معرفی انواع تابلو فرمان آسانسور بر اساس نوع

۱۴۰۱/۱۲/۱۷ - ۲۳:۵۲:۳۸
کد خبر: ۱۴۴۶۲۵۴
معرفی انواع تابلو فرمان آسانسور بر اساس نوع
استفاده از آسانسور در ساختمان‌های امروزی امری متداول است. آسانسور یک وسیله مکانیکی الکتریکی بسیار پیشرفته است که دارای بخش‌ها و تجهیزات پیچیده جهت عملکرد صحیح و حفظ ایمنی سرنشینان خود است

استفاده از آسانسور در ساختمان‌های امروزی امری متداول است. آسانسور یک وسیله مکانیکی الکتریکی بسیار پیشرفته است که دارای بخش‌ها و تجهیزات پیچیده جهت عملکرد صحیح و حفظ ایمنی سرنشینان خود است. یکی از مواردی که می‌تواند بیشترین تأثیر را بر روی عملکرد یک آسانسور بگذارید تابلو فرمان آسانسور می‌باشد. تابلو های فرمان آسانسور از جمله قطعاتی تخصصی هستند که هر بخش آن جهت عملکرد صحیح آسانسور اهمیت بسیار دارد.  تابلو فرمان آسانسور در انواع نمونه‌ها  تولید و با توجه به نوع ساختار موتور و نوع آسانسور میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. ازاین‌رو شناخت انواع تابلو فرمان آسانسور می‌تواند روشن کننده راه خرید یک تابلو فرمان آسانسور با کیفیت برای شما باشد.

انواع تابلو فرمان آسانسور

همان‌طور که اشاره کردیم تابلو فرمان آسانسور در انواع اشکال و نمونه‌ها ساخته و به بازار عرضه می‌شود. در واقع این تفاوت آسانسورها است که باعث می‌شود تولید کنندگان تابلو فرمان آسانسور نسبت به تغییر طراحی محصول خود اقدام نمایند. توجه داشته باشید که خرید یک تابلو فرمان آسانسور اشتباه می‌تواند سیستم بالابر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و در مواقعی نیز باعث ایجاد حادثه گردد.

تابلو فرمان آسانسور از نظر تفاوت نقشه مدار

به طور کلی تابلو فرمان آسانسور را از نظر نوع نقشه‌کشی مدار الکترونیکی آن به 4 نوع مختلف دسته بندی می‌کنند. در بازار شما می‌توانید انواع رله‌ای، دیجیتالی، PLC و البته میکرو کنترلری را خریداری نمایید.

تابلو رله‌ای

تابلو فرمان آسانسور نوع رله‌ای از جمله قدیمی‌ترین نوع تابلو آسانسور می‌باشد. شباهت این نوع تابلو به تابلو های صنعتی کنتاکتوری بسیار زیاد است. تقریباً امروزه نمی‌توانید این نمونه تابلو فرمان آسانسور را در بازار پیدا کنید. زیرا این نوع تابلو با آسانسورهای نسل جدید همخوانی نداشته و غیر قابل استفاده است. اما شاید بتوانید نمونه‌های آن را در ساختمان‌های قدیمی بیابید.

تابلو دیجیتالی

در تابلو های فرمان آسانسور دیجیتالی عملکرد آسانسور با استفاده از ICهای دیجیتالی موجود در داخل تابلو فرمان کنترل می‌شود. با روی کار آمدن تابلو های میکروکنترلری نیز این نوع تابلو ها در حال کنار رفتن هستند و استفاده از آنها با وجود ویژگی‌های مثبت تابلو فرمان میکروکنترلری چندان مطلوب نخواهد بود. سختی کار تنظیم این تابلو ها یکی از مشکلاتی بود که باعث کنار رفتن سریع آنها شد. اما به طور کلی این تابلو ها دارای اندازه کوچک‌تر، سرعت عملکرد بالاتر، مصرف انرژی کم و تولید صدای بسیار پایین هستند. 

تابلو PLC

در این تابلو فرمان‌ها از Programmable Logic Controller برای کنترل آسانسور استفاده می‌شود. PLC دستگاهی است که درون خود دارای پردازنده، حافظه، مبدل‌های ولتاژ و پورت‌های ورودی و خروجی مختلف است. همان‌طور که می‌دانید سیستم آسانسور مشابه دیگر دستگاه‌های برق صنعتی می‌باشد. ازاین‌رو می‌توان از سیستم‌های برنامه نویسی منطقی نیز برای کنترل صحیح آنها استفاده نمود. قیمت بسیار بالای این تابلو فرمان‌ها باعث شده است که استفاده آنها محدود شود. این در حالی است که اگر به دنبال کنترل هرچه دقیق‌تر سیستم آسانسور خود هستید این نوع تابلو می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

تابلو فرمان میکروکنترلری

به جرعت می‌توان گفت که پرکاربردترین نوع تابلو فرمان آسانسور در حال حاضر نوع میکروکنترلری آن است. این تابلو فرمان دارای قسمت‌های مختلف به جهت کنترل فرایندهای منطقی و کنترل آسانسور درون خود است. از جمله مزایای این نوع تابلو می‌توان به سرعت بالا، پردازش هوشمند، قیمت پایین، تعمیرات راحت. کم مصرف بودن اشاره کرد.  

انواع تابلو از نظر نوع بالابر

در کنار فاکتور نوع نقشه مدار آسانسور، تولید انواع موتور آسانسور نیز باعث شد تا تولید کنندگان تابلو فرمان آسانسور نسبت به طراحی و تولید تابلو فرمان بر اساس نوع موتور آسانسور اقدام نمایند. به طور کلی تابلو های فرمان آسانسور را می‌توان در سه دسته‌بندی دو‌سرعته، تک سرعته و درایور دار جای داد. 

تابلو فرمان گیرلس Gearless

همان‌طور که می‌دانید نوع گیرلس آسانسور در حال حاضر رشد چشمگیری داشته است. همان‌طور که از نام این تابلو مشخص است کاربرد آن برای ساختمان‌های فاقد موتورخانه است. همچنین در صورت کمبود جا برای استفاده از تابلو فرمان گیرلس در مواردی می‌توان از این نوع تابلو فرمان آسانسور استفاده نمود. تصمیم گیری در این تابلو به وسیله درایورهای کنترل سرعت هوشمند vvvf انجام خواهد شد. 

تابلو فرمان تک سرعتی (3VF)

از ساده‌ترین نوع تابلو فرمان آسانسور می‌توان به نمونه تک سرعتی آن اشاره کرد. در این نوع تابلو یک کنترل دور موتور وجود خواهد داشت که با تغییر سطح فرکانس و ولتاژ می‌تواند سرعت آسانسور را کنترل نماید. به طور معمول در این تابلو فرمان برای استارت مطلوب موتور از یک اینورتر استفاده می‌شود. حرکت نرم آسانسور در بسیاری از مواقع به لطف وجود این نوع تابلو فرمان آسانسور است.

2

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان دو سرعتی (AC2)

درصورتی که موتور آسانسور شما نیز از نوع دو سرعته بوده و دارای دو سیم پیچ متفاوت برای سرعت‌های متفاوت است می‌بایست از این نوع تابلو فرمان آسانسور استفاده نمایید. در این نوع آسانسور برای شروع حرکت ابتدا برای رسیدن به حداکثر سرعت موتور با سیم پیچ دور تند شروع به کار کرده و پس از رسیدن به سرعت مشخص سیم پیچ دور کند وارد مدار خواهد شد. تکان‌های زیاد، مصرف انرژی بالا، قیمت بالا و دیگر موارد باعث شده است که کمتر از این نوع آسانسور و تابلو فرمان AC2  استفاده شود. 

تابلو فرمان هیدرولیک

تابلو فرمان آسانسور هیدرولیک نیز از جمله تابلو های بسیار پر کاربرد در ساختمان‌های مسکونی زیر هشت طبقه است. این نوع تابلو ویژگی‌های کنترلی بسیاری را در اختیار شما قرار خواهد داد. راه اندازی سریع، کنترل درب، حفاظت کامل از موتور و پمپ و ... از جمله ویژگی‌های این نوع تابلو فرمان آسانسور هستند. 

3

انواع تابلو فرمان آسانسور

خرید تابلو فرمان آسانسور

همان‌طور که اشاره کردیم تابلو فرمان آسانسور، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با امنیت و کارایی آسانسور است. این قطعه به طور معمول فارغ از نوع به شکل یک جعبه فلزی بوده که دارای مدارها، قطعات الکترونیکی بسیاری درون خود است. وظیفه اصلی این قطعه حیاتی، کنترل کردن حرکت کابین و اعلام وضعیت‌های مختلف درون آسانسور است. این قطعه در صورت امکان می‌بایست در بخش موتورخانه آسانسور نصب شود. البته اگر مشکل فضا وجود داشته باشد می‌توان در مواردی آن را به خارج از موتورخانه نیز انتقال داد. 

قطعاً با توجه به نمونه‌های مختلف تابلو فرمان آسانسور انتخاب برای شما سخت خواهد بود. به طور کلی اما می‌توانید با مشخص کردن بودجه، نوع آسانسور، تعداد طبقات انتخاب خود را محدود به چند دسته بندی خاص کنید. اگر همچنان نیاز به راهنمایی به جهت خرید تابلو فرمان آسانسور داشتید می‌توانید با ورود به وب‌سایت ما به آدرس Atlantislift.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز