جلوگیری از بیماری واریس و تشدید آن

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۱۲:۲۵:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۴۶۲۷
جلوگیری از بیماری واریس و تشدید آن
به وجود آمدن رگ های واریسی مشکل ناخوشایندی است که می تواند باعث ایجاد ضربان و درد در پا شود.

به وجود آمدن رگ های واریسی مشکل ناخوشایندی است که می تواند باعث ایجاد ضربان و درد در پا شود. رگ های واریسی به دلیل نیروی جاذبه زمین و فشار و وزن بدن بیشتر روی پاها ظاهر می شوند. رگ های پا وظیفه انتقال خون از پایین به سمت قلب دارند و اگر دریچه های رگ های ما دچار اختلال شوند یا ضعیف شوند جریان خون در این رگ ها دچار مشکل می شود. در نتیجه ممکن است خون در پاها جمع شود و سیاهرگ ها دچار کشیدگی و شوند و خون به بیرون نفوذ کند.

آشنایی با دلایل و عوامل خطر واریس

رگ های قسمت پایینی پا باید با اعمال فشار در برابر نیروی جاذبه خون را به قلب برسانند و از بازگشت آن به عقب جلوگیری کنند. در برخی رگ ها دریچه هایی که جریان خون را حفظ میکنند ضعفیف شده و آسیب میبینند و در نتیجه خون در رگ ها جمع می شود. وقتی این اتفاق می افتد رگ ها متورم می شوند و باعث ایجاد واریس می شوند.

سابقه خانوادگی اولین عامل خطر برای ابتلا به واریس است. اگر خانواده شما دچار عارضه واریس هستند، احتمال ابتلای شما به آن بسیار بیشتر است. اما ژنتیک تنها عامل ابتلا به رگ های واریسی نیست.

سایر عواملی که در ابتلا به رگ های واریسی نقش دارند عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت
  • رژیم غذایی
  • برخورد ضربه به پا
  • اضافه وزن
  • کم تحرک بودن
  • بارداری

برخی از این عوامل را می توان کنترل کرد اما برخی دیگر قابل کنترل نیستند. با مراقبت از عوامل قابل کنترل می توانید رگ های واریسی را متوقف کنید و ابتلا به رگ های واریسی جدید در امان باشید. شما نمی توانید به طور کامل ایجاد رگ های واریسی را متوقف کنید. اگر وضعیت رگ های وارسی شما بدتر شد با یک متخصص واریس صحبت کنید تا روش های درمانی مناسب مانند اسکلروتراپی، مصرف دارو یا جراحی را برای شما درنظر بگیرند.

جلوگیری از تشکیل و تشدید رگ های واریسی

روش هایی برای کاهش خطر ابتلا به واریس وجود دارد.

ورزش های ملایم

 

از پزشکتان بپرسید که ایا ورزش برای شما مناسب است خیر. تمرینات زیر در پیشگیری و درمان واریس برای اکثر افراد مبتلا به آن مناسب است.

  • پیاده روی یا دویدن: این تمرینات استخوان ها و ماهیچه ها را تقویت میکند، به حفظ فشار خون سالم کمک میکند و باعث کاهش وزن میشود.
  • دوچرخه سواری: دوچرخه سواری یک ورزش کم فشار است که گردش خون را افزایش میدهد و عضلات ساق پا را تقویت میکند و در عین حال از مفاصل محافظت میکند. دوچرخه سواری باعث کشش ماهیچه های پا به پشت و خم شدن زانو ها به سمت سینه میشود.
  • بلند کردن پا: صاف به پشت دراز بکشید و هر بار یک پا را بلند کنید، قبل از تعویض پاها چند ثانیه آنها را در هوا نگه دارید. همچنین میتوانید در حالت ایستاده پاهای خود را بالا برده و ثابت نگه دارید، این کار را به نوبت برای هر دو پا تکرار کنید.
  • حرکت به جلو: حرکت رو به جلو ماهیچه های مختلف پا و ساق پا را به کار میاندازد و میتواند به حفظ جریان خون کمک کند. بایستید و پاهای خود را کمی از هم باز کنید، جلو بروید و زانورا خم کنید، آن را مستقیما بالای مچ پا نگه دارید. چند ثانیه صاف شوید و پاها را عوض کنید.
  • تکان دادن پاها: در این حرکت باید ابتدا وزن خود روی پنجه پا قرار دهید، سپس پاشنه پا را پایین بیاوریدو وزن بدن را به پاشنه منتقل کنید و پنجه پ را را بلند کنید. با انجام این تمرین عضلات پاهای شما کشیده و گردش خون را بهبود میبخشد.
  • بالا بردن پا: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را به سمت هوا بلند کنید، چند ثانیه در این حالت بمانید، در صورت لزوم پاهای خود را به دیوار تکیه دهید سپس پاهای خود را روی زمین قرار دهید. این تمرین میتواند به کاهش تورم و درد پاها کمک کند.
  • کشیدن عضلات ساق پا: این تمرین گردش خون را بهبود میبخشد و حتی میتواند روند بهبود زخم های وریدی پا را افزایش دهد. روی یک پله بایستید، دست ها را به دیوار تکیه دهید و پاشنه پا را از لبه پشتی پله آویزان کنید، پاشنه های خود را بالا بیاورید تا روی نوک پا قرار بگیرید. یک لحظه در این حالت باقی بمانید سپس پاشنه های خود را به زیر سکو پایین بیاورید تا عضلات ساق پا کشیده شوند. سعی کنید روزانه تا سه بار و هر بار 10 تا 15 بار این تمرین را تکرار کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

برای پیشگیری از واریس باید تغییرراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. این تغییرات شامل کاهش مصرف نمک و اضافه کردن غذاهایی با فیبر بالا است. به جای نان سفید و پاستا از گندم کامل استفاده کنید. فیبر باعث کاهش یبوست میشود که به ایجاد رگ های واریسی کمک میکند و علاوه بر این مصرف کمتر نمک باعث کاهش تورم میشود. مصرف محصولات قندی فراوری شده را قطع کنید یا کاهش دهید چون شکر بر سیستم عروقی فشار وارد می کند. میوه های تازه مانند توت سیاه، سیب، زردآلو و انگور خوراکی های سالمی هستند. برای جلوگیری از لخته شدن خون از مواد حاوی ویتامین  E مانند مکمل های غذایی استفاده کنید.

کاهش وزن

چاقی یک عامل خطرناک برای ابتلا واریس است. اضافه وزن به رگ های ساق پا فشار بیشتری وارد میکند و باعث ضعیف شدن دریچه ها و ایجاد رگ های واریسی میشود. پزشکان همیشه به بیماران مبتلا به واریس توصیه میکنند که وزن اضافی خود را کاهش دهند. لاغری نه تنها از ایجاد رگ های واریسی جدید جلوگیری میکند بلکه خطر مشکلاتی مانند لخته شدن خون، زخم ها و تجمع مایعات را کاهش میدهد.

لباس های مناسب بپوشید.

 

زنان 50 درصد بیشتر از مردان در معرض ابتلا به رگ های واریسی قرار دارند. برخی تغییرات لازم برای جلوگیری از ابتلا به رگ های واریسی در زنان عبارتند از:

  • کفش های پاشنه بلند را جز برای مدت کوتاهی نپوشید
  • برای فشردن پاها و ایجاد جریان خون موثر جوراب های فشاری بخرید. این جوراب ها ظاهر خوبی دارند و شبیه به جوراب شلواری مشکی هستند و در اکثر داروخانه ها، فروشگاهها و لوازم پزشکی ها و یا با نسخه پزشک در دسترس هستند. جوراب های فشاری مخصوص کاهش ناراحتی و تورم هستند و از پیشرفت رگ های واریسی جلوگیری میکنند.
  • از پوشیدن لباس ها تنگ به خصوص در ناحیه کمر، کشاله ران و ساق پا خودداری کنید. بهتر است برای جلوگیری از واریس از شلوار جین و کفش های پاشنه دار نازک کمتر استفاده کنید.

زندگی پرتحرک تری داشته باشید.

اگر تمام روز برای کار پشت میز مینشینید باید بلند شوید و حرکت کنید. اگر در حین کار باید به مدت طولانی ایستاده باید وزن خود را از یک پا به پای دیگر منتقل کنید. نشستن یا ایستادن بیش از حد در یک وضعیت ثابت میتواند باعث تجمع خون در پاها شود. برای حفظ گردش خون پاهای خود را مرتب خم کنید و حرکت دهید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز