طراحی اداری و طراحی محیط اداری

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۱۵:۵۵:۲۷
کد خبر: ۱۴۳۰۵۶۲
طراحی اداری و طراحی محیط اداری
اگر طراحی اداری، بر اساس اصول مشخصی انجام شود، راندمان کاری در اداره، افزایش می یابد.

اگر طراحی اداری، بر اساس اصول مشخصی انجام شود، راندمان کاری در اداره، افزایش می یابد.

طراحی اداری

طراحی اداری، نقش مهمی در شکل‌گیری اهداف مورد نظر کارفرما دارد. انجام صحیح و به‌موقع وظایف تک‌تک کارمندان و بالا بردن راندمان کاری جزو مهم‌ترین این اهداف است. ازاین‌رو، لازم است در محیطی که کارمندان در آن مشغول به کار هستند، شرایط لازم برای این امر، فراهم شود. به‌طور کل، می‌توان گفت طراحی محیط اداری در روند ارتباطات بین کارمندان، شیوه انجام وظایف آن‌ها و میزان پیشرفت کاری سازمان بسیار تاثیرگذار است. اگر اجرا و طراحی اداری بر اساس اصول و استانداردهای لازم انجام شود، می‌توان تأثیر مثبت این طراحی را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در محیط کاری مشاهده کرد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی اصول و استانداردهای لازم جهت طراحی اداری بپردازیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

طراحی محیط اداری

طراحی محیط اداری، نسبت به طراحی دیگر اماکن، مانند منزل متفاوت است. تصمیم‌گیری در مورد طراحی دکوراسیون اداره، از جنبه‌های مختلفی انجام می‌شود. رعایت نظم در چیدمان دکوراسیون، تاثیرگذار بودن محیط روی مشتریان، القای فضایی رسمی در اداره و ایجاد فضایی متناسب با روحیه مشتریان از جمله مواردی است که در طراحی محیط اداری، در نظر گرفته می‌شود. اصول اجرا و طراحی اداری، شامل موارد زیر می‌شود:

  • رنگ‌آمیزی، نورپردازی و انتخاب کف‌پوش مناسب محیط داخلی اداره
  • انتخاب مبلمان، پرده و در صورت لزوم آینه‌هایی متناسب با محیط کاری
  • اختصاص دادن فضایی از طراحی محیط اداری، در معرض نور طبیعی و قرار دادن تعدادی گیاه در دکوراسیون اداره
  • اختصاص دادن فضایی برای استراحت کارمندان و در صورت لزوم پارتیشن‌بندی فضای داخلی اداره
  • اجرا و طراحی اداری بر اساس سبکی خاص

رنگ‌آمیزی، نورپردازی و انتخاب کف‌پوش مناسب محیط داخلی اداره

رنگ‌آمیزی

انتخاب رنگی مناسب برای القای حس مثبت، در محیط داخلی اداره، بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو، نشاط موجود در فضای داخلی، موجب افزایش راندمان کاری می‌شود.

نورپردازی

از آنجا که کارمندان چندین ساعت را در اداره، سپری می‌کنند در نتیجه لازم است نورپردازی فضایی که در آن مشغول به کار هستند، کاملاً اصولی باشد. استفاده از انواع لامپ و لوستر برای نورپردازی اداره، با توجه به سبک انتخاب شده در اجرا و طراحی اداری، انجام می‌شود.

انتخاب مبلمان، پرده و در صورت لزوم آینه‌هایی متناسب با محیط کاری

انتخاب مبلمان

معمول برای دکوراسیون داخلی یک اداره، مبلمان متنوعی، به کار می‌آید. تنوع مبلمان یک اداره، شامل محل نشیمن کارمندان و مشتریان می‌شود.

انتخاب پرده

اگر فضای داخلی اداره در معرض نور طبیعی قرار دارد، می‌توان با استفاده از پرده‌هایی که باز و بسته شدن آن‌ها به‌راحتی انجام می‌شود، میزان نور منتشر شده در محیط را کنترل کرد.

به‌کارگیری آینه

اگر می‌خواهید دکوراسیون داخلی اداره، شکلی مدرن و شیک داشته باشد، استفاده از آینه به شکل مطلوبی، برای این امر کارساز است.

انتشار نور طبیعی و استفاده از گیاهان برای دکوراسیون داخلی اداره

بهره‌مندی از نور طبیعی

بهره‌مندی از فواید نور طبیعی برای هر مکانی اعم از منزل، اداره و دیگر مکان‌ها بر کسی پوشیده نیست. اجرا و طراحی اداری که نور طبیعی به‌طور مناسب در آن منتشر می‌شود، نشاط کارکنان را به دنبال دارد.

بهره‌وری از گیاهان در محیط اداری

دکوراسیونی که طبیعت به آن ورود پیدا کرده است نیز، نشان‌دهنده آن است که اصول پیاده‌سازی دکوراسیون در اجرا و طراحی اداری، به‌کاررفته است. از آنجا که سرسبزی و گل و گیاه، موجب ایجاد انرژی مثبت می‌شود، استفاده از گیاهان در محیط اداری، نقش مؤثری در القای حس مثبت در مشتریان و کارمندان دارد.

در نظر گرفتن فضایی برای استراحت کارمندان، پارتیشن‌بندی و ایجاد نظم در محل کار

استراحتگاه کارمندان

اختصاص دادن فضایی برای استراحت کارمندان یک اداره، به‌خصوص در دفاتری که متراژ بالاتری دارد، بسیار مهم است. هر کارمندی پس از چندین ساعت کار، نیاز به این دارد که کمی استراحت کند.

پارتیشن‌بندی فضای داخلی اداره

پارتیشن‌بندی در طراحی اداری، برای مکان‌هایی که متراژ کمتری دارند و در عین حال نیاز است کارمندان تمرکز کافی را در حین کار داشته باشند، بسیار کاربردی است.

نظم دهی در اداره

هر کارمند، برای انجام وظایف خود، با وسایل متعددی همچون برگه، پرونده و دیگر وسایل سروکار دارد. در طراحی محیط اداری، اختصاص دادن محلی برای قرار دادن این وسایل، کمک زیادی به ایجاد نظم می‌کند.

اجرا و طراحی اداری

اجرا و طراحی اداری، بر اساس سبک‌های مختلفی اعم از مینیمال، نئوکلاسیک، مدرن و کلاسیک انجام می‌شود. 

سبک مینیمال

در طراحی دکوراسیون اداره بر اساس سبک مینیمال، یک طراحی ساده انجام می‌شود که هیچ وسیله غیرضروری در آن، دیده نمی‌شود. استفاده از این مدل سبک، برای دفاتری که متراژ بالایی ندارند، بهترین گزینه است.

سبک مدرن

طراحی اداری بر اساس سبک مدرن، در عین حال که زیبا و چشم‌نواز است سادگی نیز، در آن رعایت شده است. ممکن است اجرای این مدل سبک، بر اساس نوع متریال استفاده‌شده در آن، نسبت به سبک نئوکلاسیک و کلاسیک، مقرون‌به‌صرفه تر باشد.

سبک کلاسیک

طراحی بر اساس سبک کلاسیک، با استفاده از متریال و تجهیزات شیک و مجلل، پیاده‌سازی می‌شود. سبک کلاسیک بیشتر در دفاتری اجرا می‌شود که بسیار شناخته‌شده هستند.

سبک نئوکلاسیک

با توجه به بالابودن هزینه پیاده‌سازی سبک کلاسیک، با استفاده از سبک نئوکلاسیک تا حدودی از میزان هزینه‌ها کاسته می‌شود. در این سبک، ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن، اجرا می‌شود.

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، اگر طراحی اداری، بر اساس استانداردهای لازم پیاده‌سازی شود، برای رسیدن به اهدافی که مدنظر کارفرما است، بسیار سودمند است. یک کارفرما، اهداف زیادی از تشکیل یک سازمان و یا اداره دارد. اگر محلی که کارمندان در آن مشغول به کار هستند، کسل‌کننده نباشد و نشاط کافی را در کارمندان ایجاد کند، راندمان کاری اداره بسیار بالا می‌رود و در اینجاست که کارفرما به اهداف خود می‌رسد. برای این کار، نیاز است که طراحی محیط اداری، به متخصصین مرتبطی واگذار شود که با انجام این کار می‌توان، به نتایج بسیار مطلوبی را رسید.

برچسب ها : طراحی اداری,طراحی محیط اداری,اجرا و طراحی اداری

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز