آشنایی با انواع اتصالات در صنعت

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۲۰:۲۷:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۷۱۶۴
آشنایی با انواع اتصالات در صنعت
امروزه اتصالات صنعتی دارای کاربردهای فراوانی هستند و در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرند.

امروزه اتصالات صنعتی دارای کاربردهای فراوانی هستند و در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرند. انواع اتصالات در صنعت دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند که باعث شده است تا امروزه افراد زیادی علاقه‌مند به خرید و استفاده از آنها باشند. اتصالات صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربردهای مختلفی را به شما ارائه می‌دهند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد آشنایی با انواع اتصالات در صنعت را دارید مطالعه این مطلب می‌تواند اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

آشنایی با اتصالات مغزی در صنعت و کاربردهای آنها

زمانی که در لوله‌کشی‌های صنعتی نیاز باشد تا دو قطعه مختلف به یکدیگر متصل شوند می‌توان از اتصالات مغزی استفاده کرد. اتصالات مغزی یکی از مهم‌ترین انواع اتصالات در صنعت می‌باشند که استفاده از آنها می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

یکی از کاربردهای بسیار مهم این اتصالات زمانی است که شما نیاز داشته باشید تا قطر لوله‌کشی خود را تغییر دهید و از لوله‌هایی با قطرهای مختلف در مسیر لوله‌کشی خود استفاده کنید. در چنین شرایطی می‌توانید به‌راحتی از اتصالات مغزی استفاده کرده و قطر لوله‌کشی خود را تغییر دهید.

اتصالات مغزی در واقع شامل یک‌تکه فلزی هستند که با استفاده از ریخته‌گری تولید شده‌اند و دو سر آنها نیز به‌صورت دنده‌ای طراحی و ساخته شده است و همین عامل به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید دو قطعه را با استفاده از آن به یکدیگر متصل کنید.

خود این اتصالات دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به مغزی‌های رو پیچ و تو پیچ و همین‌طور رو پیچ ساده اشاره کرد که هر یک در موارد خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد اتصالات صنعتی بسیار گسترده است و در قسمت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت اتصالات صنعتی یک قطعه کوچک لوله و یا لوله قابل جدا شدن است که به یک قطعه دیگر متصل شده و لوله‌ها را بهم وصل می‌کند. اتصالات صنعتی معمولا برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و در کارهای مکانیکی و لوله‌کشی‌ها استفاده می‌شوند.

انواع گوناگونی از اتصالات صنعتی وجود دارند که هر یک برای انجام کار خاصی تولید شده‌اند و کارایی ویژه‌ای به همراه دارند. در این مقاله قصد داریم تا انواع اتصالات صنعتی را بیان نماییم و کاربرد هریک را به طور جداگانه شرح دهیم.

در زیر برخی از متداول‌ترین اتصالات صنعتی را ذکر خواهیم کرد و مزایای هر یک را برخواهیم شمرد.

اتصال آرنجی

این نوع اتصال که به نام آرنج و یا ELL نیز شناخته می‌شود، برای تغییر جهت یک سیستم لوله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول اتصال آرنج دارای خم ۴۵ الی ۹۰ درجه‌ای است و ممکن است که در زوایای دیگری نیز وجود داشته باشد.

آرنج‌ها بسته به نوع سفارش مشتری در قطرهای متفاوتی تولید می‌شوند و و به طور کلی برای اتصال لوله‌های مختلف کاربرد دارند. به عنوان نمونه‌ای از این نوع اتصالات صنعتی در خانه شما می‌توان به اتصالی که شیر دوش را به سردوش وصل می‌کند اشاره کرد.

اتصالات سه راهی

این نوع اتصالات صنعتی برای ترکیب و یا تقسیم لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نام آن‌ها مدل اصلی هر یک را توصیف می‌کند به صورتی که اتصالات Tees ، Wyes هر یک دارای یک ورودی و دو خروجی هستند (و یا بالعکس) که به ترتیب با زاویه ۹۰ و ۴۵ درجه با یکدیگر در تقاطع هستند و کنار هم قرار گرفته‌اند. اتصالات متقاطع دارای یک ورودی و سه خروجی (و یا بالعکس) هستند که در زاویه ۹۰ درجه از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این نوع اتصالات صنعتی در طرح‌های مختلف و رنگ‌های گوناگون تولید شده و ارائه می‌شوند و می‌توانند قطرهای مختلفی نیز داشته باشند.

کوپلینگ‌ها

کاربرد اصلی اتصالات صنعتی کوپلینگ‌ها که با نام اتصال‌دهنده نیز شناخته می‌شوند، اتصال دو قطعه لوله به یکدیگر است. این نوع اتصالات صنعتی به طور کلی به صورت کوتاه ساخته می‌شوند و در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت اصلی Couplings وUnions است که کوپلینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دائمی هستند و اغلب در محل مورد استفاده جوش داده می‌شوند و یا توسط یک سری پیچ و مهره در جای خود محکم می‌شوند در حالی که Unions ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را در صورت نیاز به راحتی برداشت و مجددا در جای مورد نظر قرار داد.

اتصالات فشرده کننده

اتصالات صنعتی فشرده‌کننده گونه‌ای دیگر از اتصالات صنعتی هستند که به طور کلی از سه قطعه تشکیل شده‌اند: یک بدنه، مهره و واشر. در واقع کاربرد این نوع اتصالات صنعتی در محکم کردن اتصالات دیگر از طریق وارد کردن فشار به آن‌ها است.

این امر سبب می‌شود تا اتصالات در جای خود سفت و محکم شوند و در نهایت نشتی از اتصالات صورت نگیرد. این نوع اتصالات در صنایع مختلف و همچنین در خانه‌ها کاربرد دارند که به طور مثال می‌توان به شیرهای آب در سرویس‌های بهداشتی و حمام و آشپزخانه اشاره کرد.

اتصالات سد کننده

نوع دیگری از اتصالات صنعتی هستند که همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست به عنوان یک سد و مانع عمل می‌کنند. این نوع اتصالات صنعتی در انتهای لوله‌ها نصب شده و به نوعی یک بن‌بست ایجاد می‌کند و مانع از جریان یافتن سیال درون لوله‌ها می‌شود.

دریچه‌ها و شیرآلات

دریچه‌ها و شیرآلات صنعتی در حالی که به عنوان اتصالات صنعتی در نظر گرفته می‌شوند، به دلیل پیچیدگی و تنوعی که دارند دسته مختص به خود را نیز دارا هستند. انواع مختلفی از شیرآلات و دریچه‌ها وجود دارند که هر یک کارکرد مخصوص به خود را دارند و کار ویژه‌ای انجام می‌دهند. همچنین باید بدانید که شیرآلات و دریچه‌ها در جنس‌های گوناگونی تولید می‌شوند و هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

به طور کلی می‌توان بیان کرد که شیرآلات و دریچه ها از فلزات مختلف و یا پلاستیک‌های مقاوم تولید می‌شوند و در خانه‌ها و صنایعی مانند آبگرم‌ کن و استخر و موارد دیگر کاربرد دارند.

شرکت همیار فلز در زمینه تولیدات فولاد و آهن آلات و اتصالات صنعتی فعالیت دارد. شرکت همیار فلز نماینده شرکت FNC ایتالیا در سال ۱۳۸۹ تضمین بهترین کیفیت و قیمت را به شما می دهد و کالای مورد نیازتان را با ارائه فاکتور رسمی در اختیارتان قرار می دهد.

همیار فلز با شرایط خرید آنلاین و تحویل با سرعت بالا به شما این امکان را میدهد تا نیاز خود را به محصولاتی از قبیل فولادهای آلیاژی، تیرآهن، ورق سیاه، اتصالات صنعتی، اتصالات شیرآلات و میلگرد تامین کنید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما