مهم ترین نکات برای اجرای سیستم گرمایش از کف در خانه

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۱۰:۳۷:۱۶
کد خبر: ۱۳۴۳۶۹۶
مهم ترین نکات برای اجرای سیستم گرمایش از کف در خانه
گرمایش از کف تابشی مسلماً سیستم گرمایشی برای یک خانه ایده آل است. راحت، کارآمد، محبوب و بی‌صدا است و مانند شومینه یا بخاری خروجی مضر و یا آسیب‌زا ندارد.

گرمایش از کف تابشی مسلماً سیستم گرمایشی برای یک خانه ایده آل است. راحت، کارآمد، محبوب و بی‌صدا است و مانند شومینه یا بخاری خروجی مضر و یا آسیب‌زا ندارد. گرمایش از کف، گرما را از پایین تامین می‌کند و به بالا می‌رساند، درحالی که سایر ابزارهای گرمایشی گرما را به بالا هدایت می‌کنند و هوای گرم به دلیل سبکی بیشتر در بالای هوای سرد قرار می‌گیرد. نتیجه یک گرمای کلی و یکنواخت‌تر است که همه چیز را در اتاق گرم می‌کند. با اشراف به این موضوع قصد داریم کمی بیشتر در مورد اجرای چنین سیستمی در منزل و محیط‌های مسکونی صحبت کنیم.

نکات فنی را در اولویت قرار دهید

ما در مورد نکات فنی صحبت زیادی نداریم اما نکاتی مانند لوله کشی فاضلاب باید قبل از اجرای سیستم گرمایش از کف به درستی بررسی شود تا در صورت خرابی اصلاح لازم به عمل آید. 

گرفتگی لوله‌ها

اگر پس از اجرای سیستم گرمایش از کف، دچار مشکلات لوله کشی شدید، کندن کف برای شما بسیار مشکل‌تر از شرایط عادی خواهد بود بنابراین ابتدا سعی کنید با استفاده از لوله بازکنی مشکل را سرو سامان دهید؛ در صورت عدم حل مشکل با اطلاع از قیمت لوله بازکنی از متخصص مربوطه برای این مشکل کمک بخواهید.

انواع سیستم‌های گرمایش از کف تابشی

Screenshot_20220626-113610_Docs

کف‌های تابشی یا با کابل‌های مقاومت الکتریکی یا آب گرمی که در داخل لوله جریان دارد گرم می‌شوند.

  • سیستم های الکتریکی

سیستم‌های گرمایش تابشی الکتریکی معمولاً مکمل هستند و تنها منبع گرما برای یک اتاق نیستند. قبل از اتصال، کابل‌ها اغلب برای سهولت در نصب به تشک‌ها متصل می‌شوند و سپس در بستری از ملات نازک بر روی کف زیرین نصب می‌شوند. معمولا از کاشی‌های کاشی‌های سرامیکی یا سنگی برای روی سیستم استفاده می‌شود. همچنین پدهای گرمایش کف برقی تابشی وجود دارد که می‌توان آنها را در زیر لمینت و سایر کف‌های شناور مانند چوب های سخت مهندسی نصب کرد. 

  • سیستم های هیدرونیک

سیستم های گرمایش تابشی هیدرونیک معمولاً برای گرم کردن کل خانه طراحی می‌شوند. آب بین 100 تا 120 درجه توسط یک دیگ گرم می‌شود و از طریق لوله‌های زیر طبقات به گردش در می‌آید. لوله را می‌توان به روش‌های مختلفی نصب کرد: تعبیه در یک دال بتنی، نصب بر روی دال موجود در سیمان، منگنه سازی در زیر کفپوش، یا نصب در داخل کانال‌ پانل‌های زیرزمینی طراحی شده خاص بعضی از این روش‌ها هستند. هر نوع کفپوش، از جمله کفپوش نواری ساخته شده از چوب سخت و همچنین وینیل یا موکت را می‌توان بالای آن نصب کرد.

یک سیستم با راحتی بیشتر

گرمایش از کف به دلایل مختلف نسبت به سایر سیستم‌ها راحت تر است. این سیستم گرمای مطلوبی ایجاد می‌کند، هرجا که نشسته باشید گرم خواهد بود و این گرما آزاردهنده نیست. از آنجایی که تمام سطوح اتاق نیز در حال گرم شدن هستند، هیچ جسم سردی وجود ندارد که گرما را کاهش دهید و باعث شود احساس سرما کنید. علاوه بر این، گرمای تابشی یا سیتم گرمایش از کف تحت کنترل دائم قرار دارد و دما را در حد متعادلی نگه می‌دارد. همچنین این سیستم هوا را خشک نمی‌کند تا دچار خشکی پوست و خشکی و خونریزی بینی شوید. در نهایت، هوای داخل خانه تمیزتر است و گرد و غبار و مواد حساسیت زا کمتر در اثر جریان هوا به خانه وارد نمی‌شود.

Screenshot_20220626-113632_Docs

هزینه و انرژی کمتر

از آنجایی که گرمای الکتریکی (مانند بخاری‌های برقی یا سیستم‌های برقی از کف) گران است، کف‌های تابشی الکتریکی معمولاً به مناطق کوچکی مانند حمام یا آشپزخانه محدود می‌شوند. برای صرفه جویی در هزینه‌ها و انرژی، ترموستات‌های قابل برنامه ریزی با محدودیت دمای هوا و کف با چنین سیستم‌هایی توصیه می‌شود.

سیستم‌های کف تابشی هیدرونیک (برپایه آب) باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه سوخت می‌شوند، زیرا گرمای تابشی در دمای پایین‌تر هوا مورد قبول‌تر است و به شما امکان می‌دهد ترموستات را پایین بیاورید. می‌توان صرفه جویی بیشتری کرد زیرا راه اندازی یک دیگ با راندمان بالا در دماهای پایین تر باعث افزایش طول عمر آن می‌شود (دیگ‌هایی با دمای بالا باعث فشار به دستگاه می‌شود). علاوه بر این، گرمای تابشی هیدرونیک نسبت به سایر سیستم‌ها کارآمدتر است زیرا از دمای نسبتاً پایین آب برای گرم کردن خانه شما استفاده می‌کند. 

نصب ساده 

نصب و راه اندازی در سال‌های اخیر با ظهور کفپوش‌های زیرین که از قبل با کانال‌های لوله نصب شده‌اند، ساده شده‌تر اند. در گذشته برای پیاده سازی چنین سیستمی، پس از ساخت زیرساز برای نصب لوله‌ها، باید لوله‌ها روی زیرساز (با جنس مورد نظر خود) بست می‌شد. اکنون پانل‌های آماده به همراه لوله‌های نصب شده همه چیز را کمی راحت‌ترکرده است.

خنک کننده تابشی

تنها نکته منفی برای گرمایش از کف تابشی این است که استفاده از آن برای سرمایش چندان آسان نیست. با یک سیستم گرمایش هوای اجباری معمولی، از همان کانال هایی که هوای گرم را از طریق مجاری از کوره می‌فرستند، می‌توان برای وارد کردن هوای خنک از یک تهویه مطبوع مرکزی استفاده کرد. در حالی که خنک کننده تابشی امکان پذیر است، معمولاً نصب آن مقرون به صرفه نیست. برای تامین آب سرد باید از چیلر یا پمپ حرارتی زمین گرمایی استفاده شود. علاوه بر این، لوله خنک کننده تابشی بهتر است در سقف اجرا شود (نه کف، مکان بهتر برای گرمایش). و در حالی که سیستم‌های خنک کننده تابشی دمای هوا را کاهش می‌دهند، ممکن است رطوبت زدایی نیز برای ایجاد احساس خنکی مورد نیاز باشد.

هزینه های سیستم های کف تابشی

برای ساخت و ساز جدید، سیستم کف تابشی هیدرونیک احتمالاً بیشتر از سیستم‌های گرمایشی و سیستم‌های سرمایشی مانند کولر هزینه خواهید کرد. اما در دراز مدت، به دلیل تنظیمات کمتر ترموستات و راندمان بالاتر، در هزینه صرفه جویی می‌شود. هزینه مقاوم سازی کفپوش های تابشی هیدرونیک بسته به اینکه آیا دسترسی به کف زیرین وجود دارد و میزان کفپوش‌ها و سقف‌ها باید کنده شده و مجدداً نصب شوند، متفاوت است.

این سیستم‌ها از نظر هزینه کمی بالاتر از بخاری، اسپیلت و سایر وسایل گرمایشی و سرمایشی هستند اما کارایی بیشتر آنها در کنار صرفه جویی در هزینه‌ها نکته مثبت و متمایز کننده آن از باقی سیستم‌های است.

نویسنده: سارااقبالی

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز