هنرمند برگزیده در ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش عنوان کرد؛

سمپوزیوم‌ها؛ فرصتی برای تعامل هنرمند و مردم

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۱۱:۵۱:۲۲
کد خبر: ۱۱۴۸۳۸۱
سمپوزیوم‌ها؛ فرصتی برای تعامل هنرمند و مردم
یک هنرمند مجسمه‌ساز با بیان اینکه ایران در برگزاری سمپوزیوم‌ها رشد خوبی داشته اما هنوز در حال آزمون و خطا و تجربه هستیم گفت: سمپوزیوم رویدادی است که باعث می‌شود هنرمندان از فضای آتلیه بیرون بیایند تا در حضور مخاطب و در فضای شهری اثری را خلق کنند. در نتیجه فرایند ساخت یک اثر هنری توسط مردم و مخاطبان قابل مشاهده است و سبب تعامل مخاطب و هنرمند می‌شود.

به گزارش برنا، سروش صناعی که با مجسمه‌ای به نام «کهکشان مارپیچ» در ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش به عنوان یکی از برگزیدگان انتخاب شد درباره عناصر و مفاهیم این اثر گفت: این مجسمه یکی از آثار مجموعه‌ای به نام «افق رویداد» هست که همه آثارش با الهام از طبیعت و قدرت‌های موجود در طبیعت ساخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه این مجموعه درباره سیاه‌چاله فضایی و نور است درباره این موضوع چنین توضیح داد: سیاهچاله به عنوان نمادی از تاریکی و از سوی دیگر نور به عنوان نماد روشنایی در نظر گرفته شده. تعامل این دو با هم فضاسازی خوبی ایجاد کرد و سبب شد ایده‌هایی که در ذهن داشتم را در به اجرا درآورم. می‌توانم بگویم کارهایی که در این مجموعه می‌سازم تا حد بسیاری بازتاب زندگی شخصی من است.

این هنرمند مجسمه‌ساز افزود: این اثر با نام «کهکشان مارپیچ» با الهام از سیاه‌چاله کلان جرم که بزرگترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌هاست ساخته شده است. ما در وسط کهکشان راه شیری، نیروی به این عظیمی داریم که نظم دهنده طبیعت و ساختارهای موجود در عالم طبیعت است؛ جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید دارد و با گرانش بسیار زیادش در جهان بی نظیر است؛ تضادی است که حقیقت مرگ و زندگی را در یک زمان کنار هم قرار می‌دهد، همزمان زندگی می‌گیرد و زندگی می‌بخشد و تعادلی جذاب ایجاد می‌کند.

وی افزود: من در بسیاری از آثارم، تاکید زیادی به تقابل تاریکی و روشنایی داشتم. نبرد بین خیر و شر و تاریکی و روشنایی در قرآن، اسطوره‌ها و آیین زرتشت هم آمده و این پارادوکس برای من جذاب است. من قبل از ورود به دانشگاه با رشته مجسمه‌سازی آشنایی کمی داشتم اما در دوران دانشجویی سعی کردم موضوعاتی که در زندگی برای خودم جذاب بود را وارد حرفه‌ مجسمه‌سازی کنم. یک سال و نیم قبل از فارغ‌التحصیلی کار بر روی این مجموعه را آغاز کردم که هنوز هم ادامه دارد و موضوع و مفاهیم نهفته در این آثار هنوز برایم بسیار جذاب است.

صناعی با بیان این‌که مجسمه‌ها می‌توانند سیمای شهر را جذاب و ذهن افراد را درگیر کنند درباره اهمیت و کارکرد سمپوزیوم‌ها گفت: سمپوزیوم رویدادی است که باعث می‌شود هنرمندان از فضای آتلیه بیرون بیایند تا در حضور مخاطب و در فضای شهری اثری را خلق کنند. در نتیجه فرایند ساخت یک اثر هنری توسط مردم و مخاطبان قابل مشاهده است و سبب تعامل مخاطب و هنرمند می‌شود. کیش نیز به عنوان یک از قطب‌های گردشگری کشور، باید دارای عناصری باشد که سبب جذب بیشتر گردشگران شود که مجسمه‌ها یکی از این عناصر محسوب می‌شود. من هم سعی کردم این قدرت جذب را در اثرم نشان دهم.

این عضو انجمن مجسمه سازان ایران درباره روند کیفی سمپوزیوم‌ها در کشور گفت: اولین سمپوزیوم را سال 85 در تهران داشتیم که مرحوم عباس کیارستمی (هنرمند عکاس و فیلمساز) و پرویز تناولی (هنرمند و استاد مجسمه‌سازی) از داوران آن بودند که در سطح بین المللی هم بسیار خوب بود. گرچه سمپوزیوم تهران در حال حاضر، سمپوزیوم شناخته‌شده‌ای است ولی در این قضیه در حال آزمون و خطا و تجربه هستیم. در برهه‌هایی برخی رویدادهای داخلی با رعایت استانداردهای جهانی برگزار شده و در برخی دوره‌ها هم نه. در مجموع روند خوبی داشتیم اما باید بسیار بهتر از این باشیم و استانداردها را به خوبی رعایت کنیم تا نتیجه خوبی از سمپوزیوم‌ها به دست آوریم.

صناعی ادامه داد: فکر می‌کنم در دوره‌ای که جزیره کیش در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده کار سختی پیش روی برگزارکنندگان بوده، اما به نظر من عملکرد مناسب بوده و به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک شده اما جا دارد باز بهتر و بهتر شویم. البته باید بگویم همه‌گیری ویروس کرونا هم بر این روند تاثیر منفی گذاشته چون اگه کرونا نبود می‌شد این رویداد را در سطح بین‌المللی برگزار کرد. ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش برای اولین دوره است که هنرمندان را از طریق فراخوان دعوت کرده و هنرمندان برگزیده از بین حدود 100 هنرمند انتخاب شده‌اند.

سنگ و ویژگی‌های آن در مجسمه‌سازی موضوع دیگری بود که صناعی درباره آن گفت: سنگ متریالی سنتی است ولی هنوز هم از آن استفاده می‌شود. در هنر معاصر همچنان کاربردهای زیادی دارد و از بسیاری از متریال‌های دیگر ماناتر است. اگر جنس سنگ خوب باشد، در آن ترکی نباشد و در جابجایی آسیب نبیند آثاری می‌توان ساخت که ماندگاری بالایی داشته باشند. البته کار کردن با سنگ بسیار سخت است و کسانی که با آن کار می‌کنند باید بسیار صبور باشند.

وی در پایان گفت: هر متریالی خصلت خاص خود را دارد. خیلی از هنرمندان شروع به کار با سنگ می‌کنند اما ممکن است نتوانند کار با آن را ادامه دهند اما کسانی هم هستند که سال‌های سال با آن کار می‌کنند، اُخت می‌شوند و آثار خوب و جذابی با آن می‌سازند.

سروش صناعی + سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش

صناعی دارای لیسانس مجسمه‌سازی از پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و ‎عضو انجمن مجسمه سازان ایران و ‎عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است.

آثار وی تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی از جمله نمایشگاه گروهی "خودنگاره" دانشجویان دانشگاه تهران در خانه هنرمندان ایران (دی ماه 1395)، نمایشگاه گروهی آثار صنایع دستی و هنرهای تجسمی دانشگاه تهران (آبان 1395 ) و نمایشگاه گروهی هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی سنگ تهران در برج میلاد (مهر 1394) به نمایش در آمده است.

ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش از 25 بهمن تا 20 اسفند 99 درحال برگزاری است. رئیس این رویداد ابوالفضل طیبی و دبیر برگزاری آن نیز احسان گرایلی برعهده دارند. در این سمپوزیوم 12 سنگ توسط 12 هنرمند و 12 هنرمند دستیار درحال ساخت و اجراست.

وی دارای مدرک لیسانس مجسمه سازی از پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و ‎عضو انجمن مجسمه سازان ایران و‎عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است و تاکنون در چندین نمایشگاه از جمله نمایشگاه گروهی "خودنگاره" دانشجویان دانشگاه تهران در خانه هنرمندان ایران (دی ماه 1395)، اولین نمایشگاه گروهی آثار صنایع دستی و هنرهای تجسمی دانشگاه تهران( آبان 1395) و نمایشگاه گروهی هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی سنگ تهران در برج میلاد تهران (مهر 1394) شرکت کرده است.

نظر شما