نقش سمن ها در پیگیری مطالبات جوانان

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۱۴:۴۱:۴۹
کد خبر: ۱۳۵۸۲۳۷
نقش سمن ها در پیگیری مطالبات جوانان
شاید برای خیلی از افراد ضرورت تشکیل سمن ها مشخص نباشد اما باید گفت با راه اندازی چنین تشکل هایی و آشنا کردن جوان ها با نحوه همکاری در یک اجتماع کوچک است که می توان حس مسئولیت پذیری را در آن ها شکوفا کرد.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، یکی از برنامه های 13 گانه سازمان ملی جوانان در راستای سند ملی توسعه ویژه ساماندهی امور جوانان، «شناسایی و تقویت سازمان های مردم نهاد مرتبط با امور جوانان» است.

در واقع این برنامه با هدف تحت پوشش قرار دادن جوانان در رده سنی 14 تا 29 جهت تأسیس و صدور پروانه فعالیت با عنوان سازمان های مردم نهاد (سمن) طراحی شده است.

شاید برای خیلی از افراد ضرورت تشکیل سمن ها مشخص نباشد اما باید گفت با راه اندازی چنین تشکل هایی و آشنا کردن جوان ها با نحوه همکاری در یک اجتماع کوچک است که می توان حس مسئولیت پذیری را در آن ها شکوفا کرد تا در آینده بتوانند برای فعالیت های بزرگ تر و قرار گرفتن در جایگاه های مهم تری آماده شوند.

با توجه به اینکه سمن ها بر اساس یک نیاز و به صورت خودجوش و با یک هدف و تعهد مشترک تشکیل می شوند و ماهیتی مردمی دارند، می توانند افراد زیادی را با خود همراه کنند، اما شاید یکی از ویژگی های شاخص سمن ها یا همان سازمان های مردم نهاد، فراهم کردن زمینه های مشارکت جوانان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی کشور باشد که با کمک گرفتن از تحقیقات و پژوهش های مختلف می توانند با هر یک از این حوزه ها آشنایی شوند.

یکی از وظایف سمن ها طراحی فعالیت های نو در مراحل رشد سمن به منظور تحقق اهداف و جذب جوانان بیشتر در عرصه فعالیت است، سازمان های مردم نهاد همچنین می توانند با تعیین موضوعی تخصصی، صنفی و یا فرهنگی به عنوان محور فعالیت مطالبات جوان ها را پیگیری کنند.

این سازمان ها با برنامه ریزی برای اجرای موضوع فعالیت تعیین شده،  تقویت فعالیت های جمعی بین اعضا گروه و ایجاد روحیه جمعی بین آنها و همکاری با دولت و دستگاه های اجرایی در اجرای طرح های موضوعی و ملی برنامه های توسعه کشور نقش مهمی را ایفا کنند.

با توجه به نقش چشمگیر جوانان در مسیر تحول کشور، مقام معظم رهبری هم در بیانیه «گام دوم انقلاب» تأکید کردند که مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان و فعّالان جوان، در همه میدان های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی سازند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز