شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان با موسسه مهاجرتی میرداماد

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۲:۳۵:۴۷
کد خبر: ۱۳۳۴۵۰۶
شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان با موسسه مهاجرتی میرداماد
دانشگاه های آلمان از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و تحصیل در این دانشگاه ها برای دانشجویانی که به این مسئله اهمیت می دهند، انتخاب مناسبی خواهد بود. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و رایگان بودن دانشگاه های آلمان از دلایل مهمی است که باعث جذب دانشجویان بین المللی شده است.

دانشگاه‌های آلمان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که بابت تحصیل در دانشگاه های دولتی هیچ شهریه ای از دانشجو دریافت نمی شود. دانشجویان خارجی می توانند بعد از فارغ التحصیلی درخواست اقامت بدهند و به مدت 18 ماه در آلمان بمانند تا شغل مناسبی پیدا کنند.

مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت به این کشور می باشد که در آن فرد می تواند پس از اتمام تحصیلات خود، وارد بازار کار شود. بعد از گذشت 5 سال از کار کردن و پرداخت به موقع مالیات این کشور، متقاضی می تواند برای اقامت دائم اقدام کرده و بعد از 3 تا 5 سال به شهروندی آلمان دست یابد. در کشور آلمان افراد می توانند در کنار تحصیل، مشغول به کار شوند و هزینه های زندگی را مدیریت کنند که این مسئله یکی از مزایای تحصیل در آلمان به شمار می رود.

مقاطع تحصیلی در آلمان

مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آلمان به 4 دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری تقسیم می شوند که مدت زمان تحصیل در هر یک از این مقاطع به شرح زیر می باشد:

  • دوره کارشناسی: 3.5 تا 4 سال (6 تا 8 ترم)
  • دوره کارشناسی ارشد: 1.5 تا 2 سال (3 تا 4 ترم)
  • دوره دکتری: 3 تا 6 سال
  • دوره آوسبیلدونگ: 3 تا 4 سال

ترم های تحصیلی در آلمان

هر سال تحصیلی در آلمان شامل دو ترم می باشد:

  • ترم زمستان: شامل 4 ماه است که شروع ترم دانشگاه های آلمان می باشد. از اواسط اکتبر آغاز شده و تا اواسط فوریه ادامه دارد.
  • ترم تابستان: دوره 3 ماهه می باشد که از اواسط آوریل شروع شده و تا اواسط ژوئیه ادامه دارد.

دسته بندی مراکز آموزش عالی آلمان

مراکز آموزش عالی آلمان به چند دسته تقسیم می شود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

مراکز دانشگاهی

در دانشگاه ها تمرکز بر روی تحقیق و پژوهش می باشد و دانشجویان می توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه های هنر و موسیقی

دانشگاه های هنر و موسیقی نیز نوع دیگری از مراکز آموزش عالی محسوب می شوند که حدود 50 دانشگاه هنر و موسیقی در آلمان وجود دارد. برای ورود به این دانشگاه ها استعداد و انگیزه حرف اول را می زند. حدود 25 درصد از دانشجویان این دانشگاه ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

دانشگاه علمی کاربردی

در دانشگاه های علمی کاربردی تاکید بر روی جنبه عملی و کاربردی مسائل می باشد و رشته های مهندسی، مالی و اقتصادی در این مراکز ارائه می شوند. بازار کار برای فارغ التحصیلان این دانشگاه ها مناسب تر می باشد زیرا کارفرمایان مدرک این دانشگاه ها را به سایر مراکز ترجیح می دهند. دوره های کارآموزی آلمان (آوسبیلدونگ) در این مراکز ارائه می شوند زیرا جنبه عملی دارند. این مراکز مقطع دکتری را به دانشجویان ارائه نمی دهند.

مطالب مرتبط: مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان

مهاجرت تحصیلی

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای آلمان

ما در سایت imohajerat  به شما خواهیم گفت که چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید. متقاضیان برای اخذ پذیرش آلمان بایستی زبان انگلیسی یا آلمانی را فراگیرند و مدرک آن را دریافت نمایند. بعد از گرفتن مدرک زبان افراد باید اقدام به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان نموده و بعد از اخذ پذیرش، می توانند از سفارت آلمان برای دریافت ویزای تحصیلی وقت بگیرند که این فرایند برای مقطع کارشناسی به طور میانگین 14 ماه طول می کشد. بعد از دریافت ویزای تحصیلی متقاضیان باید ثبت نام خود را نهایی کنند.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان

 مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های مختلف آلمان با یکدیگر تفاوت دارد که لازم است افراد قبل از ثبت نام، حتما به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند. در حالت کلی مدارک زیر برای پذیرش تحصیلی آلمان لازم است:

  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی
  • ترجمه مدارک شناسایی
  • گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • گواهی تمکن مالی به ارزش 10.230 یورو
  • دو قطعه عکس
  • بیمه دانشجویی
  • نامه تائیدیه استاد راهنما برای مقطع دکتری
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • سوابق شغلی در صورت وجود
  • انگیزه نامه
  • هزینه صدور ویزای تحصیلی (75 یورو)

بورسیه تحصیلی در آلمان

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است ولی دانشجو بایستی هزینه های زندگی شخصی در آلمان را متقبل شود. به همین خاطر دانشجویان می توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند تا به آن ها در مخارج زندگی کمک کند. بیشتر بورسیه ها در مقطع دکتری ارائه می شوند که از مشهور ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بورسیه تحصیلی DAAD

بورسیه DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) در مقطع دکتری به دانشجویان بین المللی، کمک هزینه تحصیلی به مبلغ 1200 یورو پرداخت می کند.

کمک هزینه تحصیلی

بنیاد ملی علوم آلمانی (Studienstiftung des Deutsche Volkes) ماهانه حدود 1250 یورو به دانشجویان بین المللی اعطا می کند.

STIPENDIUMPLUS

گروهی از 13 سازمان می باشد که برای دانشجویان خارجی هر ماه مبلغی حدود 1350 یورو واریز می کند.

هزینه تحصیل در کشور آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی رایگان است و ممکن است دانشجو در هر ترم تنها  200 یورو به دانشگاه پرداخت کند. در مقطع کارشناسی ارشد که یکی از پرطرفدارترین مقاطع به شمار می رود نیز تحصیل رایگان است اما فرد باید بتواند مخارج روزانه خود را تامین کند. در مقطع دکترا تا 3 سال اول، تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی آلمان رایگان بوده و اگر مدت تحصیل دانشجو بیشتر از زمان استاندارد طول بکشد، شخص ملزم است شهریه مورد نیاز برای تمدید دوره را پرداخت کند که این هزینه برای یک ترم مبلغی حدود 150 تا 200 یورو می باشد.

تحصیل در دانشگاه های آلمان برای دانشجویان بین المللی بسیار جذاب است و رویای هر دانشجویی است. در این مقاله سعی کردیم شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان، چگونگی پذیرش از دانشگاه های آلمان و هزینه های لازم برای تحصیل در این کشور را برای شما عزیزان مطرح کنیم تا بتوانیم به بخشی از سوالات و ابهامات شما در خصوص چگونگی تحصیل در دانشگاه های آلمان پاسخ دهیم.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز