تأسیس باشگاه مهارت‌های نوین، راهکار واحد استانی بوشهر برای مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۴:۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۰۳۲۶۴
تأسیس باشگاه مهارت‌های نوین، راهکار واحد استانی بوشهر برای مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان
رئیس واحد استانی بوشهر با اشاره به تاسیس باشگاه مهارت‌های نوین در این واحد استانی خاطر نشان کرد: این باشگاه، بنگاهی کارآفرین، مهارت آفرین، آینده پژوه و نقش آفرین در توسعه استان است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر حسین اسکندری رئیس واحد استانی بوشهر درباره وضعیت فارغ التحصیلان مراکز علمی کاربردی استان بوشهر با بیان اینکه«بر اساس اعلام مرکز آمار تعداد افراد جویای کار استان بوشهر قریب به 28 هزار نفر است که 13 هزار نفر (40 درصد) آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند»، اظهار کرد: واحد استانی بوشهر از بدو تاسیس تاکنون (سال 1382 ) دارای 34751 نفر فارغ التحصیل بوده است. با توجه به اینکه بیشتر پذیرفته شدگان مراکز علمی کاربردی تحت نظارت این واحد استانی از جمعیت شاغل در دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی هستند، مطابق بررسی‌های انجام شده، دانشگاه جامع کمترین میزان بیکاری را نسبت به سایر دانشگاه‌ها در استان دارد.

وی تجاری شدن دانشگاه‌ها و نگاه درآمد زایی آنان به دانشجویان را از دلایل غفلت از کیفیت آموزشی مطلوب و مهارت آموزی عنوان کرد و گفت: نگاه درآمدزایی به دانشجویان یکی از عوامل افزایش بیکاری  فارغ التحصیلان جویای کار به شمار می رود.

 

رئیس واحد استانی بوشهر با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های منجر به کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور، خاطر نشان کرد: بی شک مهارت آموزی و تلاش به منظور ارتقاء مهارت افراد، موجب ایجاد امنیت شغلی پایدار، رشد و بهره وری، افزایش نرخ بازدهی، افزایش سطح دستمزد و رونق اقتصادی جامعه خواهد شد و این امر نیازمند توجه بیشتر دانشگاه‌ها در تربیت نیروی ماهر و کارآزموده برای تولید بهتر ثروت در جامعه است.

 

دکتر اسکندری با بیان اینکه«ماموریت گرا بودن دانشگاه‌ها و برنامه ریزی برای ایجاد فضای کارآفرینی و مهارت آموزی در دانشجویان بی شک توسعه پایدار جامعه و رونق اقتصادی بیشتر را در پی دارد». ادامه داد:  نظر به رشد روزافزون تکنولوژی و تغییرات گسترده در بازارهای کار و اشتغال بیشترین تلاش کشورها باید مهارت آموزی و ایجاد نظام آماده سازی افراد برای بازدهی بهتر و رونق اشتغال صورت بگیرد.

 

وی همسو نبودن نظام آموزش عالی با نیازهای جامعه را یکی از عوامل بروز بحران بیکاری در جامعه دانست و تاکید کرد: بین دوره‌های آموزشی و مواد درسی دانشگاه‌ها با آنچه بازار کار از بعد مهارت‌های فنی و عملی می‌طلبد تناسب منطقی برقرار نشده است. در راستای برطرف نمودن این خلاء، واحد استانی بوشهر، باشگاه مهارت‌های نوین را به منظور توانمند سازی فارغ التحصیلان و دانشجویان و مهارت افزایی آنان به عنوان یک سیاست راهبردی مد نظر قرار داده است. این باشگاه در حقیقت بنگاهی کارآفرین، مهارت آفرین، آینده پژوه و نقش آفرین در توسعه استان است که با هدف شناسایی، جذب، پرورش، هدایت و اعتلای سطح علمی و مهارتی کارآموزان و جوانان جویای کار، استفاده تجاری و به اشتراگ گذاشتن تجربیات و مهارت‌ها در قالب گروه‌های آموزشی و پژوهشی، مهارتی و حرفه‌ای و اجرای پروژه‌های کسب و کار تشکیل شده است که با ارائه طرح توجیهی آن به مدیریت ارشد استان و تأیید استاندار محترم در حال شکل گیری است.

 

سرپرست واحد استانی بوشهر در ادامه به برنامه های این واحد استانی در زمینه برگزاری استارت آپ‌های مختلف اشاره و خاطر نشان کرد: به منظور شناسایی بهتر ایده های دانشجویی و تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن‌ها، این واحد استانی جلسات منظمی با مراکز آموزش علمی کاربردی سطح استان خصوصا مراکز در جوار صنعت نموده است و سعی در گردآوری اساتید برجسته ملی و بین المللی به منظور برگزاری استارت آپ ها در آینده ای نزدیک دارد.

 

دکتر اسکندری درباره وضعیت کارآفرینی در مراکز علمی کاربردی نیز گفت: با توجه به اینکه ارتقاء مهارت و کارآفرینی سرمایه گذاری پایدار محسوب می شود و توسعه مهارت‌ها برای افراد، افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد، پایداری شغلی، بازدهی بیشتر و افزایش سطح رضایتمندی و کیفیت کار را باعث خواهد شد، این واحد استانی با سیاست گذاری هدفمند، مراکز علمی کاربردی را وادار به ایجاد دفتر کارآفرینی در مرکز و برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط اساتید مجرب علمی به منظور شناخت بهتر دانشجویان از محیط های کسب و کار کرده است.

 

وی همچنین درباره اهداف تشکیل باشگاه مهارت‌های نوین در این واحد استانی در زمینه ایجاد بازارچه‌های ارائه دستاوردهای دانشجویان دانشگاه خاطر نشان کرد: با راه اندازی باشگاه مهارت‌های نوین در استان توسط واحد استانی اهدافی نظیر هدایت و جهت دهی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان و گروه‌های ذی‌نفع، ایجاد فروشگاه‌های مجازی، شبیه سازی محیط کار برای دانشجویان، شناسایی و توسعه خوشه‌های فناور در استان، تأسیس تعاونی‌های مشترک دانشجویان، ایجاد و گسترش سرمایه اجتماعی از طریق اشتراک گذاری دانش و ایجاد ارتباطات میان منابع انسانی دارای مهارت و تجاری سازی مهارت‌ها و دستاوردهای دانشجویان، فراهم خواهد شد.

 

دکتر اسکندری افزود: این باشگاه با مستند سازی تجربیات و بهره گیری از ظرفیت‌های فکری و اقتصادی دانشجویان، دانش آموختگان، مدرسان و مدیران به ایجاد فروشگاه‌های مجازی برای بازاریابی ملی و بین المللی محصولات دانش بنیان استان اقدام خواهد نمود و با ایجاد برنامه‌های ارتباطی برای فراهم سازی زمینه‌های تبادل اطلاعات علمی و تخصصی دانشجویان و دانش آموختگان با صاحب نظران و اندیشمندان و توسعه تعاملات و همکاری‌های گروه‌های عضو باشگاه با دستگاه‌های اجرایی و صنعتی، سعی در ارائه بهتر دستاوردهای دانشجویان در بازارهای ملی و بین المللی دارد.

 

رئیس واحد استانی بوشهر به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه فعالیت‌های متناسب با نیاز جامعه در دانشگاه جامع علمی کاربری استان بوشهر نیز اشاره و اظهار کرد: بی شک دانشگاه‌ها با برگزاری جلسات هم اندیشی با صاحبان مشاغل و صنایع و شرکت‌های بزرگ تولیدی و برقراری ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه می‌توانند نیازمندی‌های شغلی استان‌ها را احصاء و با تدوین و تعریف رشته‌های مرتبط با بازار کار و  مهارت افزایی افراد سهم بسزایی در رونق بازار کار و اشتغالزایی ایفا کنند.

 

وی افزود: با توجه به تنوع رشته‌های تحصیلی شغل محور در استان بوشهر، داشتن 1500 مدرس همکار و فعال در حوزه‌های مدیریتی و قریب به 14000 دانشجوی علمی کاربردی در سطح استان، این واحد استانی با رویکردی توسعه محور به منظور ظرفیت سازی برای فعالیت‌های آموزشی مهارتی اقدام به تاسیس باشگاه مهارت‌های نوین در استان نموده است.

 

دکتر اسکندری افزود: هدایت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی، آشنایی دانشجویان با فرصت‌های کارآفرینی و مبانی اشتغال و سرمایه گذاری، ساماندهی ایده‌های خلاق و نوآور با تأسیس تعاونی‌های دانشجویی، برآورده کردن تقاضای سازمان‌ها، بنگاه‌ها و افراد متقاضی مهارت و آموزش‌های حرفه ای، شناسایی، جذب، هدایت و اعتلای سطح علمی و مهارتی کارآموزان و جوانان جویای کار و به اشتراک گذاری تجربیات و مهارت‌های دانش آموختگان مستعد و مدرسان  از جمله اهداف تاسیس این باشگاه بوده است.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های شغلی و مهارتی استان بوشهر تصریح کرد: استان بوشهر از نظر داشتن صنایع نفت، گاز و پتروشیمی،کشاورزی، شیلات و آبزیان دریایی دارای ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری است و در صورت تدوین دوره‌های آموزشی شغل محور در این زمینه‌ها و ایجاد مهارت‌های لازم در کارآموزان می‌توان سهم بسزایی در توسعه پایدار استان و رفع مشکلات بازار کار ایفا نمود. وجود صنایع تبدیلی و صنایع مربوط به آبزیان و دسترسی به آب‌های آزاد و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به خارج از کشور نیز از جمله مزیت‌های این استان است.

 

رئیس واحد استانی بوشهر همچنین به ظرفیت‌های گردشگری موجود در این استان اشاره کرد و افزود: در حوزه گردشگری تاریخی، ساحلی، صنعتی و طبیعی، تجاری و گردشگری دریایی نیز استان از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و نیاز به تدوین دوره‌های آموزشی اشتغال زا در این زمینه نیز احساس می‌شود.

 

وی گفت: تولید بیش از 130 هزار تن خرما در سال در استان بوشهر، اهمیت بسته بندی و فرآوری خرما و صنایع تبدیلی، بالاترین میانگین رشد تخلیه و بارگیری کانتینری در کشور و فعالیت‌های بالای گمرکی نیز از جمله مزیت‌های استان به منظور احصاء نیازمندی‌های شغلی، ایجاد دوره‌های آموزشی اشتغال زا و تعریف و تدوین رشته‌های جدید در استان به شمار می رود.

 

دکتر اسکندری بهترین روش برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را تناسب میان کمیت و کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها با نیازمندی‌های شغلی، رشد و توسعه تکنولوژی و تقاضاهای بازار کار عنوان و اظهار کرد: تجدید نظر در برنامه ریزی‌های آموزشی، توسعه آموزش عالی مهارتی منطبق با فن بازار، ارتباط مؤثرتر حوزه صنعت و دانشگاه و پاسخگویی نظام آموزش عالی به نیازمندی‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه از جمله موضوعات مهمی است که برای نیل به توسعه پایدار استانی و ملی باید به طور خاص مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه‌ها با تعیین راهبردها و راهکارهای توسعه مهارت آموزی و اشتغال، گسترش توجه به آموزش‌های مهارتی و زمینه سازی بهتر برای مشارکت صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی در نظام آموزش مهارتی می‌توانند در راستای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها گام‌های موثری بردارند. بی شک این مهم در استان بوشهر نیز  با تأسیس باشگاه مهارت‌های نوین می‌تواند سهم بسزایی در تولید ثروت، رفع نیازمندی‌های شغلی، ارزش آفرینی و ارتقای سطح زندگی شهروندان استانی داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز