دکتر محمد بهزادپور:

کتاب پرسپکتیو در اسکیس حاصل یک دهه تحقیق است

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۷:۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۰۹۶۲۸۵
کتاب پرسپکتیو در اسکیس حاصل یک دهه تحقیق است
کتاب پرسپکتیو در اسکیس حاصل یک دهه تحقیق، مطالعه و بررسی چندین کتاب بود که به صورت خلاصه شده برای دانشجویان معماری و علاقمندان تهیه شده که امید است مثمر ثمر باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ با پیدایش ابزار آلات جدید، تولد و پیشرفت تکنولوژی که منجر به ساخت رایانه‌ها شد؛ گرایش به ترسیم با دست بر روی کاغذ روز به‌‌ روز کاهش یافت تا جایی که امروزه دنیای معماری تبدیل به دنیای نرم افزارهای مختص به خود شده است. اما دلیل بر آن نمی‌شود که ترسیمات دستی همراه با ابزار و وسایل خود به ویژه ترسیم سه‌بعدی کنار گذاشته شوند و جای خود را به رایانه بدهند.

ترسیم پرسپکتیو مهم‌ترین و زیباترین بخش خلق فضا می‌باشد که هر معمار و طراحی می‌تواند از هر قسمت بنا و فضایی که می‌خواهد با توجه به روش‌های مختلف ترسیم، آن را بر روی کاغذ ترسیم کند. شناخت و مطالعه علم پرسپکتیو فقط مختص به معماری نیست، به عنوان مثال در هنر عکاسی برای تأکید بر جلب توجه مخاطب بر نقطه‌ی مهمی از تصویر بسیار پرکاربرد است. هم­چنین آشنایی با این علم در بسیاری از رشته‌ها به ویژه در نقاشی، طراحی و معماری لازم و ضروری است.

عوامل متعددی بر روش‌های ترسیم و انواع پرسپکتیو تأثیر گذار بوده که با توجه به خواسته معمار و طراح برای آن‌‌چه که می‌خواهند به نمایش بگذارند تا کارفرما و مخاطبینی که نظاره‌گر تصویر هستند به درک و مفهوم فضا برسند، دچار تغییر و تحول گشته است.

آن‌چه که حاصل تحقیقات انجام شده در اثر حاضر می­باشد؛ شامل نقطه، خط و انواع آن که مبنای ترسیم پرسپکتیو می‌باشد به همراه کاربرد آن‌ها تا پیشرفته‌ترین حالت پرسپکتیو از جمله اصول ترسیم پرسپکتیو، پرسپکتیو جزئیات، آگزونومتریک، انواع پرسپکتیوهای نقطه‌ای، ترسیم فیگور و سایه که باعث مشخص شدن مقیاس تصویر و عمق بخشیدن به کار می‌­گردد، است.

هدف اصلی از تألیف این کتاب، بیان ساده مطالب و روش ساده و آسان ترسیم سه‌بعدی است. علاوه بر مطالب گفته شده این روش بر ترسیم سریع پرسپکتیو در اسکیس تأکید می‌کند. هم‌چنین بر خلاف دیگر کتب منتشر شده که ترسیمات به طور کلی می‌باشد و همه‌ی جزئیات در یک تصویر سه‌بعدی گنجانده شده است، ترسیمات این تألیف به صورت مرحله به مرحله بوده و مجزا از یک‌‌دیگر که در چندین صفحه قرار گرفته است.

تحقیقات گردآوری شده در این کتاب حاصل چندین سال بررسی متعدد مؤلفان بر روی انواع پرسپکتیوها بوده است و برای تکمیل آن در طی دو سال اخیر تلاش‌‌های بسیاری صورت پذیرفته است و در آینده می‌تواند جزئی از منابع کنکور ارشد معماری و گرایش‌های وابسته به آن، مفید واقع گردد.

دکتر محمد بهزادپور استادیار و عضو هیئت علمی تمام وقت گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد می باشد وی 10 کتاب تالیفی و ترجمه، 21 مقاله در مجلات معتبر (علمی و پژوهشی و تخصصی و isi )، 92 مقالات (کنفرانس و isc )، 12 داوری، 30 سخنرانی، 106 تقدیر نامه و گواهینامه، عضویت در 8 هیات تحریریه مجلات و کمیته علمی گوشه ای از تجربیات وی می باشد.

 

56777

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز