سقف عرشه فولادی چیست؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۱۴:۵۰:۱۲
کد خبر: ۱۴۰۶۳۱۷
سقف عرشه فولادی چیست؟
عرشه فولادی از ورق‌های فولادی ساخته شده است و کارایی آن در ساختن کف و سقف ساختمان است. از نام‌های دیگر آن می‌توان به عرشه فلزی و... اشاره کرد اما شناخته شده و رایج‌ترین اسامی آن متال دک و عرشه فولادی است. ویژگی‌هایی که می‌توان برای عرشه فولادی برشمرد عبارت‌اند از: اجرای ساده و صرف هزینه‌ی کم و... .

عرشه فولادی از ورق‌های فولادی ساخته شده است و کارایی آن در ساختن کف و سقف ساختمان است. از نام‌های دیگر آن می‌توان به عرشه فلزی و... اشاره کرد اما شناخته شده و رایج‌ترین اسامی آن متال دک و عرشه فولادی است. ویژگی‌هایی که می‌توان برای عرشه فولادی برشمرد عبارت‌اند از: اجرای ساده و صرف هزینه‌ی کم و... .

   سقف عرشه فولادی از ورق‌های فولادی گالوانیزه و همچنین بتن مسلح ساخته می‌شود. در واقع به هنگام اجرا، این سقف بر روی تیرآهن قرار گرفته و یک سکو و بستری مقاوم جهت به کار بردن موادی چون: بتن سبک یا معمولی، عایق‌ها و... ایجاد می‌کند.

اجزای سقف عرشه فولادی چیست؟

   سقف عرشه فولادی دارای اجزای مختلفی است از جمله: چهار جزء اصلی و دو جزء فرعی که در زیر به صورت کوتاه به معرفی آن‌ها پرداخته شده است:

  • ورق‌های گالوانیزه یا فولادی: اصلی‌ترین بخش این سقف، ورق‌های گالوانیزه هستند. شکل آن‌ها به صورت موج‌دار و ذوزنقه‌ای است. نکته‌ی بسیار مهم این است که کیفیت مواد به کار رفته در پوشش و هسته‌ی ورق فولادی باید به گونه‌ای باشد که شرایط محیطی به آن‌ها آسیب نزند.
  • گل میخ: نام دیگر آن برشگیر است. گل میخ، ورق فولادی را به تیر فرعی جوش داده و متصل می‌کند. این جزء از سقف عرشه فولادی، نیرو و فشار وارد شده بر روی سقف را بین دال بتنی و تیر تقسیم می‌کند و همچنین از لغزش مواد به ویژه بتن جلوگیری می‌نماید.

  • آرماتور یا میلگرد: آرماتورهایی که در این سقف به کار می‌روند، به طور معمول آرماتورهای حرارتی یا افت حرارتی هستند. آرماتور یا میلگرد بر روی ورق‌های فولادی قرار گرفته و به گل میخ متصل می‌شوند. در واقع آرماتورها می‌توانند از جمع شدن بتن هنگام به عمل آوردن آن و ایجاد ترک در سقف جلوگیری کرده و مقاومت فشاری و کششی بتن را افزایش دهند.

2

  • بتن: بتن یکی دیگر از اجزای سقف عرشه فولادی است. مخلوط بتن از سیمان، سنگدانه، آّب و مواد افزودنی تشکیل می‌شود. با ریختن بتن در ورق‌های فولادی، کف کامپوزیتی برای طبقات بالایی

ساختمان به وجود می‌آید. از آنجایی که تحمل بارهای وارد شده بر عهده‌ی این کف است، کیفیت بتن باید بسیار بالا باشد. لازم به ذکر است که رایج‌ترین بتن به کار رفته در این نوع سقف، بتن معمولی است.

معرفی اجزای فرعی این سقف

  • فلاشینگ یا دوربند: شاید نام آن برای بسیاری از شما مخاطبان عزیز آشنا باشد. فلاشینگ ورقه‌ای دارای ضخامت حدودا 5 میلی‌متری است. از کاربردهای آن در ساخت سقف عرشه فولادی و نصب بر روی لبه‌های عرشه می‌توان  به موارد زیر اشاره کرد: عدم خروج بتن، تکمیل ساختار ورق گالوانیزه، بهبود در مقاومت سقف، یکنواختی و یکپارچگی بتن.
  • تیرهای فرعی: هنگام ساخت این سقف نیاز به شمع بندی برای نگهداری از سقف نیست و به جای آن می‌توان در دهانه‌هایی دارای طول 3 الی 6 متر از تیر فرعی، جهت نگه داشتن سقف و همچنین خم نشدن ورق‌های گالوانیزه در اثر تحمل کردن وزن ناشی از بتن استفاده نمود.

مراحل مختلف اجرای این سقف

  • در مرحله‌ی اول، ورق‌های فولادی بر روی دهانه‌ها قرار می‌گیرند. وزن استاندارد ورق عرشه فولادی حدودا 70 کیلوگرم است. وزن نسبتا پایین آن‌ها سبب شده تا جا به جایی و جانمایی آن‌ها به وسیله‌ی افراد یا دستگاه‌های کوچک نیز ممکن شود.
  • مرحله‌ی دوم، مرحله‌ی فیکس یا ثابت شدن سقف است که به این منظور، ورق‌های گالوانیزه به وسیله‌ی یک دستگاه میخکوب به بال تیرهای پایینی متصل می‌شوند. در راستای کامل شدن ساختار سقف نیز، فلاشینگ در لبه‌های ورق گالوانیزه نصب می‌شود تا کیفیت سقف را افزایش دهد.

  • در مرحله‌ی سوم و پس از قرار گرفتن و فیکس شدن ورق فولادی و همچنین نصب فلاشینگ، ورق‌های فولادی به وسیله‌ی گل میخ یا همان برشگیر به بال تیرهای نگهدارنده وصل می‌شوند. در اتصالات سقف عرشه فولادی می‌توان از جوش و پیچ نیز استفاده کرد اما انتخاب مناسب، استفاده از گل میخ است. قطر استاندارد گل میخ 20 میلی‌متر است و طول آن با توجه به نوع ورق و... حداقل 35 میلی‌متر است. نکته‌ی اساسی این است که هر چه طول این اتصالات بیشتر باشد نتیجه‌ی نهایی کار بهتر خواهد بود.

 

 

3

  • در مرحله‌ی چهارم نوبت به آرماتوربندی می‌رسد. این عمل به دو روش دستی به صورت بستن میلگرد و مفتول و روشی دیگر یعنی کاربرد مش‌های آماده بر روی ورق انجام می‌شود. گاهی اوقات به غیر از آرماتوربندی، یک میلگرد داخل بال پایینی قرار گرفته و سبب افزایش مقاومت کششی سقف و همینطور عهده‌دار تحمل بار کششی خواهد شد.

نکته: اگر در اجرای این سقف از بتن الیافی استفاده شود، عملیات آرماتوربندی حذف می‌شود.

  • در مرحله‌ی پنجم نیز، گل میخ‌ها به شبکه‌ی آرماتور به دلیل فیکس شدن شبکه و یکپارچگی تمام اجزای سقف وصل می‌شوند.
  • در مرحله‌ی ششم و آخر، بتن‌ریزی انجام می‌شود. نوع بتنی که قرار است استفاده شود با توجه به نوع بارگذاری و اندازه‌ی دهانه انتخاب می‌شود. همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد، معمولا از بتن سبک یا معمولی استفاده می‌شود. جالب است بدانید مقاومت بتن سبک در حدود 17 مگاپاسکال و مقاومت بتن معمولی حدودا 20 مگاپاسکال است.

کاربرد سقف عرشه فولادی

   سقف عرشه فولادی کاربردهای مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از این سقف در سازه‌های صنعتی مختلف
  • کاربرد در اسکلت‌های فلزی
  • کاربرد در اسکلت‌های بتنی

مزایای این سقف چیست؟

  سقف عرشه فولادی دارای محاسن مختلفی است که در این‌جا تنها به برخی از آن‌ها اشاره و پرداخته شده است. به عنوان مثال:

  • ایجاد زیبایی در سقف: کاربرد ورق‌های گالوانیزه و فولادی موج‌دار در زیر سقف، سبب به وجود آمدن نظم و زیبایی در سازه می‌شود.
  • اجرای این سقف در سازه‌های مختلف، طول دهانه متفاوت و نوع بارگذاری موجب گسترش و تنوع کاربرد آن شده است.
  • سقف عرشه فولادی، عایق صدا و حرارت است. داشتن این ویژگی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، سبب بالا رفتن ایمنی سازه می‌شود. گفتنی است که سقف‌های عایق با ورق‌های مشبک ساخته می‌شوند.
  • این سقف‌ها دارای عمر بالایی هستند. در واقع باید گفت اگر تمام مراحل و جزئیات اجرا به خوبی رعایت شود، سبب افزایش طول عمر سقف می‌شود.
  • یکی دیگر از مزایای این سقف‌ها این است که نصب تاسیسات یعنی عبور لوله‌ها و کابل‌ها به راحتی انجام می‌شود.
  • در ساختن این سقف به دلیل اینکه از مصالحی چون: بلوک و تیرچه استفاده نمی‌شود، بار مرده‌ی سازه کاهش پیدا کرده و سبب بهبود عملکرد آن در مقابل زلزله می‌شود.

شرکت بام گستر دیبا، پیشرو در ارائه بهترین کیفیت در زمینه تولید انواع سقف عرشه فولادی

از سال 1385 آغاز به کار کرد. برای خرید و دریافت استعلام قیمت سقف عرشه فولادی کافی است تا به وبسایت ما به آدرس www.bgdiba.com مراجعه کنید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز