چرا برخی جوانان مجرد می مانند؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۱:۲۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۰۶۴۰۰
چرا برخی جوانان مجرد می مانند؟
معمولاً تصمیم برای مجرد ماندن در سن های 35 تا 45 سالگی بیشتر گرفته می شود، بر اساس آمار بیش از 13 میلیون جوان ایرانی سن متناسب با ازدواج را سپری کرده و یا در حال سپری کردن آن هستند.

باشگاه جوانی خبرگزاری برنا: بر اساس آمارهای موجود، ازدواج در ایران متناسب با جمعیت کشور افزایش پیدا نکرده و کشور ما امروزه با معضلی جدی به نام «تجرد قطعی» روبه رو ست، اصطلاحی که چندسالی می شود برای جوان هایی که دیگر امیدی به ازدواج کردن ندارند یا به واسطه مشکلات فردی، خانوادگی یا اجتماعی احتمال ازدواج برای آنها کمرنگ شده، استفاده می شود.

افزایش این پدیده در کشور ما از دهه شصتی هایی شروع شد که در دهه نود جوانانی در سن ازدواج بودند اما یا تصمیم گرفتند مجرد بمانند و یا شرایط آن ها را به سمتی سوق داد که قید ازدواج را بزنند، آمار تجرد قطعی تا قبل از انقلاب برای زنان 2 درصد و برای مردان کمتر از 2 درصد بود و اما رفته رفته این آمار کاهش یافت تا در سال 90 با آغاز تجرد در ایران رو به رو شدیم.

معمولاً تصمیم برای مجرد ماندن در سن های 35 تا 45 سالگی بیشتر گرفته می شود و بیش از 13 میلیون جوان ایرانی سن متناسب با ازدواج را سپری کرده و یا در حال سپری کردن آن هستند، بر اساس آمار وزارت ورزش و جوانان، حدود 25 درصد دختران در سال 91 مجرد بودند.

شاید تا قبل از 35 سالگی جوان به دلیل بودن در کنار خانواده چندان احساس تنهایی نکند اما از یک برهه زمانی به بعد این احساس تنهایی و نا امیدی تبدیل به معضل افسردگی می شود.

1565066248142

تأثیر 70 درصدی سبک زندگی در تجرد قطعی جوانان

مهدی اسماعیل تبار، روانشناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، در خصوص عدم تمایل جوانان به ازدواج و احتمال افزایش تجرد قطعی اظهار کرد: اگر بخواهیم درصد بندی کنیم تنها 30 درصد از تجرد قطعی مربوط به مسائل مادی می شود و 70 درصد آن به فرهنگ و سبک زندگی جوانان بر می گردد.

دانش آموز و جوان ما امروز فقط فیزیکی در اختیار ماست اما فکر و اندیشه اش در اختیار ما نیست، چون آموزش و پرورش شکل با ثباتی نداشته و در دوره های قبل چندین بار وزیر عوض کرده، از این آموزش و پرورش دختر و‌ پسری که ازدواج‌ کنند بیرون نمی آید، خروجی آموزش و پرورش ما دانشجویی است که شعار کاف‌ دار می دهد! یکی از ابعاد همین شعارها و الفاظ رکیک هم تجرد قطعی است.

وی با تأکید بر اینکه ضعف محتوا و سبک زندگی جوانان را به سوی تجرد قطعی سوق داده، اظهار کرد: با این حال من به طور قاطع و بر اساس آمار می گویم وضعیت ما در تجرد قطعی 3 تا 5 برابر بهتر از آمریکا و اروپاست.

اسماعیل تبار به نقش خانواده ها در تجرد قطعی اشاره و تصریح کرد: دختر و پسر در دهه اول و دوم زندگی خود در خانواده برای ازدواج تربیت نمی شوند، افکار امیال را می سازد و امیال اعمال را، عملی داریم به اسم تجرد و‌ این به دلیل میل به تجرد است، این میل از کجا می آید؟ از آنجایی که رسانه های معاند تلاش می کنند تا در ذهن جوان ما این را جا بیندازند که حیواناتی مثل سگ و گربه می تواند جایگزین خانواده شود.

1400051117463219223304324

سیر صعودی تجردی قطعی در کشور/ آینده شغلی جوانان تأمین نیست

این در حالی است که سعید مدنی، جامعه شناس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، معتقد است که نمی توان نقش مشکلات اقتصادی را در تصمیم گیری جوانان برای ازدواج نکردن یا تأخیر در ازدواج را نادیده گرفت، به ویژه در دختران که خانواده مجبور به خرید جهیزیه هستند و همه این موارد با هم در تأخیر ازدواج جوانان نقش دارد.

این جامعه شناس در خصوص مشکلات اقتصادی در افزایش تجرد قطعی اظهار کرد: تجرد قطعی در آینده روند افزایشی خواهد داشت، تجربه و آمار در کشور های مدرن اروپایی یا امثال آنها نشان می دهد با مدرن تر شدن جامعه تجرد قطعی هم افزایش پیدا کرده و این در صورتی اتفاق افتاده که مردم این کشورها از لحاظ اقتصادی مرفه بودند، ظاهراً در آنجا عوامل اقتصادی خیلی دخیل نیست اما در کشور ما مشخص نیست عوامل اقتصادی تأثیر بیشتری دارد یا عوامل غیر اقتصادی.

مدنی با اشاره به اینکه یک بخش هایی از عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده به نداشتن شغل ثابت بر می گردد، گفت: متأسفانه آینده شغلی جوانان تأمین نیست و این مشکلات فراوانی را برای جامعه به دنبال دارد. متأسفانه هنوز در کشور نهادهایی که افراد مجرد که شاغل هم نیستند را شناسایی و حمایت کند وجود ندارد و برای جوان بیکار این دغدغه مطرح است و به همین جهت به تجرد قطعی روی می آورد.

وی با تأکید بر اینکه تجرد قطعی جامعه را در بحث فرزند آوری و جوانی جمعیت دچار بحران می کند، افزود: از نگاه من مهم ترین راهکار ثبات در اقتصاد است، متأسفانه در جامعه ما ثبات اقتصادی وجود ندارد، برای مثال اگر نرخ خرید ماشین در 5 سال گذشته 100 میلیون بود جوان امروز یک میلیارد باید برای آن هزینه کند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: طبق آماری که من دارم یک زوج که تازه ازدواج کرده اند اگر بخواهند صاحب یک خانه معمولی بشوند ۱۳۰سال طول میکشد! ١٣٠ سال باید کار کنند تا صاحب خانه بشوند و اگه این آمارها درست باشد تصمیم و روند ازدواج را به تأخیر می اندازد و همین مشکلات و اتفاقات باعث می شود که سن تجرد قطعی برای خانم ها به 40 سال و برای آقایان 50 سال برسد.

1EFF0A4D-4EA9-410A-8C73-0C1760FB999B_cx0_cy18_cw80_w1200_r1

تأثیر ایده آل گرایی خانواده ها در تجرد قطعی جوانان

فاطمه فتاحی روانشناس و استاد دانشگاه هم در خصوص تأثیر عوامل فرهنگی بر تجرد قطعی در میان جوانان اظهار کرد: به دلیل تغییر سبک زندگی در جامعه، عوامل فرهنگی نقش بسزایی را در انتخاب افراد برای تجرد قطعی ایفا می کند و این بحران از سال 1395 افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مردم ایران به تشکیل خانواده و فرزندآوری علاقه دارند، افزود: خوشبختانه در کشور ما بر اساس آمار، مردم هنوز هم تمایل به ازدواج و فرزندآوری دارند، هرچند کلامی راجع به آن صحبت کنند اما در اروپا این تمایل کاملاً  از بین رفته است، امروزه ما باید روی این تمایل و نقطه قوتی که هنوز وجود دارد بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

فتاحی به نقش خانواده در عدم تمایل جوانان به ازدواج اشاره و تصریح کرد: اختلاف فرهنگی در خانواده افزایش یافته و والدین به دنبال ایده آل گرایی برای فرزند هستند، سطح توقع ها بالا رفته و منجر به این شده که آمار تجرد قطعی روز به روز افزایش پید کند.

سبقت خانم ها از آقایان در تجرد قطعی

این در حالی است که صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت و‌گو‌ با خبرنگار باشگاه‌جوانی خبرگزاری برنا، در خصوص آمار تجرد قطعی در کشور  چنین عنوان کرد: «مجرد قطعی به افرادی می گویند که به سن بالای 50 سال رسیده اند اما هرگز ازدواج نکرده اند، طبق آماری که در اختیار داریم این افراد به 400 هزار نفر رسیده اند که 300 هزار نفر زن و 100 هزار نفر مرد هستند.

تجرد اختیاری یعنی افرادی که با اختیار خود تصمیم به ازدواج ندارند و و بنا دارند مجرد زندگی کنند. در حال حاضر در ایران ۲۵ میلیون خانوار داریم که بر اساس داده ها از این آمار نزدیک به 13 درصد خانوار تک نفره داریم، یعنی خانواده هایی که تعداد اعضای آنها به دلیل هرگز ازدواج نکردن، طلاق یا فوت همسر، یک نفره باقی مانده است.

از 13 درصد نام‌برده، 4 درصد را افرادی تشکیل می دهند که تجرد اختیاری دارند اما 9 درصد باقی مانده کسانی هستند که تمایل به ازدواج دارند اما امکان ازدواج برای آن ها وجود ندارد.

در مجموع اگر نگاه کنیم، تعداد جوانانی که در سنین متعارف ازدواج تصمیم اختیاری برای تجرد دارند، زیاد نیست و حتی بیش از دو درصد از کل خانوار را تشکیل نمی دهد. طبق آمار، این افراد حداکثر 250 تا 300 هزار نفر می شوند که این تعداد در مقابل سایر گروه ها آمار چشم گیری نیست.»

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
0
برعکس ۷۰درصد ازدواج نکردن نداشتن شغل و مشکلات مالی و ترس از آینده هست جوان تحصیل کرده که دست فروشی میکنه برای خرج روزانه اش چجوری یخچال صد میلیونی بگیره برای ازدواج جناب روانشاس
حسین
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
0
سلام. به خاطر هزینه های گزاف زندگی و مهریه های سنگین. مهریه سنگین باعث شده اونایی هم که تمکن مالی دارن از ترس سر کیسه شدن به ازدواج فکر نکنن. مهریه بالای 14سکه را حذف کنید همه چب درست میشه. البته ساده نباشید چیزی را نمیخوان درست کنن. وگرنه هر آدم ... هم که مسول باشه تا الان فهمیده بود مشکل چی هست.
حسین
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
0
ببین حلش کردن. وضعیت ما از آمریکا و اروپا بهتر است.
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز