اجرای برنامه غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان در شهرستان شهریار

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۹:۴۵:۱۳
کد خبر: ۱۰۶۳۹۷۱
اجرای برنامه غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان در شهرستان شهریار
برنامه غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار برگزاری شد

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان، باهدف شناسایی کودکان بیمار، در بدو تولد و پیشگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر ، حفظ ضریب هوشی وکاهش معلولیت جسمی  ناشی از بیماری های مذکور می باشد. در بیماری های متابولیک ارثی هضم یک یا چند ماده غذایی ( پروتئین ، قند یا چربی ) در بدن دچار اختلال می شود در نتیجه کودک نمی تواند از این مواد برای رشد و تکامل استفاده کند و حتی ممکن است گروهی از مواد غذایی که به طور معمول برای نوزادان مفید هستند ، برای او خطرناک شوند و حالت سمی ایجاد کنند در این صورت این مواد بر بسیاری از اندام های بدن از جمله مغز، کبد، قلب و ... تاثیرات منفی و مهمی می گذارند که در نتیجه ممکن است منجر به مرگ و یا اختلال تکاملی در او شود. بیماری های متابولیک انواع و اسامی متفاوت دارند.

این بیماری ها اکثرا به صورت ژنتیکی و معمولا هم از پدر و هم از مادر به نوزاد منتقل می شوند. احتمال بروز این بیماری ها در ازدواج های فامیلی بیشتر است.

اغلب نوزادان مبتلا به بیماری های متابولیک در هنگام تولد، سالم و طبیعی به نظر می رسند و اگر هم با افزایش سن علائمی بروز کند به علت غیر اختصاصی بودن ، علت اصلی بروز علایم تشخیص داده نمی شود و در نتیجه ممکن است تا زمان بروز اختلالات جدی و برگشت ناپذیر، خانواده متوجه مشکل نوزاد نشود.

در برنامه غربالگری ، قبل از آن که نوزادان بیمار دچار علائم بیماری شوند، می توان به موقع از بروز مشکلاتی مانند عقب ماندگی ذهنی یا معلولیت و مرگ در آنان پیشگیری کرد. در بسیاری از موارد مرگ کودکان زیر 5 سال علت مرگ ناشناخته می باشد که در واقع ممکن است در اثر بیماری های متابولیکی باشد که در کودک شناسایی نشده است . بهترین راه پیشگیری از عوارض بیماری های متابولیک ارثی، انجام غربالگری در روزهای ابتدایی تولد نوزاد (3 تا 5 روزگی ) و درمان به موقع نوزادان مبتلا به بیماری ها است .

با کاهش میزان مرگ و میر شیر خواران (IMR)  ، نقایص ژنتیکی بدو تولد، سهم فزاینده ای در مرگ و میر این گروه سنی خواهند داشت. چنانچه این شاخص به کمتر از 20 در هزار برسد، 30% موارد مرگ شیر خواران به علت بیماری ها و اختلالات خواهد بود.  

بیماریهای هدف در این برنامه، شامل 50 بیماری متابولیک می باشد در این برنامه  پس از غربالگری و شناسایی نوزادان مبتلا، خانواده فرد بیمار جهت شروع درمان به بیمارستان های تخصصی نوزادان و کودکان ارجاع می شوند. درمان ، مشاوره جهت رژیم های غذایی خاص و اقدامات حمایتی برای نوزاد شروع می شود ، سپس خانواده وی جهت مشاوره ژنتیک به پزشک ژنتیک ارجاع می شود، شجره نامه خانوادگی برای آن ها ترسیم و تشخیص پیش از تولد برای سایر فرزندان در این خانواده و فامیل نزدیک بیمار مبتلا به منظور پیشگیری از تولد موارد مبتلا در خانواده و خویشان انجام می شود. در نتیجه علاوه بر اینکه نوزاد مبتلا به بیماری و اختلال متابولیکی از زندگی احیانا وابسته و ناکارآمدی که در انتظار او بود رها شده و تبدیل به عضو موثری در جامعه می شود ، انتظار می رود سایر اقوام او نیز با پیگیری هایی که در نظام سلامت جامعه برای آن ها ایجاد می شود فرزندان سالم و بدون نقصی به دنیا آورند.

غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان از مرداد ماه 97 در یکی از مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان شهریار به صورت آزمایشی و رایگان اجرا شده است که با استقبال عمومی خانواده ها روبرو شده است.

این برنامه از اول مهر 99 بصورت گسترده در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت (با دریافت هزینه 879.350 ریال) اجرا خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز