۵ تاثیر ورزش کردن بر حفظ روحیه در شرایط حساس

۱۴۰۱/۰۸/۰۴ - ۰۸:۳۶:۳۲
کد خبر: ۱۳۹۰۸۱۳
۵ تاثیر ورزش کردن بر حفظ روحیه در شرایط حساس
قطعاً این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند ورزش باعث حفظ سلامتی جسم و روح می‌شود. این جمله کاملاً درست است؛ فعالیت فیزیکی نه‌تنها بر سلامت جسم، بلکه بر سلامت روح نیز تأثیرات فراوانی می‌گذارد. مثلاً اگر افراد رزمی‌کار حرفه‌ای را دیده باشید، قطعاً متوجه متانت و آرامش رفتار آن‌ها شده‌اید.

قطعاً این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند ورزش باعث حفظ سلامتی جسم و روح می‌شود. این جمله کاملاً درست است؛ فعالیت فیزیکی نه‌تنها بر سلامت جسم، بلکه بر سلامت روح نیز تأثیرات فراوانی می‌گذارد. مثلاً اگر افراد رزمی‌کار حرفه‌ای را دیده باشید، قطعاً متوجه متانت و آرامش رفتار آن‌ها شده‌اید. افرادی که به‌صورت حرفه‌ای در رشته‌های رزمی فعالیت می‌کنند، به دلیل تخلیه هیجاناتی همچون خشم، ترس، عصبانیت، حرص و… به یک آرامش خاطر می‌رسند و تبدیل به افرادی صبور می‌شوند.

ورزش تأثیرات فراوانی بر ذهن و روح می‌گذارد و موجب تخلیه انرژی‌های منفی شده و انرژی‌های مثبت و خوب را وارد روح و روان انسان می‌کند. گاهی برخی از افراد نمی‌توانند به باشگاه بروند، پیاده‌روی کنند و یا در بیرون از خانه به ورزش بپردازند؛ ازاین‌رو برای آسان شدن ورزش در خانه، دستگاه‌های مختلفی طراحی و تولیدشده‌اند و افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در خانه خود ورزش کرده و روحیه خود را تقویت کنند. تردمیل خانگی ازجمله این دستگاه‌ها است که می‌توان بر روی آن پیاده‌روی کرد و یا دوید و به‌راحتی انرژی‌های مثبت دریافت کرد.

رفع انواع مشکلات روحی با ورزش

ورزش‌های مختلف در خانه همچون ورزش هوازی، استفاده از تردمیل خانگی، طناب زدن و… می‌تواند در تقویت روحیه، ایجاد امید، حس جوان بودن و بسیاری موارد دیگر به افراد کمک کند. ورزش می‌تواند تأثیرات فراوانی به حفظ روحیه در شرایط مختلف بگذارد. از مهم‌ترین تأثیرات ورزش بر روحیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بهبود اضطراب

ورزش یکی از روش‌های تأثیرگذار و طبیعی در درمان اضطراب محسوب می‌شود. ورزش باعث تسکین تنش و استرس، تقویت انرژی جسمی و روحی شده و همچنین با آزاد کردن اندورفین موجب تندرستی می‌شود. هر چیزی مانند تردمیل، حرکات هوازی، پیاده‌روی و… که باعث حرکت و جنب و جوش شما شود، به بهبود اضطراب شما بسیار کمک می‌کند.

2. کاهش علائم افسردگی و درمان آن

طبق مطالعات انجام‌شده و نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش ها، اعلام‌شده است که ورزش می‌تواند همچون داروهای ضدافسردگی افسردگی خفیف تا متوسط را بدون هیچ عوارض جانبی درمان کند. در طی مطالعات جدید اعلام‌شده است که دویدن به مدت 15 دقیقه در روز یا پیاده‌روی به مدت یک ساعت، موجب کاهش 26 درصدی خطر ابتلا به افسردگی ماژور می‌شود. طی این تحقیقات مشخص‌شده است که علاوه بر تسکین علائم افسردگی، انجام مداوم یک برنامه ورزشی مانع از عود مجدد افسردگی خواهد شد. ورزش موجب ایجاد انواع تغییرات در مغز همچون رشد عصبی، کاهش التهاب و الگوهای فعالیتی جدید خواهد شد که درنتیجه موجب ارتقای احساس آرامش و تندرستی می‌شود.

از دیگر فواید ورزش آزاد کردن مواد شیمیایی قدرتمند مغز، یعنی اندورفین‌ها است که موجب تقویت روحیه و ایجاد حس خوب در شما می‌شود. ورزش‌های مختلف و استفاده از دستگاه‌های گوناگون ورزشی همچون تردمیل خانگی به‌عنوان یک عامل پرت‌کنندهٔ حواس عمل می‌کنند و شما را از افکار منفی که افسردگی را به بار می‌آورند رها می‌سازند..

3. کاهش استرس با ورزش

استرس بر روی ماهیچه‌ها تأثیرات منفی فراوانی می‌گذارد؛ مخصوصاً در ماهیچه‌های ناحیه صورت، گردن و شانه‌ها که موجب گرفتگی می‌شود و می‌تواند درد پشت یا گردن و سردردهای بدی را برای شما به ارمغان آورد. از دیگر تأثیرات استرس بر بدن ایجاد مشکلاتی همچون سوزش سر دل، بی‌خوابی، اسهال، سوزش معده و تکرر ادرار است. ورزش کردن که موجب آزاد شدن اندورفین‌ها می‌شود، به آرامش عضلات و تسکین تنش بدنی کمک فراوانی می‌کند و با ایجاد حس خوب در شما استرس را کاهش می‌دهد.

4. عزت‌نفس بالاتر

فعالیت ورزشی منظم به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در ذهن، بدن و روح شما محسوب می‌شود. زمانی که ورزش به یک عادت برای شما تبدیل شود، موجب به وجود آمدن حس ارزشمندی و قدرت در شما می‌شود. ورزش شما را به تناسب‌اندام می‌رساند؛ ازاین‌رو نسبت به‌ظاهر خود حس بهتری خواهید داشت و انگیزه‌ای برای پیشرفت در آن پیدا می‌کنید. استفاده روزانه از تردمیل خانگی در مدت و زمان معین می‌تواند برای شما به یک عادت تبدیل شود و تمام این حس‌ها در شما به وجود آورد؛ زیرا شما با استفاده از تردمیل خانگی می‌توانید هر لحظه که احتیاج داشتید پیاده‌روی کنید و یا بدوید.

5.  افزایش قدرت انعطاف به واسطه ورزش

شما مانند تمام انسان های دیگر، در زندگی با چالش‌ها و مشکلات فکری بسیاری مواجه می‌شوید؛ در این هنگام برخی از افراد به سیگار، مشروبات الکلی، مواد مخدر و دیگر موارد پناه می‌آورند. این موارد ممکن است به‌صورت موقت بتواند حال آن‌ها را بهبود بخشد، اما یک راه‌حل درست و مناسب نیست؛ زیرا به جسم فرد آسیب وارد می‌کند و در نهایت منجر به آسیب های روحی نیز میشود. ورزش و فعالیت‌های حرکتی موجب می‌شود که هیجانات مختلف ذهن شما تخلیه شود؛ ذهن شما از مشکلات آزادشده و توانایی فکری شما افزایش پیدا می‌کند. ورزش سیستم ایمنی بدن شما را قدرت می‌بخشد و موجب ارتقاء روح شما می‌شود.

سخن پایانی

در زندگی مشکلات و چالش‌های فکری فراوانی وجود دارد و افراد برای رهایی از این افکار راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. همیشه ساده‌ترین راه برای فرار از مشکلات، پناه بردن به روش‌های مخرب و مضر همچون سیگار، الکل، مواد مخدر و… است. روش‌های سالم و بهتری وجود دارد که موجب رهایی شما از مشکلات مختلف و درنتیجه بهبود روحیه شما می‌شود. ورزش و فعالیت‌های حرکتی مختلف همچون پیاده‌روی، ورزش‌های هوازی، ورزش‌های رزمی، استفاده از تردمیل خانگی و… موجب می‌شود حال جسمی و روحی بهتری پیدا کنید.

آزاد شدن اندورفین‌ها از طریق ورزش علاوه بر ایجاد حس خوب در شما، موجب افزایش تمرکزتان هم می‌شود. افزایش تمرکز باعث می‌شود تا بتوانید تصمیمات درست بگیرید و کارهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

روحیه بد و افکار مختلف موجب بی‌خوابی افراد می‌شود و در نهایت بی‌خوابی موجب کسالت و بی‌حالی می‌شود. ورزش موجب می‌شود اکسیژن لازم به مغز شما برسد و همچنین شما را از افکار مختلف رها می‌کند. انجام ورزش‌های شبانه همچون یوگا و پیاده‌روی، حرکات کششی و… موجب می‌شود بتوانید خواب راحتی را تجربه کنید. به طور کلی ورزش از دو جهت سلامت جسمی شما را تامین می کند؛ اول آنکه به صورت مستقیم بر سلامت جسم شما تاثیر میگذارد و دومین مورد این است که به صورت غیرمستقیم، با بهبود روحیه باعث کاهش بیماری های مختلف میشود. اگر شرایط لازم برای دنبال کردن ورزش به صورت حرفه ای را ندارید، میتوانید در خانه با استفاده از دستگاه های ورزشی، اقدام به ورزش کردن و حفظ سلامت روحی و جسمی خود نمایید.

پیوست: ما در جیم لند، مطالبی از این دست را دائما منتشر می‌کنیم. هدف ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی در راستای آگاهی رسانی در حوزه تمرینات هوازی است. اگر مایل به هستید بیشتر بدانید، وبلاگ جیم لند را دنبال کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز