بلیط چارتر بخریم یا سیستمی؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۰۹:۵۷:۵۰
کد خبر: ۱۴۰۷۰۰۰
بلیط چارتر بخریم یا سیستمی؟
حتی اگر با بلیط سیستمی آشنا نباشید، قطعا نام بلیط هواپیما چارتر به گوش شما خورده است. برای این که انتخاب کنید کدام یک از این بلیط‌ها را برای سفر خود خریداری کنید، باید پیش از هر چیز هر کدام از آن‌ها را بشناسید. آیا بلیط چارتر واقعا ارزان‌تر است؟
 
   

حتی اگر با بلیط سیستمی آشنا نباشید، قطعا نام بلیط هواپیما چارتر به گوش شما خورده است. برای این که انتخاب کنید کدام یک از این بلیط‌ها را برای سفر خود خریداری کنید، باید پیش از هر چیز هر کدام از آن‌ها را بشناسید. آیا بلیط چارتر واقعا ارزان‌تر است؟ بلیط سیستمی چه مزایایی دارد؟ بلیط چارتر بخریم یا سیستمی؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های هر نوع بلیط آشنا شویم و انتخاب راحتی داشته باشیم.

بلیط هواپیما سیستمی و مزایای آن را بهتر بشناسیم

به زبان ساده، بلیط سیستمی همان بلیط عادی است. این بلیط، بلیطی است که در طول سال نرخ ثابتی دارد و شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی مستقیما آن را ارائه می‌کنند. برای خرید بلیط سیستمی همیشه تاریخ و زمان مشخصی از طرف شرکت هواپیمایی مرتبط تعیین می‌شود. این نوع بلیط معمولا قیمتی بالاتر از بلیط هواپیما چارتر دارد. پس اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما ارزان هستید ممکن است این مورد گزینه مناسبی نباشد، مگر آنکه در فصل‌های اوج گردشگری سفر کنید. برخی مزایای بلیط هواپیما سیستمی بلیط هواپیما سیستمی عبارتند از قابلیت استرداد، تخفیف برای کودکان و امکان برنامه‌ریزی برای سفر.

پس اگر به هر دلیلی سفر شما کنسل بشود، طبق قوانین هواپیمایی با کسر جریمه مصوب باقی هزینه به شما بازپس داده می‌شود. همچنین هزینه بلیط هواپیما سیستمی برای کودکان و نوزادان کم‌تر از بزرگسالان است و شما می‌توانید بلیط هواپیما را برای کودکانتان ارزان‌تر تهیه کنید. این امکان در پرواز چارتر فراهم نیست. ناگفته نماند از آنجایی که بلیط چارتر هواپیما معمولا در زمان‌های نزدیک به پرواز ارائه می‌شود اما با خرید بلیط هواپیما سیستمی می‌توانید برنامه ریزی زمانی خوبی داشته باشید و از مدت‌ها قبل بلیط خود را خریداری کنید. پس اگر برای سفر نیاز به برنامه‌ریزی دارید، کودکان زیادی همراه خود دارید یا حتی ممکن است سفرتان کنسل شود، بلیط سیستمی گزینه مناسبی برای شماست.

بلیط چارتر چه نوع بلیطی است؟

حال به سراغ بلیط چارتر می‌رویم. هر زمان که یک آژانس مسافرتی تمام یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را پیش‌خرید کند و خودش بلیط‌های آن را بفروشد، به آن بلیط‌ها چارتر گفته می‌شود. در واقع آن آژانس هم چارترکننده پرواز است. اینگونه آژانس خودش قیمت بلیط‌ها را تعیین می‌کند و چون به دلیل خرید عمده تخفیف زیادی گرفته می‌تواند آن‌ها را بسیار ارزان ارائه کند. بلیط‌های چارتر را می‌توانید در زمان‌هایی که فصل اوج مسافرت نباشد و تقاضا برای بلیط کم باشد با قیمت بسیار خوبی پیدا کنید. بلیط چارتر ارزان است و برای مسافران بسیار به صرفه است. حتی هر چقدر به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم قیمت بلیط چارتر نیز کاهش می‌یابد.

معمولا شرکت‌های هواپیمایی مسیرهای پروازی شلوغ را در یک زمان مشخص برای چارتر در نظر می‌گیرند. ترافیک مسافر در بعضی ماه‌های سال اوج می‌گیرد و چارترکننده با بالا بردن قیمت بلیط، بیشترین سود را می‌برد. قیمت بلیط چارتری نوسان زیادی دارد و برای مقاصد مشخصی عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید ارزانترین بلیط هواپیما را گیر بیاورید باید با حوصله و دقت بلیط مقصد مد نظر خود را جستجو کنید. اما در فصول اوج سفر، تقاضا برای بلیط بالا می‌رود و قیمت بلیط چارتر حتی تا بیشتر از بلیط سیستمی نیز پیش می‌رود. بنابراین اگر قصد سفر در فصول شلوغ را دارید، بلیط را از چند ماه قبل رزرو کنید. برخی از نکاتی که بیاد در مورد بلیط چارتر بدانید به شرح زیر است:

  • امکان کنسلی و استرداد وجه بلیط چارتر وجود ندارد.
  • قیمت بلیط چارتر برای کودکان و بزرگسالان یکسان است.
  • برای خرید بلیط چارتر که در لحظات آخر قبل از پرواز ارائه می‌شود نمی‌توانید برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید.

البته با وجود موارد بالا، قیمت ارزان همچنان از بزرگ‌ترین مزایای بلیط هواپیما چارتر است که می‌تواند در کاهش هزینه‌های سفر شما نقش بسیار خوبی داشته باشد. پس اگر دنبال خرید بلیط ارزان هواپیما هستید باید بلیط چارتر تهیه کنید.

نکته جالب توجه این است که از لحاظ زمانی سه نوع بلیط چارتر وجود دارد:

  • پرواز چارتر بلاک: این نوع پرواز، زمانی است که چارترکننده تاریخی مشخص را برای فروش بلیط رفت و برگشت تعیین کند. شما فقط در این تاریخ‌ها شانس خرید بلیط چارتری خواهید داشت.
  • پرواز شناور: این نوع، زمانی است که چارترکننده برای یک بازه زمانی چند ماهه هواپیما را چارتر کند. در تمام این مدت بلیط چارتر فروخته می‌شود. همچنین برای بلیط برگشت نیز شما محدودیت زمانی ندارید.
  • پرواز چارتر بک تو بک: این زمانی است که چارترکننده بلیط چارتر را در یک بازه زمانی تعیین شده بفروشد. یعنی وقتی شما یک بلیط رفت می‌خرید، حدود تاریخ برگشت را اعلام می‌کنند.

2

بلیط لحظه آخری، نوعی بلیط چارتر است!

تا اینجا با مفهوم بلیط چارتر آشنا شدیم. حال شرایطی را تصور کنید که هواپیما در روزهای آخر قبل از پرواز خالی مانده و بلیط کمی فروش رفته. به دلیل این ‌که چارترکننده‌ از قبل مبلغ بلیط پرواز چارتر را پرداخته است اگر صندلی‌های آن پرواز در مسیر خالی بماند چارترکننده ضرر می‌کند.

 بنابراین آژانس‌های چارترکننده ترجیح می‌دهند بلیط هواپیما چارتر را تحت هر شرایطی بفروشند. اما قیمت خرید بلیط هواپیما چارتر با شرایط آژانس چارترکننده و میزان تقاضای مسافران و تاریخ پرواز رابطه مستقیم دارد.

همانطور که گفتیم هرچقدر میزان تقاضا برای یک پرواز بیشتر باشد و زمان آن پرواز در تاریخی پرتقاضا باشد، واضح است که آن پرواز پر خواهد شد. بلیط هواپیما چارتر آن مسیر هم کاملا فروخته خواهد شد؛ حتی شاید به قیمتی بالاتر از بلیط سیستمی! مثلا در تعطیلاتی مثل نوروز یا روزهای تعطیل پشت ‌سر هم، تقاضا برای سفر زیاد است و طبیعی است که صندلی‌های پرواز خالی نمانند. پس این زمان‌ها وقت خوبی برای خرید بلیط هواپیما چارتر نیست. اما برعکس در روزهای وسط هفته یا مثلا فصل‌هایی که زیاد برای سفر مناسب نیستند ممکن است کمی از صندلی‌های یک پرواز خالی بمانند.

پس می‌بینیم که آژانس چارترکننده در زمان‌های مختلف بلیط چارتر را با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌کند. در نتیجه چارترکننده بعضی وقت‌ها قیمت بلیط را پایین می‌آورد تا بلیط‌های پروازش زودتر فروخته شوند. در بعضی موارد هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشید ممکن است بلیط ارزان‌تری گیرتان بیاید. به این نوع بلیط‌ها بلیط لحظه آخری گفته می‌شود و قیمتی بسیار پایین دارند تا شما را وسوسه کنند و پرواز پر از مسافر شود.

3

 

بلیط سیستمی و چارتر چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت قیمت بلیط چارتر با سیستمی هیچ ارتباطی با کیفیت پرواز ندارد. هیچ تفاوتی از نظر هواپیما، نوع خدمات و شرایط دیگر پرواز بین چارتر و سیستمی نیست. شما اگر بلیط ارزان هواپیما چارتر را بخرید باز هم از همه مزایای یک پرواز نرمال برخودار هستید. فقط در نظر داشته باشید که اگر به دنبال بلیط بیزنس یا فرست کلاس هستید، بلیط چارتر پروازهای ارزان را پوشش می‌دهد و به درد شما نمی‌خورد.

 همچنین دیدیم که همیشه بلیط چارتر ارزانتر از بلیط سیستمی نیست و همان طور که قبلا اشاره شد در زمان اوج سفر قیمت بالا می‌رود. اصلی‌ترین تفاوت‌های بلیط سیستمی و چارتری در چند مورد است.

اولین تفاوت در فروشنده بلیط است. بلیط چارتر توسط چارترکننده و آژانس هواپیمایی عرضه می‌شود، اما بلیط سیستمی مستقیما از طرف ایرلاین ارائه می‌شود. دومین تفاوت در زمان پرواز است. بلیط چارتری برای زمان‌های خاصی به فروش می‌رسد، اما زمان پرواز بلیط سیستمی کاملا از قبل مشخص است. امکان تغییر، تعویض یا لغو بلیط در پرواز چارتر صفر است اما در پرواز سیستمی دست شما برای جابه‌جایی و تغییرات بازتر است. آخرین تفاوت این است که تمام رده‌های سنی در بلیط چارتر قیمت یکسانی دارند. در حالی که در پرواز سیستمی برای رده‌های سنی مختلف، تفاوت قیمت وجود دارد.

 

 

 

نظر شما