فراز و نشیب قیمت ورق سیاه از فروردین تا تیر سال ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۹:۴۷:۰۷
کد خبر: ۱۳۶۲۰۰۸
فراز و نشیب قیمت ورق سیاه از فروردین تا تیر سال ۱۴۰۱
ورق سیاه نیز مانند سایر مقاطع فولادی دچار نوسان قیمت می شود، در این مطلب به بررسی تغییرات بهای این محصول فولادی در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ پرداخته ایم.

ورق سیاه، محصولی است که در ابعاد مختلف و به دو شیوه شیت و کلاف در بازار عرضه می‌شود. قیمت‌ این کالا به‌ازای هر متر یا براساس هر کلاف از این محصول اعلام می‌شود؛ پس، پیش از برآورد هزینه باید مشخص کنید که به کدام‌یک از انواع این صفحات آهنی نیاز دارید و باتوجه به آن جدول قیمت را بررسی کنید. در این گزارش قیمت ورق سیاه را از ابتدای سال ۱۴۰۱ بررسی می‌کنیم.

"ورق آهن سیاه، یکی از مقاطع فولادی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است که با تحمل حرارت بالای 930 درجه سانتی‌گراد، طی فرآیند نورد فشاری در مجتمع‌های فولادی تولید می‌گردد و به‌عنوان ورق گرم نیز شناخته می‌شود. کارشناسان آهن آنلاین در این مقاله به‌بررسی روند تغییرات قیمت این کالا در 4 ماه ابتدایی سال 1401 پرداخته‌اند؛ از آنجایی‌که ورق سیاه در ضخامت‌های 1 تا 10 میلی متر و در ابعاد مختلف به‌صورت رول و شیت تولید می‌شود، می‌توانید آن را با مناسب‌ترین قیمت بازار در سایز دلخواه، به‌همراه دریافت مشاوره پیش از خرید رایگان با کارشناسان فروش این مجموعه، از ahanonline تهیه کنید."

چرا ورق سیاه بخریم؟!

ورق سیاه، جدا از اینکه در صنایع مختلف خودروسازی، کشتی‌سازی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی کاربرد دارد، سرمایه‌گذاری مناسبی هم محسوب می‌شود؛ بسیاری از افراد به جای خرید طلا، ارزهای دیجیتال و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، انواع محصولات فولادی را خریداری می‌کنند تا از افزایش قیمت بلندمدت آن‌ها سود به دست آورند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری روی این مقاطع به فضایی برای نگهداری هم نیاز دارد، زیرا بعد از خرید، محصولات به آدرس مورد نظر شما ارسال می‌شوند و باید محلی برای نگهداری آن‌ها داشته باشید. این فضا باید به‌گونه‌ای باشد که ورق‌ها یا کلاف‌ها با قرارگرفتن در آن‌ها زنگ نزنند و آسیب نبینند.

چه عواملی بر قیمت ورق آهن اثر گذار است؟

فاکتورهای مختلفی بر قیمت این کالای فولادی تأثیر دارد؛ اولین عامل، وزن ورق آهن است. هرچقدر ضخامت و ابعاد محصول بزرگ‌تر باشد، طبیعتا وزن بیشتری هم دارد؛ به‌همین‌دلیل، هزینه آن بیشتر است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"وزن ورق آهن سیاه، همواره از اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین کیفیت، قیمت و ارزش ورق آهن کارخانه‌های مختلف بوده است. بدون محاسبه وزن ورق سیاه، از کیفیت هیچ کدام از مدل‌های آن نمی‌توانید مطمئن باشید و ممکن است در معامله‌های خود با پرداخت هزینه اضافی برای محصولات بی‌کیفیت متضرر شوید."

البته این بدان معنا نیست که مجتمع‌های فولادی مانند اکسین اهواز یا فولاد مبارکه استاندارد مشخصی برای وزن مقاطع خود ندارند و هرکدام را با وزن‌های متفاوت تولید می‌کنند. نکته اینجاست که وزن هر ورق با توجه به ضخامت و ابعادش تعیین می‌شود و با محصولاتی که در اندازه‌های دیگر تولید می‌شود، متفاوت است.

 

وزن ورق سیاه اصلی ترین عامل برای تعیین بهای این محصول است.

2

عامل تأثیرگذار دیگر، روش تولید ورق آهن است؛ احتمال اینکه کارخانه‌های مختلف از روش‌های گوناگونی برای تولید این محصول استفاده کنند، وجود دارد. البته همه ورق‌های سیاه با روش نورد گرم تولید می‌شوند، اما اینکه این فرایند در هر کارخانه چطور طی می‌شود، ممکن است متفاوت باشد و این موضوع روی هزینه تمام شده محصول و قیمت نهایی هم اثر می‌گذارد.

عوامل تأثیرگذار در بازار فولاد هم ممکن است در بهای نهایی این محصولات تفاوت ایجاد کنند؛ نرخ ارز، ارزش جهانی فولاد و تورم مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر تغییرات قیمت در بازار فولاد هستند. با بررسی دلایل تقاضا بسیار زیاد برای خرید تیرآهن اهواز می توانید بفهمید که بعضی از این عوامل غیرقابل پیش‌بینی هستند و به یکباره بازار آهن و فولاد را دچار نوسان می‌کنند.

ورق سیاه کدام برندها کیفیت بیشتری دارد؟

انتخاب برند برای خرید محصولات فولادی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا بعضی از برندها اعتبار و کیفیت چندانی ندارند. ورق‌های فولادی، خود به‌عنوان ماده اولیه برای بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین اگر کیفیت بالایی نداشته باشند، محصول نهایی هم بی‌کیفیت می‌شود و حتی ممکن است باعث بروز مشکل در امنیت جانی و مالی شود. مثلا استفاده از ورق‌های سیاه بی‌کیفیت در ساخت بدنه ماشین، در هنگام تصادف دردسرساز می‌شود.

از میان تولید کننده‌های مختلف این محصول، فولاد مبارکه اصفهان حرف اول را می‌زند؛ این کارخانه محصولاتش را مطابق با استانداردهای روز تولید می‌کند. کارخانه‌های دیگری مثل اکسین فولاد خوزستان، فولاد کاویان اهواز، مجتمع فولاد گیلان و سبای اصفهان هم از دیگر تولیدکننده‌هایی هستند که محصولاتشان بخاطر کیفیت بالا، در بازار با استقبال زیادی روبه‌روست.

نمودار تغییرات قیمت ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ صعودی بوده یا نزولی؟

سال ۱۴۰۱، برای ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه چندان پرنوسان نبود؛ قیمت این محصول در اولین روز کاری فروردین ماه ۲۱۲,۸۵۰ تومان بود و تا پایان ماه با شیب ملایم صعودی بالا رفت و فروردین را با ۲۳۰,۲۸۰ تومان به پایان رساند.

اردیبهشت هم چندان پرتلاطم نبود و قیمت در بازه بین ۲۲۷,۰۰۰ تا ۲۳۱,۰۰۰ تومان باقی ماند. بعد از آن، شیب نمودار تا اواسط خردادماه به‌صورت ملایم و نزولی به پیش رفت و قیمت در ۱۶ خرداد به ۲۱۷,۴۰۰ تومان رسید. در هفته سوم خرداد، روند صعودی کوتاه مدتی شروع شد که نرخ این کالا را دوباره به بیش از ۲۳۰,۰۰۰ تومان رساند، اما بازهم در روزهای پایانی خرداد به ۲۱۳,۷۷۰ برگشت. روند قیمت ورق سیاه در اکثر روزهای تیرماه هم نزولی بود و در روزهای پایانی تیر، این محصول ۱۸۵,۳۰۰ تومان را هم تجربه کرد.

 

نمودار قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان در ضخامت 2 میل را در تصویر مشاهده می کنید.

3

اهواز نیز یکی از قطب‌های فولادی کشور است که مقاطع فولادی همچون: میلگرد، تیرآهن، ورق آهن و... در کارخانه‌های این شهر تولید و دربازار عرضه می‌شوند. شیب نمودار قیمت میلگرد اهواز در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایشی بود یا کاهشی؟ آیا خرید این محصول توصیه می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات می‌توانید به مطالب قبلی ما مراجعه کنید.

سخن پایانی

افرادی که برای سرمایه‌گذاری یا تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای پروژه‌شان در بازار فولاد فعالیت دارند، باید از به‌روزترین قیمت آهن و مقاطع فولادی اطلاع داشته باشند. همچنین باید به منبع معتبری برای خرید ورق سیاه دسترسی داشته باشند تا بعد از بررسی نرخ‌ها، بتوانند این محصول را از بهترین کارخانه بخرند.

مجموعه آهن آنلاین (https://ahanonline.com/) در زمینه عرضه انواع محصولات فولادی که در کارخانه‌های سراسر کشور تولید می‌شوند، فعالیت دارد. این مجموعه به‌روز‌ترین قیمت آهن آلات مختلف را به صورت لحظه‌ای در سایت خود قرار می‌دهد. شما همچنین می‌توانید نمودار این محصولات و روندهایی که در بازه‌های زمانی مختلف طی می‌کنند را نیز در وب سایت آهن آنلاین مشاهده و برای تحلیل بازار استفاده کنید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز