از ماده تاریک کهکشان‌ها تا ساخت دست مصنوعی در «چرخ»

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۳:۳۵:۵۱
کد خبر: ۱۰۸۴۵۳۵
از ماده تاریک کهکشان‌ها تا ساخت دست مصنوعی در «چرخ»
شصتمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، یکشنبه ۱۸ آبان ۹۹، با بررسی مهم‌ترین خبرهای دنیاهای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم و مینا قدسی، کارشناس نجوم است. حاج‌زمان کاهش دمای بدن انسان طی دو قرن گذشته را بررسی می‌کند و قدسی از راز توزیع ماده‌ی تاریک در کهکشان‌ها خواهد گفت. محققان دانشگاه استنفورد با مطابقت دادن مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به سلامت شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند که دمای بدن افراد در طول قرن گذشته کاهش یافته است. این موضوع که دمای طبیعی بدن انسان در حدود ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد است، اولین بار توسط یک پزشک آلمانی در سال ۱۸۵۱ مطرح شد و تا حدی مورد پذیرش قرار گرفت که به‌عنوان معیاری برای سلامت مورد استفاده‌ی متخصصان قرار می‌گیرد. در بخش دیگری از «چرخ»‌ محمد کرباسی و علی خورشیدی، دو روزنامه‌نگار فناوری، خبرهای مربوط به آزمایش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و ساخت دست‌ مصنوعی رباتیک را بررسی خواهند کرد. شرکت اسپیس ایکس قصد دارد با فرستادن هزاران ماهواره‌ی استارلینک به مدارهای پایینی زمین، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را در همه‌جای جهان فراهم کند. استارلینک باتوجه ‌به تعداد بیشتر ماهواره، پهنای باند بسیار بیشتری خواهد داشت و درنتیجه به کاربران بسیار بیشتری سرویس خواهد داد. در بخش‌های دیگری از این قسمت «چرخ»، مهم‌ترین عکس‌های دنیای علم و خبرهای علم و فناوری در ایران بررسی خواهند شد.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

نظر شما