بررسی فنی پوکو ایکس ۳ پرو

۱۴۰۱/۰۲/۰۳ - ۲۲:۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۳۲۱۸۱۳
بررسی فنی پوکو ایکس ۳ پرو
کمپانی شیائومی، هر ساله امکان خرید مدل‌های زیادی از گوشی‌های موبایل را فراهم می‌کند. این امر موجب شده تا خرید گوشی شیائومی از سوی کاربران با استقبال زیادی رو‌به‌رو شود. از بهترین سری‌های گوشی‌های شیائومی، می‌توان به Redmi، Mi، BlackShark و سری Poco اشاره کرد.

کمپانی شیائومی، هر ساله امکان خرید مدل‌های زیادی از گوشی‌های موبایل را فراهم می‌کند. این امر موجب شده تا خرید گوشی شیائومی از سوی کاربران با استقبال زیادی رو‌به‌رو شود. از بهترین سری‌های گوشی‌های شیائومی، می‌توان به Redmi، Mi، BlackShark و سری Poco اشاره کرد.

برند پوکو یکی از زیرمجموعه‌های شرکت شیائومی است که مانند دیگر گوشی‌های میان‌رده‌ شیائومی سعی دارد بیشترین امکانات را با کمترین قیمت ارائه دهد. این برند فعالیت خود را در سال 2018 آغاز کرده و طی این مدت کوتاه، طرف‌داران زیادی در سرتاسر بازار جهانی را به‌دست آورده است. در حال حاضر، پوکو گوشی‌های خود را به بیش از ۳۵ کشور عرضه کرده است. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۹ میلیون گوشی پوکو در سراسر جهان توزیع شده است.

پوکو ایکس 3 پرو (POCO X3 Pro) یکی از پرفروش‌ترین گوشی های سری پوکو است. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و دلیل علاقه زیاد کاربران به خرید شیائومی Poco X3 Pro خواهیم پرداخت.

 

POCO X3 Pro

پوکو ایکس 3 پرو در فروردین 1400 به بازار عرضه شد. نسخه پرو این مدل حدود 6 ماه بعد از پوکو ایکس 3 و با تغییرات جزئی اما مهم نسبت به نسخه قبلی، به بازار عرضه شد. شاید بتوان گفت بهترین خصوصیت پوکو ایکس 3 پرو، استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون مدل 860 به جای مدل 732 جی در نسخه معمولی آن است.

 

 

طراحی پوکو ایکس 3 پرو

متریال به کار رفته در پوکو ایکس 3 پرو از جنس پلاستیک است. طراحی قاب پشتی ترکیبی از جلوه‌ی مات و براق است که اثر انگشت را به خود جدب می‌کند. فریم میانی نیز از جنس پلاستیک است. در فریم میانی این گوشی شیائومی، جک هندزفری، اسپیکر استریو، پورت تایپ سی شارژر، دو میکروفون، دکمه‌های پاور و کنترل صدا ،حسگر مادون قرمز و خشاب سیم‌کارت را در جای گرفته‌اند.

 

صفحه‌نمایش POCO X3 Pro

شیائومی برای نمایشگر این گوشی، پنل IPS LCD با ابعاد 6.67 اینچ را درنظرگرفته است. رزولوشن نمایشگر 1080×2400 است که نسبت ابعاد تصویر 20:9 را می‌سازد. با اینکه کیفیت تصویر در پنل LCD به پای پنل‌های AMOLED نمی‌رسد، اما شیائومی سعی کرده با استفاده از محافظ گوریلا گلس 6، پشتیبانی از HDR10 و بهره‌مندی از نرخ نوسازی 120 هرتز، نکات مثبت ویژه‌ای را به این نمایشگر بیفزاید. در مجموع این صفحه نمایش، تصاویر باکیفیت و شفافی را به نمایش می‌گذارد و روشنایی مناسبی (حداکثر 450 نیت) ارائه می‌دهد.

 

پوکو ایکس 3 پرو از لحاظ سخت‌افزاری

بهترین ویژگی گوشی پوکو ایکس 3 پرو پردازنده آن است. پردازنده پرچم‌دار شرکت کوالکام و تراشه Qualcomm Snapdragon 860 با معماری 7 نانومتری عملکرد و قدرت بسیار زیادی در پردازش دارد. ایکس 3 پرو در قسمت پردازنده گرافیکی هم از تراشه  Adreno 640شرکت کوالکام بهره گرفته است. این گوشی شیائومی در سه نسخه 128 با رم 6، 128 با رم 8 و 256 با رم 8 عرضه شده که از نوع UFS 3.1 است.

با وجود چنین پردازنده‌ای بازی سنگینی همچون کال آف دیوتی با گرافیک Very High و فریم ریت  Max به راحتی قابل اجراست. البته بعد از بازی به مدت 40 دقیقه، دمای قسمت بالایی گوشی رفته که با اجرا در گرافیک مدیوم، می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

شیاائومی، در قسمت نرم‌افزار پوکو ایکس 3 پرو، به سراغ سیستم عامل اندروید 11 با رابط کاربری اختصاصی خود، یعنی MIUI 12 رفته است. در سری پوکو، در بخش About phone مربوط به تنظیمات، عبارتMIUI For POCO  (میوای برای پوکو) مشاهده می‌شود که تفاوت‌هایی با دیگر سری‌های شیائومی دارد. در این رابط کاربری App drawer از همان ابتدا فعال است و در بعضی انیمیشن‌ها و آیکون‌ها تغییرات جزئی مشاهده می‌شود.

 

خرید بهترین گوشی شیائومی؛ Xiaomi 11T Pro

 

 

باتری و شارژدهی پوکو ایکس 3 پرو

باتری در پوکو ایکس 3 پرو از نوع لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5160 میلی‌آمپرساعت است. درون جعبه این گوشی یک شارژر 33 واتی فست شارژ قرار دارد. طبق ادعای شیائومی این شارژر قادر است در 59 دقیقه گوشی را فول شارژ کند، اما در عمل حدود 90 دقیقه طول می‌کشد تا باتری از 7-8 درصد به 100 درصد برسد.

باتری این گوشی شیائومی در استفاده معمولی رو به سبک قادر است یک روز کامل بدون شارژ دوام بیاورد. مصرف باتری با انجام کارهای گرافیکی سنگین مثل بازی، بالا رفته و در یک ساعت 20 درصد از حجم باتری را کاهش می‌دهد که به دلیل وجود پردازنده قدرتمند این گوشی امری عادی است.

 

دوربین Poco X3 Pro

در ابتدا آرایش 5تایی در پنل دوربین، این تصور را به وجود می‌آورد که پوکو ایکس 3 پرو از 5 دوربین استفاده می‌کند. اما یکی از این به ظاهر لنزها در واقع همان فلاش LED است. با این حال پنل 4تایی دوربین نیز توقعات کاربر را به‌جا آورده است.

دوربین اصلی: لنز اصلی 48 مگاپیکسلی با استفاده از سنسور سونی مدل IMX 582، عکس‌های خروجی باکیفیتی را ثبت می‌کند. حجم عکس‌های ثبت شده با این لنز با گشودگی دیافراگم f/1.8 و استفاده از فیلتر رنگی Quad Bayer، 12 مگاپیکسل است. داینامیک رنج عکس‌ها عالی است و جزئیات (Details) و شارپنس به خوبی در آنها مشاهده می‌شود. اما عمق رنگ‌ها جالب نبوده و غلیط و اغراق شده ثبت می‌شوند.

لنز فوق عریض: دوربین اولترا واید از لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.2با پوشش 119 درجه بهره برده است. با توجه به افت وضوح لنز این دوربین به نسبت دوربین اصلی، کیفیت عکس‌های ثبت شده با آن کمتر بوده و جزئیات و شارپنس به خوبی قبل نخواهد بود. گرچه دیگر خبری از غلظت بیش از حد رنگ در عکس‌ها نیست.

حالت شب برای دوربین اولترا واید در دسترس است که می‌توان گفت در این رنج قیمتی عملکرد نسبتا خوبی دارد. در مجموع این دوربین می‌تواند در شرایط نوری مناسب، عکس‌هایی با جزئیات و شارپنس مناسب ثبت کند. در حاشیه عکس‌ها نیز بهم‌ریختگی خاصی به چشم نمی‌خورد.

دوربین ماکرو: لنز ماکرو در این گوشی با وضوح 2 مگاپیکسل، عکاسی ماکرو را کمی سخت می‌کند. گشودگی دیافراگم این لنز f/2.4 است، اما از آنجایی که از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند، نمی‌توان گوشی را بیش از مقدار مشخصی به سوژه اصلی نزدیک کرد. درکل باید گفت در این بخش با یک دوربین معمولی طرف هستیم و با توجه به قیمت پوکو ایکس 3 پرو هم نمی‌توان انتظار بیشتر از این داشت.

 

 

 

دوربین تشخیص عمق: با اینکه این لنز 2 مگاپیکسلی به مجموعه دوربین‌های این گوشی اضافه شده است، اما عکاسی پرتره با آن چنگی به دل نخواهد زد. اما عملکرد خوب حالت شب (Night Mode) و افزایش اکسپوژر (Exposure) در این حالت، از نکات مثبت این دوربین است.

فیلم‌برداری: در حالت 4K امکان قابلیت فیلم‌برداری با سرعت 30 فریم بر ثانیه و در حالت 1080p قابلیت 30، 60، 120، 240 و 960 فریم نیز وجود دارد. لرزشگیر دیجیتال (EIS) به کار رفته در نسخه پرو به کمک فیلم‌برداری آمده و کیفیت خوبی را برای ویدیوهای ضبط شده رقم می‌زند.

دوربین سلفی: شیائومی برای دوربین سلفی پوکو ایکس 3 پرو از یک لنز 20 مگاپیکسلی ساخت شرکت سامسونگ با دیافراگم f/2.2 استفاده کرده است. عکس‌های ثبت شده با این دوربین کیفیت خوبی داشته و در شرایط عالی نوری، از جزئیات، داینامیک رنج و دقت رنگ مطلوبی بهره می‌برند. امکان عکاسی پرتره با آن نیز وجود دارد که اتفاق جالبی است.

جمع‌بندی

از ویژگی‌های مثبت Poco X3 Pro، نمایشگر با نرخ نوسازی 120 هرتزی، پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون و اسپیکر استریو است. ویژگی‌هایی مانند صفحه‌نمایش LCD، عملکرد ضعیف سنسور اولترا واید، بدنه پلاستیکی و وزن و ضخامت زیاد گوشی، تنها ایرادهایی است که می‌توان به آن گرفت.

خبرگزاری برنا: محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما