فن کویل از طریق پکیج گرمایشی و یا موتورخانه تامین می­شود.

در ادامه نکات مهم انتخاب و خرید فن کویل را عنوان می کنیم:

  • آیا فن کویل ها انواعی دارند؟ کدام فن کویل مناسب­تر است؟انواع فن کویل

فن کویل ها در عین ساده بودن، می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. هر کدام از این دستگاهها به منظور بهبود عملکرد در کاربری مورد استفاده ، تولید و عرضه می شوند که در ادامه انواع آن ها را توضیح می دهیم:

الف- فن کویل سقفی توکار:

در صورتی که نیاز به خرید فن کویل برای پروژه های مسکونی و اداری دارید، استفاده از فن کویل سقفی توکار بسیار توصیه می­شود. فن کویل های سقفی توکار، ارزان و پرفروش هستند. این دستگاهها به دلیل قرارگیری در سقف کاذب و سطح صدای کم ، از جمله فن کویل های مورد توجه هستند.

ب-فن کویل کاستی:

فن کویل های کاستی چندین نوع دارند: کاستی یکطرفه، دوطرفه و چهارطرفه . این دستگاهها به دلیل داشتن پانل و سیستم کنترلی از طریق ریموت و همچنین وجود پمپ درین، به نسبت فن کویل های سقفی توکار قیمت بالاتری دارند. از فن کویل­های کاستی چهارطرفه بیشتر در محیطهای اداری، پاساژ، مراکز خرید و مراکز آموزشی استفاده می­شود.

ج-فن کویل داکتی یا کانالی پرفشار:

این دستگاهها دارای حجم و فشار هوای زیادی هستند و برای محیطهای مسکونی و اداری مناسب نیستند. صرفا برای مکان­هایی که سطح صدا خیلی مهم نباشد، نظیر راهروها، لابی­ها و استخر مورد استفاده دارند.

د-فن کویل زمینی:

به دلیل نوع قدیمی­شان، بیشتر در پروژه­هایی که نیاز به تعویض فن کویل زمینی دارند و همچنین بعضا در مراکز آموزشی و دانشگاه ها، پادگان­ها و …مورد استفاده قرار می­گیرند.

ه-فن کویل دیواری

این دستگاهها روی دیوار قرار می گیرند و به نسبت فن کویل­های گرانی محسوب می­شوند. امروزه کمتر از این دستگاهها در پروژه ها استفاده می­شود.  فن کویل های دیوای بیشتر در بانکها و محل­های با سقف بلند نصب می­گردند.

  • صدای تولیدی فن کویل :

صدایی که توسط فن کویل ایجاد می شود، رابطه مستقیمی با سطح آسایش استفاده کنندگان آن دارد. نکته بسیار مهم در انتخاب فن کویل توجه به سطح صدای فن کویل در دور متوسط آن است.

فن کویل های سقفی توکار و کاستی به دلیل قرارگیری در سقف کاذب معمولا صدای بسیار کمتری نسبت به انواع دیگر دارند.

  •  قطعات فن کویل باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟قطعات فن کویل

همانطور که ذکر شد، فن کویل ها دارای فن دمنده، کویل یا مبدل حرارتی، فیلتر، سینی تخلیه و …هستند. هر کدام از این قطعات نقش بسیار مهمی در خروجی نهایی دستگاه دارند که در ادامه ویژگی ساختاری هرکدام را مورد بررسی قرار می دهیم:

الف- دمنده

پروانه فن کویل با چرخش خود باعث ایجاد اختلاف فشار هوا و ایجاد باد می گردد. جنس پروانه ها معمولا از گالوانیزه و یا پلاستیک فشرده است. پروانه های فلزی مقاومتر و گرانتر هستند و در مقابل پروانه های پلاستیکی سبک­تر و در سالهای اولیه استفاده، صدای کمتری دارند. یکی از نکات منفی در استفاده از پروانه­های پلاستیکی احتمال تغییر شکل پس از چند فصل کارکرد دستگاه است که باعث ایجاد سر و صدا در آن می­گردد.

ب-فیلتر:

فیلترها نقش گرفتن غبار و آلودگی محیط را دارند و در مکش فن کویل نصب می­شوند. در هنگام خرید فن کویل باید به نوع آن که قابل شستشو هست یا خیر توجه کرد. همچنین دسترسی راحت برای تعویض و شستشو از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ج- سینی تخلیه:

به دلیل گردش آب سرد درون لوله­های مبدل و عبور هوای گرم از روی آن ها، عموما قطره­های آبی روی لوله ها جمع شده که باید این آب به محیط بیرون هدایت شود. معمولا در فن کویل ها یک سینی زیر کویل قرار گرفته که به سینی درین یا تخلیه معروف است. جنس و عایق این سینی باید به خوبی بررسی شده تا از نفوذ آب به درون سقف جلوگیری به عمل آید.

د-کویل:

کویل­ها تعیین کننده میزان برودت و یا بار گرمایشی یک فن کویل هستند. نوع و صخامت لوله های مسی، تعداد و ضخامت پره ها، تعداد ردیف لوله ها و ابعاد آن در میزان بار برودتی فن کویل نقش اساسی دارند.

سایر موارد از جمله جنس و ضخامت بدنه فن کویل، نوع ورق ، نوع سیم کشی، برند قطعات و موتور فن نیز از جمله مواردی که باید به آن دقت شود.

  • ظرفیت مناسب فن کویل چیست؟

امروزه شرکت­های بسیاری در زمینه خدمات مهندسی و فروش تجهیزات تهویه مطبوع فعال هستند که اکثرا ظرفیت سنجی و مشاوره پروژه ها را انجام می­دهند. ظرفیت سنجی یک پروژه به طور کلی کار بسیار مشکلی است. چراکه عوامل زیادی ازجمله آب و هوا، جهت تابش نور خورشید، متراژ، ارتفاع سقف و تعداد درب و پنجره، تعداد نفرات و…را باید در نظر گرفت. این عوامل معمولا توسط یک مهندس توسط نرم افزارها صورت می گیرد اما فرمول های سرانگشتی نیز برای انتخاب حدودی فن کویل وجود دارد.

جدول پیشنهادی زیر انتخاب فن کویل بر اساس ظرفیت هوادهی(CFM) برای مناطق معتدل به صورت سرانگشتی است.ظرفیت سنجی فن کویل

برای مثال برای یک فضای اداری ۲۰متری در شهر تهران می‌توان از یک فن‌کویل ۴۰۰ Cfm استفاده کرد.

  • قیمت:

قیمت فن کویل بسته به نوع آن متفاوت است چراکه بعضا قطعات متفاوتی در آن ها وجود دارد. دستگاههای سقفی توکار به دلیل نداشتن ریموت، نداشتن پانل بیرونی و نداشتن پمپ درین، از جمله فن کویل های ارزان بازار هستند. فن کویل های کاستی با داشتن تمامی موارد ذکر شده و تکنولوژی ساخت بالاتر قیمت هایی تا حدود دو برابر سقفی توکار دارند. فن کویل های دیواری نیز جزو فن کویل های گران به حساب می آیند.

سخن پایانی:

در این مقاله به معرفی نکات مهم و قابل توجه در هنگام خرید فن کویل اشاره کردیم. البته عوامل دیگری نیز می‌تواند در تصمیم شما برای خرید فن کویل تاثیرگذار باشد، اما موارد ذکر شده جز نکات اصلی خرید دستگاه فن کویل می باشد. نهایتا توصیه ما به شما این است که در ابتدا ظرفیت سنجی مناسبی از فضا انجام‌ دهید. پس از به دست آوردن ظرفیت با مشاوره بهترین نوع فن کویل را برای محیط انتخاب کنید و پس از تست نمونه و البته توجه به مقدار هزینه اولیه خرید خود را نهایی کنید.

جهت فراگیری نکات بیشتر در مورد سیستم های تهویه مطبوع به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

مشاوره و خرید سیستمهای تهویه مطبوع

خبرگزاری برنا: محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز