راهنمای سرمایه گذاری در بورس

۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۲:۵۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۹۵۹۸۱
راهنمای سرمایه گذاری در بورس

 

برای افرادی که به تازگی به سرمایه گذاری در بورس علاقه‌مند شده‌اند سوالاتی از قبیل «بهترین سهام برای خرید کدام است؟» یا «چگونه می‌توان مراحل ثبت نام کارگزاری بورس را تکمیل کرد؟» سوالات مهمی به‌شمار می‌روند. در این مطلب یک راهنمای کوتاه برای آشنایی با شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس آمده و در نهایت ضمن پاسخ به سوالات فوق، روش‌‌هایی جایگزین برای خرید و فروش مستقیم سهام را نیز معرفی می‌کنیم که می‌تواند افراد را در جهت کسب سود از بورس بدون برخورداری از دانش مالی و صرف زمان زیاد، یاری کند.

راهنمای سرمایه گذاری در بورس

روش‌های سرمایه گذاری در بورس را می‌توان به دو دسته کلی سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کرد. زمانی که فردی پس از دریافت کد بورسی از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کند، سرمایه‌گذاری به شیوه مستقیم انجام می‌شود. در مقابل، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس زیرمجموعه شیوه‌های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس است. در ادامه این مطلب ابتدا به‌صورت خلاصه با هر یک از شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس آشنا می‌شوید و سپس با در نظر گرفتن نکاتی که در مقاله بررسی شده، می‌توانید مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را برای خود انتخاب کنید.

مراحل سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

1- ثبت نام کارگزاری بورس، دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام

پیش از ثبت نام کارگزاری بورس، لازم است ابتدا با بررسی برخی ویژگی‌های چند کارگزاری معتبر، بهترین کارگزاری را جهت دریافت کد بورسی انتخاب کنید. به‌عنوان مثال باید پیش از ثبت‌نام بررسی کنید که آیا کارگزاری مورد نظر امکان دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام را به صورت غیرحضوری فراهم کرده یا خیر؟ علاوه بر این بررسی امکانات سامانه معاملات آنلاین کارگزاری، برخورداری از پشتیبانی مطمئن 24 ساعته و ارائه آموزش‌های معتبر سرمایه گذاری در بورس از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود با اطمینان خاطر در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید. 

2-  دریافت آموزش بورس

افرادی که قصد دارند به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند باید حتما از دانش کافی در زمینه سرمایه گذاری در بورس برخوردار باشند. آشنایی با مهارت تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال و بنیادی سه دسته از مهم‌ترین مواردی است که علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس باید به آن توجه کرده، پیش از آغاز معاملات سهام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه‌ها را کسب کرده باشند.

3- انتخاب بهترین سهام برای خرید و آغاز سرمایه‌گذاری

پس از دریافت آموزش بورس، زمان به‌کارگیری آموخته‌ها فرامی‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری، پیش از اینکه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید، ابتدا از طریق پرتفوی مجازی فارابیکسو، سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری فارابی، به صورت مجازی تحلیل خود را مورد آزمون قرار دهید. استفاده از پرتفوی مجازی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در قیمت و زمان مورد نظر سهامی که در نظر دارند را به‌صورت مجازی پرتفوی خود اضافه کنند و در گذر زمان بررسی کنند که اگر واقعا در سهام موردنظر سرمایه‌گذاری کرده بودند، وضعیت سرمایه‌گذاری آن‌ها چگونه تغییر می‌کرد. پس از اینکه در پرتفوی مجازی از درستی تحلیل‌های خود تا حدی اطمینان حاصل کردید، می‌توانید با شارژ حساب کارگزاری خود نسبت به انتخاب بهترین سهام برای خرید و سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنید. فراموش نکنید کارگزاری فارابی با استفاده از سرویس پی‌فست، به مشتریان خود امکان دریافت آنی وجه را می‌دهد. یعنی اگر حساب خود را شارژ کردید اما از خرید سهام منصرف شدید یا پس از فروش سهام نیاز به برداشت وجه داشتید، می‌توانید در کمتر از 24 ساعت مبلغ مورد نظر خود را از کارگزاری دریافت کنید.

مراحل سرمایه گذاری در بورس به شیوه غیر مستقیم

1- ثبت نام کارگزاری بورس، دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام

این مرحله میان سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بورس مشترک است. به‌صورت کلی به‌یاد داشته باشید هرگونه فعالیت در بازار سرمایه نیازمند دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام است.

2- تعیین مبلغ سرمایه‌گذاری

افراد می‌توانند از طریق خدمات سبدگردانی در بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق به شیوه غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. خدمات سبدگردانی کاملا اختصاصی هستند، اما با توجه به اینکه ارائه این دست خدمات بسیار هزینه‌بر است، شرکت‌های سبدگردان حداقل سرمایه‌ای را برای ارائه این خدمات تعریف می‌کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردانی در شرکت سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان است. اگر در نظر دارید به این میزان یا بیشتر سرمایه‌گذاری کنید، سرمایه‌گذاری در سبدگردان گزینه مناسبی برای شما به‌شمار می‌رود.این روش کاملا اختصاصی بوده و تحلیل‌گران خبره شرکت سبدگردان فارابی با توجه به میزان ریسک‌پذیری و اهداف مالی شما سبدی از دارایی‌ها را برایتان تشکیل می‌دهند که کاملا اختصاصی است. در صورتی که قصد دارید با مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری کنید، صندوق‌ها بهترین گزینه هستند؛ از جمله بهترین صندوق‌های بازار می‌توان به صندوق‌های سهامی یکم اکسیر فارابی، صندوق سهامی قابل‌معامله سلام، صندوق قابل‌معامله درآمد ثابت لبخند اشاره کرد.

3- تعیین میزان ریسک‌پذیری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متعددی دارند و هر نوع از آن‌ها برای گروه خاصی از سرمایه‌گذاران مناسب است. به‌عنوان مثال صندوق درآمد ثابتی مانند اکسیر دوم فارابی یا صندوق لبخند فارابی مناسب سرمایه‌گذارانی است که ترجیح می‌دهند یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک داشته باشند، اما سودی بیش از سود سپرده‌گذاری در بانک دریافت کنند. در مقابل صندوق یکم اکسیر فارابی به عنوان یک صندوق سهامی مناسب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر است؛ بنابراین پیش از اقدام به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حتما میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید. برای تعیین میزان ریسک‌پذیری می‌توانید از تست‌های ریسک‌سنجی آنلاین کمک بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم یک راهنمای سرمایه گذاری در بورس را به صورت خلاصه ارائه کنیم. نهایتا فراموش نکنید اگر ترجیح می‌دهید پیش از آغاز سرمایه گذاری در بورس از راهنمایی‌های بیشتری استفاده کنید، می‌توانید با شماره‌گیری تلفن 1561 با مشاوران سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی صحبت کنید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز