بررسی انواع حسابداری

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۱۵:۴۸:۰۶
کد خبر: ۱۴۳۰۵۵۷
بررسی انواع حسابداری
حسابداری دارای قدمت چندین هزار ساله است. بطوری که اثرات آن را می‌توان در تمدن‌های باستانی مشاهده کرد.

حسابداری دارای قدمت چندین هزار ساله است. بطوری که اثرات آن را می‌توان در تمدن‌های باستانی مشاهده کرد. به عنوان نمونه اگر بخواهیم ذکر کنیم آثاری مبنی بر وجود سیستم حسابداری و اشکال اولیه آن در ایران و همچنین در مصر و بین النهرین دیده شده است که دلیل آن وجود تحولات در نوشتار بوده است. در دوران قرون وسطی اولین دفتر داری بین خاورمیانه و یهودیان شکل گرفت که در پی آن سبب توسعه دفتر داری و حسابداری و تبدیل حسابداری به حسابداری مدیریت و حسابداری مالی شده بود. در نهایت در قرن ۱۹، حسابداری به شکل پیشرفته امروزی آن تبدیل شد و به دنبال آن اولین موسسه حسابداران در ولز و انگلیس به ثبت رسید.

2

حسابداری چیست؟

سیستم حسابداری یکی از راه‌های کاربردی یک سازمان یا شرکت برای رسیدن به اهداف و حرکت در جهت پیشرفت آن است. به اینگونه که حسابداری با جمع ‌آوری اطلاعات و طبقه بندی کردن آن و در نهایت اعلام کردن وضعیت، یا به عبارتی دادن گزارشات مالیاتی به مدیران سازمان‌ها یا شرکت‌ها، از وضعیت حساب و اطلاعات مالی برای آن‌ها شفاف سازی می‌کند. حال شاید این دیدگاه را داشته باشید که حسابداری شامل زیر شاخه نیست. اما باید به اطلاع شما برسانیم با گذشت زمان و پیشرفت در تکنولوژی حسابداری شامل انواع مختلفی شد که هر کدام روش مخصوص و هدف خود را دارند. اما در نهایت همه آن‌ها در زیر مجموعه حسابداری قرار می‌گیرند. حال اگر شما قصد آشنایی با این رشته جذاب را دارید و یا اگر به دنبال حسابدار در حوزه کسب و کار خودتان هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را دنبال کنید. چرا که در ادامه به معرفی انواع حسابداری و تفاوت آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

انواع حسابداری

همانطور که گفتیم، حسابداری شامل زیر مجموعه‌هایی می‌شود که هر کدام اساس کار متفاوتی دارد. این زیر مجموعه‌ها شامل حسابداری عمومی، حسابداری مدیریتی، حسابداری دولتی، حسابداری مالیاتی، حسابرسی، حسابداری حقوقی، حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده است که این موارد توسط حسابداران یا یک شرکت حسابداری مورد بررسی قرار میگیرد. که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

 حسابداری عمومی در برگیرنده خدمات حسابرسی و حسابداری و مالیاتی می‌شود. این حسابداران با صنایع مختلف در ارتباط هستند. در نتیجه اطلاعات به روزی دارند. کار این حسابداران در خدمات ثبت شرکت‌ها و اظهار نامه‌های مالیاتی و... است. یک حسابدار مدیریت همیشه در تعامل با مدیران شرکت است تا تجزیه و تحلیل فعالیت‌های یک شرکت را در اختیار مدیران آن قرار دهد. و تصمیم گیری‌های بعد را به آنان اطلاعات دهد. به همین دلیل این حسابداران جایگاه ویژه‌ای در شرکت دارند و نسبت به کارمندان دیگر از حقوق بالاتری برخوردار هستند. حسابداری دولتی شباهت زیادی به حسابداری مدیریتی دارد. ولی با این تفاوت که در این حسابداری تمامی بودجه و عملیات مالی ادارات، منطقه و استان زیر نظر این حسابداران بررسی و ثبت می شود. به عبارتی دیگر این حسابداران مشخص می‌کنند، که آیا تخلف و بدهکاری صورت گرفته است یا نه. در نهایت آن را در صورت تخلف گزارش می‌کنند. یک حسابدار مالیاتی در زمان‌های مشخص فعالیت می‌کند. وظیفه این حسابداران رسیدگی به اظهار نامه عملکرد و کاهش چشمگیر بدهی مالیاتی است. با این حال یک اشتباه کوچک آن‌ها جریمه‌های سنگین مالیاتی را برای سازمان‌ها رقم می‌زند. به همین سبب این افراد باید علاوه بر عملیات حسابداری در قوانین مالیاتی هم تخصص داشته باشند، تا یک سازمان را از مالیات‌های سنگین نجات دهند. البته این حسابداران در برنامه ریزی مالیاتی برای یک سازمان دولتی یا غیر انتفاعی نیز می‌توانند کمک شایانی داشته باشند، تا مالیات پرداختی اینگونه سازمان‌ها را کاهش بدهند.

 حسابرسی متمایز از حسابداری است. به اینگونه صورت می‌گیرد که نتایج و گزارشات حسابداری را بررسی می‌کند، تا متوجه خطاهای آن‌ها شوند. حال این حسابرسی به سه صورت بررسی می‌شود. این سه مورد شامل حسابرسی صورت‌های مالی، حسابرسی رعایت و حسابرسی عملیاتی می‌شود. که مهم‌ترین نوع آن حسابرسی صورت‌های مالی است. حسابداری حقوقی را می‌توان ترکیبی از حسابرسی‌، حسابداری و بررسی دانست. به همین علت به آن حسابداری قضایی هم گفته می‌شود. وظیفه این حسابداران پیدا کردن اختلاس و کلاهبرداری‌ها، با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها است. در حسابداری مالی همانطور که از نامش پیداست به بررسی معاملات مالی و صورت‌های مالی می‌پردازند و این اطلاعات را در اختیار سهامداران شرکت یا کارکنان آن قرار می‌دهند. اینگونه اطلاعات در مسیر برنامه ‌ریزی اقتصادی آینده یک شرکت نقش بسزایی دارد. حسابداری مالی همچنین شامل دو بخش است. این دو بخش شامل حسابداری مالی تعهدی و حسابداری مالی نقدی است. در مشاغل کوچک از نوع حسابداری نقدی و در مشاغل بزرگ‌تر از حسابداری تعهدی استفاده می‌گردد. با این حال در هر دو روش برای ثبت معاملات مالی از سیستم حسابداری دو طرفه بهره می‌گیرند.

در نهایت حسابداری بهره تمام شده به عنوان یک حوزه برای شناسایی خدمات صورت گرفته و قیمت تمام شده برای آن‌ها است. حسابداری بهای تمام شده به حسابداری صنعتی هم شهرت دارد. برای این که درک درستی از این نوع حسابداری داشته باشید، لازم است با تفاوت دو سیستم صنعتی و مالی آشنایی داشته باشید، که ما در ادامه به تفاوت و شباهت‌های انواع حسابداری می‌پردازیم.

3

تفاوت و شباهت‌های انواع حسابداری

با اینکه انواع حسابداری‌ها با هم دارای تفاوت و شباهت‌هایی هستند، برخی از حسابداری‌ها باهم دارای تفاوت‌های ویژه‌ای هستند که در صورت مشخص شدن این تفاوت به تعریف و شناخت بهتری نسبت به آن حسابداری می‌رسیم. به عنوان مثال تفاوت حسابداری صنعتی و مالی در شیوه بیان گزارشات می‌باشد. که شیوه گزارش ناشی از هدف خاص آن حسابداری است. همچنین استفاده کنندگان حسابداری مالی افراد درون و برون سازمانی هستند. در حالی که افراد درون سازمانی تنها استفاده ‌کنندگان گزارشات مالی صنعتی هستند. با این حال گفتیم که همه حسابداری‌ها شامل یک تفاوت کلی چون اهداف متفاوت آن، ابزارهای استفاده در تهیه گزارشات و در نهایت ارائه گزارشات مختلف هستند. همچنین در انواع حسابداری ما یکسری فرآیندهای ثابتی را انجام می‌دهیم، که شامل جمع آوری اطلاعات مالی و گزارش اطلاعات مالی و اجرای عملیات حسابداری بر پایه اصول آن است. در نهایت اگر علاقمند به فعالیت در زمینه‌های حسابداری هستید، باید به صورت حرفه‌ای آن را آموزش ببینید، تا بتوانید عملکرد مفید و بالایی داشته باشید تا در پی آن در مسیر درآمد زایی قرار بگیرید. در رابطه با آموزش حسابداری میتوانید به سایت مجموعه سماسوشیانت آریا مراجعه نمایید  تا از آموزش های تخصصی این مجموعه بهره مند شوید.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز