معرفی انواع گواهی نامه ssl و تفاوت های آنها

۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۱۲:۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۳۵۲۴۹
معرفی انواع گواهی نامه ssl و تفاوت های آنها
درواقع کلمه ssl مخفف کلمات Secure Sockets Layer که به‌عنوان پروتکلی امنیتی در سراسر وب استفاده شود و داده‌هایی که بین دو سیستم منتقل می‌شود را رمزگذاری می‌کند تا امکان شنود این اطلاعات توسط هکرها وجود نداشته باشد.

به عبارت ساده‌تر می‌توان تعریف و نحوه کار ssl را با یک مثال توضیح داد، تصور کنید در حال تکمیل فرم پرداخت بانکی هستید، زمانی که شما پس از تکمیل اطلاعات روی دکمه ارسال اطلاعات کلیک می‌کنید، دیتاها و اطلاعات حساب شما از مرورگر شما به سمت سرور وب‌سایت ارسال می‌شود تا در اعتبار سنجی شود. در مسیر انتقال داده‌ها از مرورگر شما به سمت سرور وب‌سایت موردنظر هکرها این امکان را خواهند داشت که اطلاعات را سرقت کنند و از آنها سو استفاده کند، اما درصورتی‌که وب‌سایت موردنظر از گواهی‌نامه ssl استفاده کرده باشد داده‌ها در ابتدا رمزگذاری و سپس ارسال می‌شوند و در این حالت هکرها و افراد بیگانه به آنها دسترسی نخواهند داشت. به همین دلیل به‌جرئت می‌توان گفت خرید ssl برای تمامی وب‌سایت‌ها در سراسر وب ضروری است.

ssl چیست

نحوه تشخیص ایمن بودن وب‌سایت

تشخیص استفاده از انواع گواهینامه ssl به‌سادگی با مشاهده URL صفحه قابل‌تشخیص است، درصورتی‌که وب‌سایت از ssl استفاده کرده باشد کلمه HTTPS  در ابتدای آدرس سایت ظاهر می‌شود، برای تشخیص نوع اس اس ال تنها کافی است که روی آیکون قفل در مرورگر کلیک کنید تا جزئیات گواهی‌نامه را مشاهده کنید.

مزایای استفاده از ssl

1. امنیت

مهم‌ترین و مزیت اصلی استفاده از گواهی‌نامه SSL رمزگذاری اطلاعات است، زمانی که از این گواهی‌نامه استفاده می‌کنید، حتی اگر هکرها اطلاعات شما را به‌دست بیاورند هم به این دلیل که اطلاعات رمزگذاری شده‌اند، قابل‌استفاده نخواهند بود.

2. قابل اطمینان بودن

همانطور که گفتیم تمام دیتاها در اینترنت قابل هک شدن هستند، زمانی که سایتی گواهی‌نامه ssl معتبر داشته باشد می‌توان اطمینان حاصل کرد که وبسایتی قابل‌اعتماد و معتبر است. به عنوان مثال استفاده از این قابلیت در وبسایت‌های فروشگاهی در کنار تجربه کاربری مناسب، سرعت بالای سایت و... برای جلب اعتماد مشتریان و افزایش فروش بسیار ضروری است، در صورتی که قصد دارید سایتتان در کنار امنیت وبسایت تجربه کاربری و سرعت مناسبی هم داشته باشد، هاست ووکامرس مبین هاست انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. 

3. جلوگیری از فیشینگ

حملات فیشینگ از رایج‌ترین حملات در اینترنت هستند که اغلب به‌صورت تبلیغات و… به کاربران ارسال می‌شوند و آنها را به سایت‌های نامعتبر هدایت کرده و اطلاعات حساسی مانند اطلاعات حساب کاربری آنها را جمع‌آوری و از آنها سواستفاده می‌کنند، کاربران میتوانند با چک کردن گواهی‌نامه امنیتی ارائه‌شده توسط وب‌سایت‌ها به اعتبار وب‌سایت پی ببرند و اطلاعات محرمانه خود را در وب‌سایت وارد نکنند. 

4. تأثیر بر سئو سایت

در سال‌های اخیر اهمیت داشتن گواهی‌نامه ssl برای گوگل به یک امر مهم در افزایش رتبه وب‌سایت‌ها در موتور جستجو تبدیل‌شده است و وب‌سایت‌هایی که دارای این گواهی‌نامه باشند رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کنند. به همین جهت تقریباً تمام وب‌سایت‌هایی که در نتایج موتور جستجو گوگل مشاهده می‌شوند ssl دارند. 

انواع گواهینامه های ssl

انواع ssl

گواهی‌نامه DV SSL یا Domain Validation

این گواهی‌نامه مربوط به شرکت domain validation در این حالت فرایند اعتبار سنجی و تأیید اعتبار وب‌سایت تنها روی نام دامنه شرکت صادرکننده انجام می‌شود، و اعتبار سنجی با ارسال یک ایمیل به شخص صاحب دامنه انجام می‌شود، و معمولاً برای اشخاص حقیقی مناسب است، هرچند سازمان‌ها هم امکان استفاده از این نوع گواهی‌نامه را دارند. 

گواهی‌نامه OV SSL یا Organization Validation

سطح امنیتی گواهی‌نامه OV بالاتر از DV است و به تأیید اعتبار کسب و کار اینترنتی می‌پردازد، این نوع تنها به سازمان و اشخاص حقوقی و با دریافت مدارک مورد نیاز ثبت شرکت، سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و..  از آنها واگذار می‌شود. در صورتی که سازمانی از این گواهی برای وب‌سایت خود استفاده کند، اطلاعات تأیید هویت شده سازمان در بخش جزئیات اس اس ال وب‌سایت قابل‌دسترسی خواهد بود. 

گواهی‌نامه EV یا Extended Validation

کامل‌ترین گواهی‌نامه ssl، گواهی‌نامه EV است که از اعتبار و ارزش بالاتری در مقایسه با سایر انواع اس اس ال دارد. این نوع گواهی‌نامه هزینه بالاتری داشته و مدارک تأیید هویت سازمان با دقت بالاتری موردبررسی قرار می‌گیرند، معمولاً شرکت‌های بزرگ ازجمله گوگل گواهی ssl EV دارند. 

کدام نوع از گواهی SSL برای من بهتر است؟

کدام نوع از گواهی SSL برای من بهتر است؟

پس از آشنایی با انواع SSL ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که کدام گواهی‌نامه برای شما بهتر است؟ پاسخ این سؤال به نوع کاربری وب‌سایت شما بستگی دارد. درصورتی‌که سایت شما یک سایت شخصی، معرفی، اطلاع‌رسانی و.. است، بهترین گزینه برای شما انتخاب گواهی ssl DV است، به این دلیل که نیاز به تأیید اطلاعات شرکت نداشته و همچنین هزینه کمتر و مقرون‌به‌صرفه دارد. اما درصورتی‌که صاحب کسب‌وکار، شرکت و یا یک سازمان هستید، گواهی‌های OV اعتبار بیشتری را به سایت شما می‌بخشند، و کاربران شما احساس امنیت بیشتری خواهند داشت. و درصورتی‌که صاحب سازمان بزرگی هستید که نیاز به تأیید اعتبار صددرصدی کسب‌وکارتان را دارید نوع گواهی‌نامه EV را انتخاب کنید. 

مقایسه گواهینامه SSL رایگان و پولی

گواهی‌نامه SSL رایگان و غیر رایگان دارای تفاوت‌هایی هستند، مهم‌ترین تفاوت این دو گواهی‌نامه مدت‌زمان ارائه آنها است، اس اس ال رایگان معمولاً نیاز به تمدید 3 ماهه دارند اما گواهی‌های غیر رایگان به‌صورت سالانه قابل تمدید هستند، همچنین مهم‌ترین مزیت استفاده از گواهی SSL رمزنگاری اطلاعات است، در صورت استفاده از SSL رایگان ممکن است رمزگذاری انجام‌شده روی اطلاعات فاقد اعتبار باشد. 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز