پرونده ویژه "برای مردم"

عملکرد موفق دولت در همراهی با سمن های جوانان/ حمایت از ۳۸۳ طرح و برگزاری ۴۸۸ کارگاه دانش افزایی

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۴:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۱۷۹
عملکرد موفق دولت در همراهی با سمن های جوانان/ حمایت از ۳۸۳ طرح و برگزاری ۴۸۸ کارگاه دانش افزایی
معاونت امور جوانان در دولت سیزدهم با برگزاری کارگاه ­های دانش افزایی و ارتقای مهارت اعضای سازمان­ های مردم نهاد جوانان به تحقق اهداف سمن ها کمک های ویژه ای کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، یکی از برنامه های 13 گانه وزارت ورزش و جوانان در راستای سند ملی توسعه ویژه ساماندهی امور جوانان، «شناسایی و تقویت سازمان های مردم نهاد مرتبط با امور جوانان» است.

در واقع این برنامه با هدف تحت پوشش قرار دادن جوانان در رده سنی 14 تا 29 جهت تأسیس و صدور پروانه فعالیت با عنوان سازمان های مردم نهاد (سمن) طراحی شده است.

شاید برای خیلی از افراد ضرورت تشکیل سمن ها مشخص نباشد اما باید گفت با راه اندازی چنین تشکل هایی و آشنا کردن جوان ها با نحوه همکاری در یک اجتماع کوچک است که می توان حس مسئولیت پذیری را در آن ها شکوفا کرد تا در آینده بتوانند برای فعالیت های بزرگ تر و قرار گرفتن در جایگاه های مهم تری آماده شوند.

N83161838-72764081

با توجه به اینکه سمن ها بر اساس یک نیاز و به صورت خودجوش و با یک هدف و تعهد مشترک تشکیل می شوند و ماهیتی مردمی دارند، می توانند افراد زیادی را با خود همراه کنند، اما شاید یکی از ویژگی های شاخص سمن ها یا همان سازمان های مردم نهاد، فراهم کردن زمینه های مشارکت جوانان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی کشور باشد که با کمک گرفتن از تحقیقات و پژوهش های مختلف می توانند با هر یک از این حوزه ها آشنایی شوند.

یکی از وظایف سمن ها طراحی فعالیت های نو در مراحل رشد سمن به منظور تحقق اهداف و جذب جوانان بیشتر در عرصه فعالیت است، سازمان های مردم نهاد همچنین می توانند با تعیین موضوعی تخصصی، صنفی و یا فرهنگی به عنوان محور فعالیت مطالبات جوان ها را پیگیری کنند.

این سازمان ها با برنامه ریزی برای اجرای موضوع فعالیت تعیین شده،  تقویت فعالیت های جمعی بین اعضا گروه و ایجاد روحیه جمعی بین آنها و همکاری با دولت و دستگاه های اجرایی در اجرای طرح های موضوعی و ملی برنامه های توسعه کشور نقش مهمی را ایفا کنند.

در همین راستا معاونت امور جوانان در دولت سیزدهم با برگزاری کارگاه ­های دانش افزایی و ارتقای مهارت اعضای سازمان­ های مردم نهاد جوانان به تحقق اهداف سمن ها کمک کرده است.

برگزاری 488 کارگاه که شامل 13 کارگاه مجازی ملی، 12 کارگاه مجازی منطقه ­ای و 463 کارگاه حضوری استانی با رویکرد دانش افزایی و ارتقای مهارت اعضای سمن ­های جوانان می شود، موضوعاتی همچون مشارکت اجتماعی جوانان، آسیب ­های اجتماعی جوانان ، توسعه و ترویج ورزش همگانی در سمن ­های جوانان، کارآفرینی اجتماعی، آموزش مسائل اعتقادی مذهبی در سمن های جوانان، روش­ های تأمین منابع مالی در سمن ­ها و مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سمن­های جوانان و نقش مشارکت اجتماعی جوانان در حوزه محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده است.

20220102123113_156819119

همچنین برگزاری دوره آموزش/ بازآموزی روسای گروه و کارشناسان حوزه مشارکت­ های اجتماعی جوانان استان ها و واحدهای ستادی، حمایت از 383  طرح و برنامه سمن ­ها و تدوین پیش­نویس آئین نامه حمایت از طرح ها و برنامه ­های تشکل ­ها و سازمان ­های مردم نهاد جوانان از جمله اقدامات صورت گرفته در حمایت از سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان بوده است.

یکی دیگر از اقدامات مهم در دولت سیزدهم تدوین شیوه نامه شبکه سازی تخصصی سازمان های مردم نهاد جوانان و راه ­اندازی و حمایت از شبکه ­های تخصصی سازمان­ های مردم نهاد جوانان مانند شبکه امداد و نجات جوانان، شبکه سلامت اجتماعی جوانان، شبکه آسیب­ های اجتماعی و حاشیه نشینی شهرها و شبکه رسانه و فضای مجازی  ( برنامه ریزی برای شبکه سازی سمن ها و تشکل های جوانان در 14 موضوع ) بوده است.

حمایت از مجمع ملی و مجامع استانی سازمان­ های مردم نهاد جوانان، برگزاری برنامه های مشارکتی جوانان با همکاری نهادهای مرتبط از جمله همکاری با یونیسف در راستای پروتکل برنامه اجرایی توانمندسازی بهزیستی سمن ­های جوانان، ارائه طرح توانمندسازی امداد و نجات جوانان در همکاری یونیسف با شبکه امداد و نجات و همکاری با یونیسف در خصوص کمک­ های بشردوستانه کرونایی به 11 استان کشور با استفاده از ظرفیت سمن­ ها از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از سمن های جوانان بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز