گزارش هفته

کودکان و نوجوانان بازیگر بر لبه تیغ!/ بچه‌هایی که در دنیای بازیگری زود دم می‌کشند و ته دیگ می‌شوند!

۱۴۰۰/۱۰/۰۳ - ۰۸:۵۷:۰۲
کد خبر: ۱۲۷۶۹۸۱
کودکان و نوجوانان بازیگر بر لبه تیغ!/ بچه‌هایی که در دنیای بازیگری زود دم می‌کشند و ته دیگ می‌شوند!
در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها کودکانی را می‌بینیم که ایفاگر نقش‌های کلیدی هستند ولی وقتی به بزرگسالی می‌رسند اثری از آن‌ها نیست. چرایی این موضوع را در گزارش هفته خبرگزاری برنا بخوانید؛

آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید بازیگران کودک و نوجوان در سن بلوغ و بزرگسالی آیا در این عرصه می‌مانند یا از محیط سینما و تلویزیون و دنیای بازیگری فاصله می‌گیرند؟

بررسی فرجام علاقه کودکان و نوجوانان موضوع گزارشی است که از نظر می‌گذرانید.

کارگردان «بچه مهندس» از دنیای بازیگری کودکان می‌گوید/ چرا کودکان و نوجوانان بازیگر در این عرصه نمی‌مانند؟!

علی غفاری که با ساخت آثاری چون «بچه مهندس» و «مدرسه پیرمردها» کار با کودکان را تجربه کرده و با ایده زندگی کودکان جلوی دوربین از آن‌ها بازی می‌گیرد در خصوص ماندگاری یا خروج کودکان و نوجوانان از دنیای بازیگری بعد از چند تجربه با خبرگزاری برنا گفت‌وگو کرد که در ذیل از نظر می‌گذرانید.

وی در پاسخ به این سوال که شکل اصولی انتخاب بازیگر کودک چگونه است؟ ادامه داد: جدا از شکل اصولی انتخاب بازیگر کودک باید بگویم مشکل اصلی و اساسی تولید فیلم و سریال برای کودکان و نوجوانان است درحقیقت دغدغه اصلی این است که مخاطب کودک قرار است چه اثری را از دیده بگذراند و متاسفانه سینمای کودک تقریبا رو به اضمحلال است.

کارگردان بچه مهندس ادامه داد: در مجموع به دلیل نبود فیلمنامه مختص کودک و نوجوان و ساخته نشدن فیلم و سریال برای آن‌ها طبیعتا بازیگر کودک نیز با اقبال مواجه نمی‌شود. درحقیقت پروسه فراخوان اجتناب ناپذیر است چراکه فیلمنامه‌هایی که برای کودک نوشته می‌شود مختص به سن‌هایی با تجربیات کمتر است و علاوه بر آن این فراخوان‌ها دارای مراحل و تست نیز هستند.

وی تصریح کرد: به نظر من بکر بودن یک کودک خیلی مهم و تاثیرگذار است و کودکان در صحنه و هنگام فیلمبرداری کاملا خود واقعی شان هستند درواقع بازی نمی کنند و درست عین آن چیزی که هستند را نشان مخاطب می دهند درحقیقت این موضوع کمک می کند تا اثر کاملا قابل باور باشد.

غفاری در پاسخ به این سوال که لازمه ماندگاری و ادامه دادن بازیگران کودک در سینما و تلویزیون چیست و چرا برخی بازیگران کودک درحال حاضر به بازیگران مطرح تبدیل شده اند و برخی دیگر از دنیای بازیگری فید شدند؟ بیان کرد: این بازیگران در یک پروسه زمانی خود را با یک اثر نشان می دهند ولی کم کم به مرور زمان و رسیدن به مرحله بلوغ آن شیرینی و دلچسبی خود را از دست می دهند درواقع با بزرگ شدن تغییرات چهره در پیش رو دارند و مانند قبل قابل تشخیص نیستند. البته در برخی مواقع فیلمنامه و شانس خود بازیگر است که شرایطی را برای او ایجاد می کند تا مجدد بتواند این مسیر را ادامه دهد و اساسا چون ذات سینما به گونه ای است که بعد از مدتی بازیگران فراموش می شوند بدیهی است که بازیگران کودک از این چرخه دور می مانند.

کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون در پایان و در این باره که در حوزه آموزش بازیگر کودک تا چه اندازه موفق عمل شده است؟ خاطرنشان کرد: به طور کل در تولید فیلم کودک ضعیف عمل کرده‌ایم. زمانی که شرایط با ثبات در تولید فیلم کودک وجود داشته باشد طبیعتا می توان روی بازیگران کودک و مراحل مختلف آموزش بازیگری کودک سرمایه گذاری کرد. اما وقتی تولیدی در دست نداشته باشیم کودکان نیز نمی توانند فعالیتی داشته باشند و همه چیز خلاصه در آموزش ها و برنامه های تئاتری مدارس و... می شود که این مسئله نیز زود فراموش می شود. به نظر من برای تقویت این ارکان اول از همه باید به تولید فیلمنامه و ایده ها در حوزه کودک بپردازیم و بعد از آن به دنبال ساخت پروژه هایی که نیاز کشور مان است باشیم. به عنوان ختم کلام باید بگویم کودکان دارای استعداد های درخشانی هستند که باید جدی گرفته شوند و باید گفت با حال و هوایی که به اثر تزریق می کنند به طور کامل قابل باور خواهد بود و به دل مخاطب نیز می نشینند.

صلح‌میرزایی: عاقبت کودکان و نوجوانان بازیگر به کجا می‌رسد؟/ دولت به تولیدات کودک و نوجوان بهای بیشتری بدهد!

قدرت‌الله صلح‌میرزایی، کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون که به دلیل سوابق فرهنگی‌اش در آموزش و پرورش با گروه‌های سنی مختلف در این عرصه کار کرده و با ساخت آثاری چون «حکایت‌های کمال» کار با این گروه سنی را تجربه کرده است در گفت و گو با برنا به نکات متفاوتی در این خصوص اشاره می کند که در ذیل از نظر می گذرانید.

قدرت‌الله صلح میرزایی در پاسخ به این سوال که شکل اصولی انتخاب بازیگر کودک چگونه است و خود بازیگران کودک را به چه شکلی انتخاب می‌کند به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: کودکان دارای روحیه خاصی هستند و در خلق و خوی آنان نیز این حساسیت به وفور دیده می شود. با توجه به اینکه من شخصا در مدارس نیز به عنوان مربی و دبیر حضور داشتم و علاوه بر آن چندین فیلم کودک و نوجوان ساخته‌ام و با این گروه سنی در ارتباط بودم این حساسیت‌ها را بهتر درک می‌کنم. به نظر من انتخاب بازیگر به خصوص از قشر کودکان بسیار دشوار است چراکه اول باید کودکی با تیپ فیزیکی مد نظر کارگردان و نویسنده جست و جو کرد و در وهله بعد استعداد، علاقه و خلاقیت فرزند اهم و مهم است. 

وی افزود: البته اصولا از کودکان و نوجوانان داوطلب و علاقه مند به حرفه بازیگری تست های مختلفی گرفته می شود و بعد از تست، ما از بازیگران کودک در اثر استفاده می کنیم به نظر من قبل از هر موضوعی کارگردان، تهیه کننده یا حتی نویسنده باید بتواند با این گروه سنی حساس راه بیاید و درواقع بتواند با او کنار بیاید چراکه برای کودک و نوجوان بسیار سخت است که مدت زمان طولانی به طور مثال 10 الی 12 ساعت مدام کار کند علی الخصوص اینکه نقش فعال داشته باشد و پی در پی با فیزیک خود در صحنه فعالیت کند پس بهتر است که عوامل با او همراهی و همکاری کنند که اگر این اتفاق نیافتد و باعث آزار و اذیت او شوند به طور قطع نمی توانند بازی مد نظر خود را از کودک و نوجوان بگیرند.

این کارگردان در ادامه و در این خصوص که آیا می توان بانک اطلاعاتی به وجود آورد که کارگردانان برای انتخاب بازیگر به آنجا رجوع کنند اظهار کرد: بله، قطعا نیاز است که بانک اطلاعاتی در دست داشته باشیم و چنین بانک هایی در سرتاسر دنیا موجود است که آموزشگاه های بازیگری جزو همین بانک ها محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که لازمه ماندگاری و ادامه دادن بازیگران کودک در سینماو تلویزیون چیست و چرا برخی بازیگران کودک درحال حاضر به بازیگران مطرح تبدیل شده اند و برخی دیگر از دنیای بازیگری فید شدند بیان کرد: مشکل اصلی این است که متاسفانه تولید فیلم ها و سریال های کودک بسیار کم است و اگر تعداد محدودی هم به ساخت می رسد هیچ سینمایی برای اکران آن ها وجود ندارد و به نظر من دولت باید از آن ها حمایت کند و در تهران باید برای گروه سنی کودک و نوجوان یک گروه سینمایی شکل بگیرد تا آن ها به راحتی به آنجا رجوع کنند و به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به افرادی که برای کودکان فیلمسازی می کنند سوبسید در نظر بگیرد و از آن ها حمایت کامل کند و البته به طور قطع نقش خانواده نیز در این امر بسیار مهم است درواقع والدین باید با فرزندان خود به سینما بروند و باعث شوند تا آثار نمایشی کودک و نوجوان هر روز بیش تر از دیروز شود البته در کنار آن باید کودکان را هم به سینما رفتن تشویق کنیم تا برای آن ها به یک عادت تبدیل شود. 

قدرت الله صلح میرزایی کارگردان «حکایت های کمال» و «دختری به نام آهو» در پایان خاطرنشان کرد: من شخصا از آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین از آقای محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درخواست دارم به این مسائل رسیدگی کنند و گام های مثبتی در این راه بردارند تا آن دوران طلایی سینمایی کودک و نوجوان قدیم مجدد زنده شود و علاوه بر آن نیز ضمن تبریک به آقای پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما از او می خواهم تا باعث شود صدا و سیما تیزر ها و آنونس های فیلم های کودک و نوجوان را رایگان تبلیغ کند و به تولیدات کودک و نوجوان بهای بیشتری بدهد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز