نشست خبری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در تهران برگزار شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۳:۲۲:۴۸
کد خبر: ۴۴۰۰۳۴
نشست خبری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در تهران برگزار شد
نشست خبری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در تالار مشاهیر تئاتر شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در نشست خبری با اشاره به اینکه اول ذیقعده و یازدهم ذیقعده تولد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) است، گفت: دستگاه‌های دولتی مجموعه‌هایی را پیش‌بینی می‌کنند که همپا با برنامه‌های مردمی اجراهایی داشته باشد.

وی یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد که ١٤ سال است پایه‌گذاری شده و به صورت فراگیر دنبال می‌شود را جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) معرفی کرد و افزود: این جشنواره دو هدف دارد.

جعفری هدف نخست را بهره‌مندی از قابلیت ها و استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان دانست و تاکید کرد: تلاش می‌شود از مسیر فرهنگ وهنر، جامعه اسلامی تقویت شود.

وی دومین هدف از این جشنواره را تجلیل از پدیدآوردندگان آثار فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی دانست و گفت: این جشنواره یکی از رسالت‌هایش شناسایی شخصیت‌ها و تجلیل از آنهایی است که در حوزه رضوی فعالند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) اعلام کرد که این جشنواره در ٣١ استان برگزار می‌شود که هر کدام بین یک تا دو برنامه را پوشش می‌دهند.

طبق گفته‌های جعفری ٧٧ کشور از ١٤ مرداد تا ٢٤ مرداد برابر با سالروز امام رضا(ع) فعالیت جشنواره‌ای دارند و این جشنوراه در ٨٤ شاخه فرهنگی، هنری و علمی برنامه جشنواره‌ای دارد.

وی همچنین از شکل‌گیری دبیرخانه‌ها در استان ها خبر داد و افزود: فراخوان ها به شکل ملی و بین‌المللی منتشر می‌شود و هر دبیرخانه دارای یک هیأت علمی و اتاق فکر مجزا متشکل از شخصیت های شناخته شده است که نسبت به اثربخشی برنامه‌ها و کیفیت آنها نظارت خواهند داشت و به ارائه راهکار می‌پردازند.

جعفری بخشی از صحبت های خود را به مسأله نظارت اختصاص داد و تاکید کرد: دو نوع نظارت بر برنامه‌ها پیش‌بینی شده است که نخست نظارت تخصصی بر اساس نوع برنامه است و دیگری نظارت عمومی است که از سوی دفتر ارزیابی و عملکرد وزارتخانه صورت می‌گیرد و هدف آن است، آنچه وظیفه دست‌اندرکاران جشنواره در تکریم برنامه‌هاست، به خوبی صورت گرفته باشد.

جعفری حضور محمود عزیزی به عنون دبیر جشنواره را بلوغی برای جشنواره دانست و گفت محمود عزیزی،‌به عنوان دبیر جشنواره در این عرصه دغدغه‌مند ظاهر شدند و پیگیری وی در شناسایی هنرمندانی بوده است که حرفی برای گفتن داشتند و تلاش او بر این بود که این افراد در جشنواره اثری داشته باشند.

وی همچنین احداث سالن تئاتر در بجنورد را نشأت گرفته از توجه عموم مردم این شهر به مسأله تئاتر برشمرد.

در ادامه این نشست، محمود عزیزی با بیان آنکه پیش‌تر در این جشنوراه به عنوان داور حضور داشته است بخش مهمی از صحبتهایش را به مساله رسانه اختصاص داد و گفت: همه جریاناتی که در تاریخ رخ داده است به این بازمی‌گردد که رسانه‌ها چه کرده‌اند و ما این توقع را از جریان‌سازهای جامعه داریم. اگر اطلاعاتی از تئاتر دهه‌های گذشته داریم به نگاه شما بازمی‌گردد. این رسالت، رسالت بی‌نظیری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش ارسطو در ارتقای تئاتر تصریح کرد: اولین کسی که تئاتر را دید ارسطو بود که درباره تئاتر نوشت.

وی این وضعیت را به رسالت خبرنگاران مرتبط دانست و از آنان خواست ارسطوهای زمانه باشند.

وی در بیان اینکه چه چیزی موجب شده است دبیری جشنواره را بپذیرد به همدلی هنرمندان شهرستانی در حوزه تئاتر رضوی اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کردم در جایی برای چنین موضوعی میان هنرمندان یک شهرستان همدلی وجود داشته باشد.

وی افزود اخلاق رضوی به شکلی در متون یازدهم متجلی می‌شود که می‌توان یک جایگاه تاریخی و به‌یادماندنی داشته باشد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به نوع تفکر جاری در این جشنواره گفت جشنواره رضوی شایه به واسطه نگاه شیعی از جایی تقویت می‌شود که با تفکر ماتریالیستی باورپذیر نباشد. من برای این جشنواره چند صدمین جشنواره را می‌بینم. ما در چند سال گذشته جریان هنری خاصی نداشتیم، افراد را داشتیم. اگر خوب فکر شود جشنواره رضوی می‌تواند به جریان سودمندی تبدیل شود.

وی درباره این سوال که انتخاب آثار از طریق فیلم خللی در قضاوتها ایجاد می‌کند، پاسخ داد: خیلی از ارزیابی‌ها بدین واسطه ممکن است دچار خدشه شود؛ اما ما باید جوهر کار را ببینیم.

عزیزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حذف بخش آیینی گفت: این بخش حذف نشده است و برنامه نقالی با اجرای عزت الله مهرآوران برای آن بخش تعین شده است. او تاکید کرد ممکن نیست من جایی باشم و سهم هنرهای آیینی اندک باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تئاتر به جایی برسد که تنها به جشنواره آیینی و سنتی تکیه نکند و با توجه به نامگذاری مجدد امسال به سال تئاتر، موزه هنرهای آیینی و سنتی تا آخر سال افتتاح شود.

در این نشست از مجموعه نمایشهای رادیویی به کارگردانی ایوب آقاخانی و تهیه‌کنندگی عقیل رهبر با نمایشنامه‌هایی با موضوع رضوی رونمایی شد.

یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از ١٥ تا ٢٠ مرداد ماه در خراسان شمالی برگزار می شود. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز