در نشست اجرایی برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک در منطقه ۲۲ مطرح شد؛

صدای کودکان در گلستان شنیده می‌شود

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۹:۵۲:۱۷
کد خبر: ۱۰۴۱۸۰۳
صدای کودکان در گلستان شنیده می‌شود
در نشست اجرایی برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک در منطقه 22 بر ضرورت مشارکت فعال مردم در این طرح تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ علی نوذرپور در این نشست گفت: یکی از اهداف استراتژیک منطقه 22، مهیا کردن زندگی بدون خودرو، برای شهروندان است. برای اینکه شهری مناسب با طرح شهر دوستدار کودک داشته باشیم، باید پیاده رو محور و دوچرخه محور باشد.

وی افزود: در همین راستا در شهرداری منطقه 22 اقداماتی برای ایجاد پیاده رو سازی و مسیر دوچرخه مهیا شده است. در حوزه دوچرخه سواری، مسیری به طول 18 کیلومتر که 13 کیلومتر آن مناسب و قابل استفاده است و 5 کیلومتر آن نیز نیاز به بازسازی دارد و تا پایان سال 9 کیلومتر دیگر به آن اضافه خواهد شد و در دست اجرا است.

شهردار منطقه 22 تصرح کرد: در بحث پیاده رو سازی که مرتبط با طرح شهر دوستدار کودک است تا کنون 68 هزار متر مربع شبکه پیاده رو سازی داشته ایم و که تا پایان سال جاری 17 هزار متر مربع به آن اضافه خواهد شد و کل پیاده رو منطقه به 80 هزار متر مربع خواهد رسید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اجرای طرح "پهنه امن خانگی" در کمیسیون طراحی شهری منطقه 22 و در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار گرفته است و اجرای طرح"خیابان محلی برای زندگی" از جمله برنامه هایی هستند که در راستای پروژه محله دوستدار کودک و ایجاد فرصتی برای بازی کودکان در این منطقه انجام شده است.

نوذرپور با یادآوری موضوع شهر دوستدار کودک که در سال 95 و در دوران حضورش در وزارت کشور مطرح شد، ادامه داد: در آن زمان تفاهم نامه ای با یونیسف منعقد کردیم که بتوانیم در کشور، شهرهای دوستدار کودک را شکل دهیم. شهرهای زیادی متقاضی هستند که به این طرح بپیوندند. شهر تهران نیز به عنوان متقاضی شهر دوستدار کودک انتخاب شده است که فرصتی ویژه برای شهر ما خواهد بود.

شهردار منطقه 22 ادامه داد: در قانون شهرداریها تنها به موضوع احداث باغ کودکان اشاره شده و ما به قوانین در سطح ملی و مدیریت شهری برای کودکان نیاز داریم. در مقیاس برنامه ریزی، در این طرح 5 محله در شهر تهران انتخاب شده که پس از مهیا کردن این محله ها برای حضور کودکان، به مهیا کردن مناطق شهر تهران و نهایتاً کل شهر تهران می رسیم.

وی با بیان اینکه منظور از شهر دوستدار کودک، شهری است که آراء و نقطه نظرات کودکان در آن شنیده شود و اولویت ها و نیازهای آنها در تصمیم گیری‌های محلی مورد توجه قرار گیرد، به خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود اشاره کرد و گفت: از آنجا که فضای مناسبی برای مطالعه کودکان در اهواز وجود نداشت، کانون پرورشی کودکان و نوجوانان، ظرفیت مناسب و خوبی برای مطالعه ما در آن زمان بود، وجود اینگونه مراکز و طرح ها می تواند تاثیر زیادی بر روی آینده تحصیلی و شغلی فرزندان ما داشته باشد. ایجاد مراکز محافظت از کودکان، پارک ویژه کودکان توانیاب، مراکز روانشناسی کودکان نیز می تواند در تکمیل این طرح تاثیرگذار باشد.

مجتبی دانشور مدیر کل آموزش های شهروندی که در این نشست حضور داشت، گفت: طرح شهر دوستدار کودک 11 سال است که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده و شهرداری تهران ملزم به اجرای آن شده و اداره کل آموزش های شهروندی نیز به عنوان دبیرخانه اجرای طرح در نظر گرفته شده است. زیرساخت های مناسبی در این حوزه طراحی شده است، با توجه به چالش هایی که در مناطق مختلف شهر تهران داریم برای تدوین شاخص و برنامه عمل برای این طرح، به جای شهر دوستدار کودک، از محله یا منطقه دوستدار کودک آغاز به کار کردیم.

وی در ادامه افزود: در اجرای این طرح سعی شده است برنامه کاملاً با همکاری، همراهی و هم نظری کارشناسان مناطق انجام شود و ما هدایت کننده باشیم. این طرح از کارهای موفق و موثر در کل کشور است که برای یک دوره سه ساله پیش بینی شده است. پروژه شهر دوستدار کودک در مقیاس محله ای، در روز  16 مهرماه که مصادف با روز کودک است به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

در پایان جلسه کتابچه عملیاتی، نقشه های مورد نیاز و چک لیست های مجزا برای هر محله و کل فرایند اجرایی که کارشناسان باید انجام دهند از طرف اداره کل آموزش های شهروندی به شهردار منطقه 22 تقدیم شد. همچنین حکم مدیریت اجرایی طرح شهر دوستدار کودک در محله گلستان به حسام ملائی شهردار ناحیه 1 ابلاغ شد.

 

نظر شما