تنمظم و ثبت شکایت توسط وکیل کیفری در بنیاد وکلا

۱۴۰۱/۰۲/۰۳ - ۲۲:۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۳۲۱۸۱۲
تنمظم و ثبت شکایت توسط وکیل کیفری در بنیاد وکلا
زمینه شکایت می‌تواند حقوقی یا کیفری باشد اما در هر حالت قانون این امکان را به طرفین می‌دهد تا برای احقاق حقوق خود اقدام به طرح شکایت کنند.

شکایات حقوقی می‌تواند به مسائلی مانند اختلافات کارگر و کارفرما، دعاوی ملکی، دعاوی خانواده، امور مربوط به شرکت‌های تجاری و غیره ارتباط داشته باشد. 

شکایات کیفری نیز مرتبط با رفتارهای مجرمانه است و اگر شخصی علیه شما مرتکب جرمی شود، می‌توانید در مراجع کیفری اقامه دعوا نمایید. 

شکایات و دعاوی قضایی بسیار گسترده هستند و نمی‌توان به یکسری از موضوعات خاص آن‌ها را محدود نمود. در هرصورت اقامه دعوا حق قانونی هر فردی است و نمی‌توان چنین حقی را از اشخاص مختلف سلب کرد. 

تنظیم شکایت حقوقی یا کیفری می‌تواند توسط وکلای دادگستری انجام شود یا شخصا توسط اشخاص صورت گیرد. اگر قصد شکایت علیه اشخاصی را دارید، می‌توانید شخصا در این زمینه اقدام کنید یا از وکلای مجرب و متخصص بهره بگیرید. 

مراحل تنظیم شکایت کیفری با حقوقی متفاوت است و هر کدام فرآیند خاص خود را دارند. اما طبیعتا داشتن وکیل دادگستری در این زمینه می‌تواند به نفع اصحاب دعوا باشد. 

تنظیم شکایت

هیچ گونه اجباری برای طرفین به منظور داشتن وکیل وجود ندارد و این موضوع کاملا به اختیار و اراده اصحاب دعوا بستگی دارد. 

اما اگر بخواهیم از دیدگاه دیگر این قضیه را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که با توجه به تجربه بالای وکلای دادگستری در رسیدگی به انواع شکایات، یقینا وجود وکیل در این زمینه برای طرفین دعوا بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

این که برخی اشخاص راسا اقدام به طرح شکایت می‌کنند، اگر اطلاعات حقوقی کافی نداشته باشند، به احتمال فراوان در حین انجام مراحل قانونی شکایت با مشکل مواجه می‌شوند. 

شکایت حقوقی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

منظور از شکایت حقوقی آن است که برای شخصی مشکل قانونی به وجود آمده که جنبه حقوقی دارد و می‌تواند آن را در محاکم صالح مطرح کند. به لحاظ قانونی منعی برای طرح شکایات اشخاص وجود ندارد و چنانچه زمینه شکایت فراهم باشد، می‌توان آن را در دادگاه‌ها مطرح کرد. 

در واقع هرشخصی این اختیار را دارد تا در صورت بروز مشکل از طرف مقابل شکایت کند و مراجع قضایی موظف به رسیدگی شکایات مردمی می‌باشند. 

شکایت حقوقی زمانی مطرح می‌شود که اختلافات پیش آمده میان طرفین جنبه حقوقی داشته و دادگاه‌های صالح در مهلت تعیین شده به آن رسیدگی می‌کنند. 

هر زمانی که شخص قصد اقامه دعوی حقوقی علیه کسی داشته باشد، می‌تواند آن را با ارئه دادخواست مطرح کرده تا در شرایطی معین به آن رسیدگی شود. 

بنابراین می توان گفت که شکایت حقوقی با تسلیم دادخواست به مراجع قضایی آغاز می‌گردد که رسیدگی به آن طبق شرایطی خاص انجام می‌گیرد. 

مابق ماده 48 قانون آیین دادرسی مدنی، شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست می‌باشد. بنابراین دادگاه در صورتی می‌تواند به دعوا رسیدگی کند که خواهان دادخواست داده باشد. 

به بیان دیگر، اقامه دعوی از زمانی آغاز می‌شود که طرفین، دادخواست مرتبط با موضوع دعوا را به دادگاه صالح ارائه دهند. در غیر این صورت به لحاظ قانونی، دادگاه نمی‌تواند راسا به شکایت مزبور رسیدگی کند. 

ثبت شکایت

طرح شکایت کیفری

شکایت کیفری همانطور که از نام آن پیدا است، طرح دعوا علیه شخص یا اشخاصی است که مرتکب جرمی شده‌اند و باید مطابق قانون مجازات شوند. 

چنانچه شخصی مرتکب جرمی شود، می‌توان علیه او اقامه دعوا کیفری نمود. به طور کلی رسیدگی به دعاوی کیفری از زمانی آغاز می‌شوند که شاکی شکایت خود را به مرجع صالح تقدیم کند. البته در خصوص برخی از جرایم نیازی به شکایت شاکی نیست و مرجع تعقیب راسا اقدام به رسیدگی می‌نماید. 

شکایت کیفری زمانی مطرح می‌شود که اختلاف پیش آمده میان طرفین جنبه کیفری داشته باشد و هر زمانی که شخصی قصد اقامه دعوی کیفری علیه کسی داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کرده تا در شرایطی معین به آن رسیدگی شود. 

چنانچه فردی در امور کیفری نظیر وقوع کلاهبرداری اینترنتی، توهین به عابرین پیاده، جعل سند، نسبت دادن جرم به شخصی و سایر اختلافات دیگر اقدام به طرح شکایت کیفری می‌نماید، درخواست وی همراه با مدارک و مستندات موجود که ضمیمه پرونده می‌شود، در قالب یک شکایت کیفری ایجاد شده و به دادگاه صالح با توجه به نوع و میزان خواسته برای رسیدگی ارجاع خواهد شد.

کسی که جرم مستقیما نسبت به او واقع شده یا قائم مقام قانونی چنین شخصی محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان شاکی شکایت نماید و از مرجع صالح تعقیب کیفری متهم را بخواهد. 

با توجه به ماده 10 قانون آیین دادرسی کیفری، بزه دیده‌ای که درخواست تعقیب کیفری مرتکب را نماید، شاکی نامیده می‌شود و بزه دیده نیز شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است. 

چنانچه در ارتباط با شکایت حقوقی یا کیفری نیاز به مشاوره حقوقی دارید و یا برای طرح شکایت قصد دارید از وکیل استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از خدمات و امکانات مجموعه بنیاد وکلا است که می‌توانید از اطلاعات حقوقی به میزان کافی استفاده کنید. 

خبرگزاری برنا: محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز