شباهت علائم کرونا دلتا با سرماخوردگی باعث کند شدن سرعت شناسایی بیماران کرونایی شده است

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۳۷۲
شباهت علائم کرونا دلتا با سرماخوردگی باعث کند شدن سرعت شناسایی بیماران کرونایی شده است
میزان مرگ و میر در افراد سالمند به‌نسبت کاهش پیدا کرده است ولی افرادی که در رده‌های سنی پایین‌تر و در گروه میانسالان و افرادی که درگیر بیماری‌های دیابت و فشار و خون هستند کماکان بیش از سایرین در معرض خطر هستند.

به گزارش برنا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به شباهت علائم کرونا دلتا با سرماخوردگی، افراد مبتلا به این سوش زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری پیشرفت کرده است.دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان درخصوص وضعیت فعلی کرونا اظهار کرد: با توجه به اعلام روزانه آمار استان بوشهر اما متاسفانه شاهد روند نزولی نیستیم، سرعت میزان مبتلایان در نوار جنوبی کشور و دیگر نقاط کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که گفته می شود استان بوشهر در امار مرگ و میر در جمع سه استان بالا در کشور است افزود : از میزان مرگ و میر در سایر استان‌ها اطلاع دقیقی ندارم ولی از نظر ما حتی یک مورد مرگ هم زیاد است با توجه به جمعیت ۱میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان انتظار نداریم که این میزان مرگ در اثر کووید رخ دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که میزان مرگ و میر در افراد سالمند به‌نسبت کاهش پیدا کرده است ولی افرادی که در رده‌های سنی پایین‌تر و در گروه میانسالان و افرادی که درگیر بیماری‌های دیابت و فشار و خون هستند کماکان بیش از سایرین در معرض خطر هستند.

خواجه ئیان در خصوص گسترش سوش جدید ویروس تصریح کرد: از آنجا که علائم کرونا دلتا (سویه ویروسی شایع شده در هند) در ابتدا به شکل علائم سرماخوردگی خود را نشان می‌دهد و این اشتباه را در اشخاص به وجود می‌آورد که دچار سرماخوردگی شده است و نه بیماری کرونا و به همین دلیل با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی افزود: همین موضوع باعث می‌شود مراجعه به پزشک دیرتر و روند اصلی درمان نیز دیرتر اتفاق بیافتد و زمانی فرد به خود می‌آید که بیماری پیشرفت کرده است.

واکسیناسیون در بوشهر سرعت گرفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: ما تمام تلاش رو انجام می‌دهیم که تا سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم. البته شخصی که واکسن را هم دریافت کرده است، ایمنی کامل در برابر ویروس را ندارد و پس از دریافت دوز دوم واکسن است که می‌توان گفت فرد مصونیت نسبی پیدا کرده و در برابر مرگ ناشی از کرونا مقاوم است.

وی در خصوص وضعیت واکسیناسیون در استان اینگونه عنوان کرد : تا کنون ۶۴ هزار و ۶۰۰ نفر از مردم عزیز استان واکسن دریافت کرده اند که از این میان ۱۹ هزارو ۶۱۴ نفر هردو دوز و مابقی یک دوز واکسن گرفته‌اند.خواجه ئیان هفته گذشته یک محموله واکسن دریافت کردیم که با این تعداد؛ واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۵ سال را شروع کردیم. اکنون ۵۹/۷ درصد از جمعیت این گروه سنی در استان واکسن خود را دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: روز گذشته نیز یک محموله ۳۱ هزار و ۵۰۰ دوزی واکسن وارد استان شد و با برنامه ریزی صورت گرفته واکسیناسیون گروه سنی ۶۰-۶۵ سال شروع شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: تلاش می‌کنیم ظرف دو هفته آینده جمعیت این گروه سنی که تعدادشان ۳۴هزار نفر است را به‌طور کامل به سرانجام برسانیم.خواجه‌ئیان عنوان کرد:روزانه حدود ۳ هزار دوز واکسن به هم استانی های عزیز تزریق می‌شود و با توجه به راه اندازی مراکز جدید در بوشهر و برازجان سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

شباهت علائم کرونا دلتا با سرماخوردگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: در حال حاضر که کرونا دلتا (سویه ویروسی شایع شده در هند) در کشور در گردش است. برای کنترل این موج نخست باید نسبت به قطع زنجیره انتقال از طریق رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اقدام کرد و همه توجه نباید تنها به امر واکسیناسیون محدود باشد چرا که حتی کسانی که واکسن هم دریافت کرده‌اند در معرض ابتلا و به دنبال آن انتقال ویروس هستند.خواجه‌ئیان خاطرنشان کرد: سرعت انتقال کرونا دلتا بسیار بالاست و افراد با ارتباط زمانی بسیار کوتاهی با فرد مبتلا بیماری را دریافت می‌کنند.

کند شدن سرعت شناسایی بیمار کرونایی

وی با اشاره به تلاش‌های شبکه بهداشت در استان گفت : کار بسیار مهمی که در حوزه بهداشت صورت می‌گرفت رهگیری موارد مثبت بود. یعنی هر مورد مثبت که شناسایی می‌شد بلافاصله با افراد در ارتباط با آن شخص تماس برقرار و درصورت لزوم نمونه گیری از ایشان انجام و به سرعت بیماران جدید شناسایی می‌شد که این فرآیند به دلایل مختلف از جمله کمبود کیت؛ افزایش شدید موارد و کمبود نیروی انسانی در حال حاضر قدری ضعیف شده است و در صورت تقویت؛ این برنامه می‌تواند به کنترل موج فعلی بیماری کمک کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: این امر در کنار اعمال محدودیت‌ها در سال گذشته باعث شد روند کاهشی در افراد مبتلا به کرونا را شاهد باشیم. به طوری که میزان موارد مثبت روزانه در استان به حدود ۲۰ نفر کاهش یافت ولی در حال حاضر این تعداد به حدود میانگین ۴۵۰ الی ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

کنترل باید به شکل جهانی انجام شود

خواجه ئیان در ادامه تصریح کرد: همانطور که گفته شد این بیماری ماهیت ان فراگیر است و چنانچه در یک منطقه افزایش یابد براحتی و در مدت زمان کوتاهی به مناطق مجاور گسترش می یابد بنابراین اگر شما همه موارد را رعایت کنید و در استان مجاور و یا کشور مجاور روند آن‌ها افزایشی یا جهشی در ویروس وجود داشته باشد مناطق اطراف خود را هم درگیر می کند و این ضرورت وجود یک برنامه جامع و فراگیر برای کنترل بیماری را تبیین مینماید.

وی ادامه داد: کنترل باید به شکل جهانی انجام شود و با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی؛ اجتماعی؛ فرهنگی و ... این بیماری؛ موفقیت برنامه کنترل بیماری در گرو جامع و فراگیر بودن آن است و یقینا در اجرای این برنامه هم عموم افراد جامعه و هم همه بخشهای دولتی؛ خصوصی؛ اقتصادی و اجتماعی نقش خواهند داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: عده ای انتظار دارند که دانشگاه علوم پزشکی کووید را کنترل کند. اینگونه نیست در همه دنیا این بیماری یک بحران اجتماعی، فرهنگی است. همه باید کمک کنند هر آنچه که از دست هر شخص و نهادی بر می‌آید باید انجام شود.خواجه‌ئیان گفت: رعایت فاصله گذاری، استفاده از دو ماسک و تهویه مناسب همچنان از موثرترین راهکارهای مقابله با شیوع کرونا است.

 

 

نظر شما