هدف مرکز رشد واحد ورامین بسط و توسعه همکاری‌ها با حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۶:۰۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۵۶۲۷۹
هدف مرکز رشد واحد ورامین بسط و توسعه همکاری‌ها با حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است
رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین تولید غذای سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا فعالیت‌های مرکز رشد این واحد را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ علیرضا شهاب‌لواسانی، رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین تولید غذای سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا درباره فعالیت‌های مرکز رشد این واحد اظهار کرد: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا و قرچک از حدود سال 96 شروع به کار کرد و در جشنواره فن‌بازار که در واحد علوم و تحقیقات سال 98 برگزار شد با حدود چهار طرح پذیرفته‌شده ازجمله تولید برنج اکسترود نرم‌افزار برنامه‌نویسی جیره دام و آکواپونیک شرکت کرد.

وی درخصوص طرح آکواپونیک گفت: آکواپونیک به هرگونه سامانه اطلاق می‌شود که فعالیت‌های کشاورزی را با پرورش هرگونه حیوان اعم از دام یا آبزی در محیط‌های محدود‌شده ترکیب کند. در این شیوه فضولات حیوانات که محیط زندگی آنها را آلوده می‌کند از محیط خارج شده به صورت کود به مصرف بخش کشاورزی سامانه می‌رسد. به‌عنوان مثال در حوزه آبزی پروری فضولات ناشی از ماهییا میگو از آب جدا شده و به‌صورت کود به بخش کشاورزی منتقل شده و آب تصفیه‌شده به سامانه محل زندگی آبزیان بازگردانده می‌شود.

شهاب‌لواسانی ادامه داد: ایجاد ترک و شکستگی دانه و به دنبال آن کاهش راندمان تبدیل برنج طی فرآوری و آسیابانی شلتوک ازجمله مشکلاتی است که بهر‌ه‌وری اقتصادی این شاخه از صنعت را با کاهش قابل توجهی روبه‌رو می‌کند. از سویی دیگر، طی فرآیند آسیابانی بخش عمده مواد کانی و ویتامین‌ها به دلیل جداسازی پوسته‌های خارجی شلتوک، از دست می‌روند. بنابراین، به‌کارگیری فرآیند اکستروژن در تبدیل آرد حاصل از برنج‌های شکسته و ضایعات به دانه کامل برنج می‌تواند موجب بالا رفتن ارزش افزوده برای تولید‌کنندگان شود. علاوه‌بر آن، با فرمولاسیون بهینه می‌توان تنوع محصول و نیز ارزش غذایی آن را بهبود بخشید. در این زمینه باید شرایط بهینه اکستروژن همانند دما، فشار، سرعت چرخش ماردون‌ها، سرعت کاتر و نیز فرمولاسیون مناسب مدنظر قرار گیرند تا محصولی با ویژگی‌های مناسب مانند شکل، رنگ، بافت و نیز ویژگی‌های ارگانولپتیکی مطلوب تولید شود. درنتیجه در نظر گرفتن متغیرها در طی این عملیات ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین تولید غذای سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا اظهار کرد: بحث جیره‌نویسی در علوم دام بسیار حائز اهمیت است که براساس نژاد فصل شرایط زندگی و منطقه دارای ترکیب‌های گوناگونی است که با استفاده از نرم‌افزار می‌توان شرایط بهینه تغذیه‌ای جهت به حداکثر رساندن تولید و بهره‌وری فرآورده‌های دامی ایجاد کرد.

شهاب‌‌لواسانی ادامه داد: طرح پنیر فراسودمند مورد استقبال و پذیرش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور قرار گرفت و این طرح در مرحله ارجاع به شتاب‌دهنده ازجمله کارخانه‌های لبنی جهت توسعه و تجاری‌سازی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین تولید غذای سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا درباره سیاست‌های این مرکز گفت: سیاست کلی مرکز رشد واحد ورامین-پیشوا حمایت از هسته‌های فناور و ایجاد پل ارتباطی با صاحبان صنایع و معادن و گسترش همکاری‌های علمی و نهایتا تولیدات علمی تجاری‌سازی و عرضه محصولات به بازار هدف است.

وی درخصوص چشم‌انداز این مرکز رشد بیان کرد: چشم‌انداز دیگر مرکز، بسط و توسعه همکاری‌ها با صنعت خصوصا در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است و کارهای تحقیقاتی خوبی هم انجام شده که یکی از مهم‌ترین دستاوردها تولید بذر و قارچ صدفی خوراکی و گانودرما است که به مرحله تجاری‌سازی نزدیک شده‌ایم.

شهاب‌‌لواسانی در مورد سایر محصولات گلخانه‌ای نیز گفت: تحقیقات قابل ملاحظه‌ای از بابت ارتقای کیفیت و کمیت و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی و تولید ارقام مقاوم در مقابل تنش‌های محیطی با توجه به اقلیم منطقه صورت پذیرفته است.

وی افزود: از اقدامات بسیار مهم تلاش برای ایجاد بستری مناسب جهت اجرای کارهای تحقیقاتی خصوصا موضوعات کشاورزی در واحد است و امکان‌سنجی آن هم انجام شده و با سازمان‌های ذی‌ربط جهت توسعه پروژه‌های مشترک در حال انعقاد قرار داد و تفاهمنامه هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز