بورس امروز ۱۷ آبان ۹۹/ خوش‌آمدگویی تلخ بازار به جو بایدن

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۲:۰۱:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۳۹۸۶
بورس امروز ۱۷ آبان ۹۹/ خوش‌آمدگویی تلخ بازار به جو بایدن
بازار بور در معاملات امروز تحت فشار کاهش ارزش دلار به دلیل پیش‌بینی‌ها از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالت متحده و ایجاد روابط جدید بین ایران و آمریکا و همچنین کاهش شدت تحریم‌ها قرار گرفت و با افت روبه‌رو شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با 27 هزار و 702 واحد افت همراه شد و به عدد یک میلیون و 262 هزار و 869 واحدی رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با 3315 واحد کاهش به عدد 371 هزار و 569 واحدی رسید.

در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، کگل، کچاد، پارس، شتران، وغدیر، شبندر، اخابر، وبملت، فخوز و پارسان با بیشترین کاهش، نقش زیادی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی خودرو، خاهن و پکرمان با بیشترین افزایش، تاثیری مثبتی در برآورد نماگر کل بورس داشتند.

با پایان فعالیت بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته، معامله‌گران بورس 6 میلیارد و 140 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 430 هزار و 554 نوبت معامله و به ارزش 40 هزار و 408 میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد کپارس (کاشی‌ پارس) با 4.83 درصد رشد بود و پس از آن، نمادهای خرینگ، فاما، رکیش، کساوه، لسرما و قزوین بود. همچنین نماد معاملاتی پارس (پتروشیمی پارس) با 5 درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فسازان، قنیشا، نوری، کاما، فخوز و شبندر بود.

روند معاملات امروز بازار سرمایه نشان می دهد که نمادهای معاملاتی خودرو، خساپا، وبصادر، وبملت، سیتا، امین، ولپارس، خگستر، ثبهساز، حکشتی و خاهن به عنوان پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار معرفی شده اند.

بر اساس این گزارش، نمادهای معاملاتی کدما،  ولپارس،  ثامید،  امین یکم،  یاقوت،  کسرام و خزر  با بیشترین تقاضا مواجه شدند و در مقابل نیز نمادهای معاملاتی  فولاد، فملی،  وملی،  ثشاهد،  کسعدی،  شبندر و  نوری، بیشترین حجم عرضه را داشتند.

بیشترین بازدهی متعلق به گروه: تجارت عمده فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری و کمترین بازدهی نیز متعلق به گروه: زراعت و خدمات وابسته بود.

بر اساس این گزارش، امروز اکثر شاخص صنایع منفی بودند و تنها شاخص صنعت ذغال سنگ با افزایش همراه بود. دیگر صنایع نظیر فرآورده نفتی، کانه فلزی، محصولات کاغذ، محصولات کاغذ،  حمل و نقل،  رادیویی و فلزات اساسی، با کاهش مواجه شدند.

ریزش بازار امروز در حالی رخ داد که روز چهارشنبه امیدواری به بازار تا حدودی بازگشته بود و معامله گران به واسطه پیش بینی افزایش نرخ دلار، خریدها را در قیمت های بالا انجام می دادند.

رشد بازار در روز چهارشنبه عمدتا به دلیل پیش بینی ها از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و افزایش نرخ ارز در کشور ما رخ داده بود.

اما اکنون که معامله گران جو بایدن را رئیس جمهور آینده آمریکا می دانند، بر این باروند که نرخ ارز کاهش خواهد یافت و بر این اساس سهم های دلاری را که عمدتا شاخص ساز نیز هستند را به فروش رساندند. در نتیجه فشار فروش در این سهم های شاخص ساز، کلیات بازار را به حالت منفی درآورد.

این جریان در حالی رخ داده است که هنوز خبری از ریاست جمهوری رسمی جو بایدن به گوش نرسیده است و بازار همچنان در انتظار است.

با این وجود نکته قابل توجه این است که بازار به شدت با هیجان رفتار می کند و این مساله پیامدهای ناگواری برای بازار خواهد داشت.

این در حالی است که اگر با روی کار آمدن جو بایدن، وضعیت روابط ایران با سایر کشورها بهبود پیدا کند، بیشتر شرکت های بورسی با افزایش فروش و تجارت همراه خواهند شد که این مساله برای بنیان بازار امری بسیار مطلوب است و در بلند مدت باید بیش از پیش به بازار امیدوار شد.

بر این اساس رفتار هیجانی این روزهای معامله گران نباید عاملی برای ترس در بازار شود، چرا که آینده بازار با وجود کاهش ارزش دلار نیز بسیار روشن خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز