پارک فناوری پردیس، هسته اولیه «ناحیه نوآوری پردیس»

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۱۴:۴۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۷۰۸۱
پارک فناوری پردیس، هسته اولیه «ناحیه نوآوری پردیس»
حل نیازهای فناورانه و نوآورانه استان تهران از طریق اجرای برنامه‌های مشارکتی و حمایت از شرکت های نوآفرین، دانش بنیان صورت میگیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا استان از تهران؛ «محسن پیلان نژاد» مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس، هدف از احداث ناحیه نوآوری پردیس را تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران دانست و اظهار داشت: پارک فناوری پردیس، هسته اولیه ناحیه نوآوری پردیس است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی این مجموعه، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و استاندار تهران برای ایجاد ناحیه نوآوری پردیس، گفت: به لطف الهی، 27 اردیبهشت ماه سال جاری تفاهم‌نامه ایجاد ناحیه نوآوری پردیس در تهران به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهور و استاندار تهران رسید. در حقیقت، این تفاهم‌نامه با هدف تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران با مرکزیت شرق استان تهران و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها، امکانات و تسهیلاتمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریواستانداری تهرانبرای گسترش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناحیه نوآوری پردیس امضا شد.

وی در مورد چشم‌انداز کارکردی این ناحیه توضیح داد: در حقیقت، ناحیه نوآوری پردیس به عنوان پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی است. این ناحیه تلاش می‌کند با جذب استعدادها و متخصصان داخل و خارج از کشور و بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و نوآور، بستری را برای یکپارچگی بین سه رکن منطقه نوآوری، منطقه صنعتی و منطقه مسکونی در شرق استان تهران ایجاد کند.

پیلان‌نژاد در مورد سابقه ایجاد نواحی و مراکز نوآوری در دنیا اظهار کرد: در جهان نیز نمونه هایی از نواحی و مراکز نوآوری با کارکردهای ذکر شده وجود دارند. از جمله دره سیلیکون آمریکا که ۶۷ سال پیش کار خود را آغاز کرده و ۳ میلیون جمعیت دارد و ۵۰۰ هزار نفر شغل نوآورانه نیز در آن ایجاد شده است. همچنین می توان به «دایدوک» کره جنوبی، «سوژوی» چین و «هسینچوی» تایوان اشاره کرد که هر کدام بر اساس دامنه جغرافیایی و عملکردی، به ترتیب با 56 هزار نفر، 700 هزار نفر و 150 هزار نفر شغل نوآورانه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که، تمامی نواحی نوآوری در دنیا از یک هسته مرکزی شکل گرفته و بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای گسترش پیدا کرده و تبدیل به نواحی ویژه نوآوری شده‌اند. بر این اساس در منطقه شرق تهران، پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک فناوریِ کشور، هسته اصلی ناحیه نوآوری پردیس را شکل داده است.

پیلان نژاد اظهار داشت:‌ این پارک در نزدیکی شهر جدید پردیس به عنوان یکی از بهترین موقعیت‌های جغرافیایی برای تاسیس ناحیه ویژه نوآوری در ایران، در مساحتی معادل 4 هزار و 150 هکتار و با جمعیت فعلی 170 هزار نفر ساکن و آتی 600 هزار نفری ایجاد شده است. همچنین این منطقه دارای ظرفیت بسیار بالایی از مراکز پژوهشی و صنعتی با قابلیت اتصال به این ناحیه است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس در مورد چشم‌انداز ناحیه نوآوری پردیس گفت: چشم انداز ناحیه نوآوری پردیس در فاز اول، بر مبنای برنامه زمان‌بندیِ 5 ساله و تا سال 1403 در نظر گرفته شده است که به یاری خداوند، این ناحیه در فاز اول به وسعتی به مساحت 115 هکتارِ عملیاتی خواهد رسید. همچنین در این مدت امکان حضور ۵ هزار دانشجو، ۲۰ هزار فعال، یک هزار شرکت، ۱۰۰ متخصص ایرانی بازگشته به کشور فراهم خواهد شد. از وجه تجاری نیز این ناحیه توانایی دستیابی به ۱۲۰ میلیون دلار صادرات و ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش را خواهد داشت.

پیلان‌نژاد در تبیین دستاوردهای تاسیس ناحیه نوآوری پردیس، گفت: در گرو ایجاد ناحیه نوآوری پردیس و استفاده حداکثری از ظرفیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری تهران و دستگاه های تابعه آن، دستاوردهایی برای ناحیه نوآوری پردیس می‌توان متصور بود؛ از جمله: «حمایت از ایجاد، استقرار و رشد شرکت‌های نوآفرین، دانش‌بنیان و فناور و تسهیل فضای کسب و کار برای آنها»، «تبدیل فضاهای صنعتی غیرفعال منطقه به کارخانه‌های نوآوری»، «حل نیازهای فناورانه و نوآورانه استان تهران از طریق اجرای برنامه‌های مشارکتی و حمایت از شرکت های نوآفرین، دانش بنیان و فناور ناحیه و اعضای شبکه فناوری و نوآوری ایران(TINET)»، «تبدیل شدن شهر پردیس به شهر نوآوری جهت اسکان فناوران و نوآوران ناحیه» و ... .

وی در خاتمه سخنانش افزود: امید است بتوانیم، در سایه نعمت‌ های خداوند و برداشتن گامی بزرگ برای استحکام ناحیه نوآوری پردیس، رشد و بالندگیِ روزافزون را در خلق ثروت از طریق دانش، نوآوری و فناوری، محقق کنیم.

 

نظر شما